Författare Ämne: Jakttråden!!  (läst 16419 gånger)

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
Jakttråden!!
« skrivet: sön 13 jan 2008 20:20:00 »
ja nu är det bara att börja!!

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #1 skrivet: sön 13 jan 2008 20:22:46 »
Jag betalade i den andra tråden.........är det ok ::)

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #2 skrivet: sön 13 jan 2008 20:28:15 »
HvQ -51, 1931, arv. Brno- Zp47. Brno- Zpe 49 kortad pipa min absoluta favvo. Black Sabel AYA m. engelsk kolv, dyr men läcker, inte har jag skjutit med den heller, arv. Brno 222. Samt en 30-30 Winchester SIOUX Jubileum 1976, den första i Skandinavien, Farsan visste vad man ville ha i födelsedagspresent!!

kas

  • Gäst
SV: Jakttråden!!
« Svar #3 skrivet: sön 13 jan 2008 20:31:42 »
Har inte pröjsat än, vi ska ha med fjollan ochså, vi pratade om de här för nån månad sen! ;D

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #4 skrivet: sön 13 jan 2008 20:39:08 »
Den tråden har jag missat. Var väl i A D då. För att göra dej lite piggare kan jag berätta att jag har provat ett sånt där dra och tryckspel, och en av mina elever köpte ett under en övningskörning med buss. Helt plötsligt blev det sköna toner från de bakre delarna av bussen till den nya elevens förtret. Spelade själv fiol men blev tvingad att sluta,,jag fick inte forsätta med att spela Landslaget och div. annat i det som kallas folkmusik, bara massa gammalt junk.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #5 skrivet: sön 13 jan 2008 21:32:47 »
CG 4000 3006   Angelo Zoli bock 12   Sako Vixen 222 8)

CG 4000 heter numer Saur 200.
« Senast ändrad: sön 13 jan 2008 22:36:30 av nisse 8 »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #6 skrivet: sön 13 jan 2008 22:56:53 »
Om man har bilden uppe nån timme kanske, sen får vi väl några militanta veganer på oss -förstås finns de de som har ont av sånt här ändå, kanske ska tänka på dem också...

Så du tog redan bort bilden? Nån timme hade vi väl tålt
« Senast ändrad: sön 13 jan 2008 23:05:33 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #7 skrivet: sön 13 jan 2008 23:04:39 »
Jag brukar skjuta en älg om året och i år blev det en ko som kom smygandes :)
« Senast ändrad: sön 13 jan 2008 23:15:26 av nisse 8 »

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #8 skrivet: sön 13 jan 2008 23:05:48 »
Dom där släpper ut minkar som dödar mina höns, och då blir jag sur på riktigt.. för minkarna dör ju också om dom inte hittar mina höns. Det där har jag aldrig förstått, att göra självmål är väl en sak.. men detta...

kas

  • Gäst
SV: Jakttråden!!
« Svar #9 skrivet: sön 13 jan 2008 23:30:08 »
(Felaktigt lite piggare nu)...Jag ställer upp med en gammal tysk ca. 1900 tal, ompipad med Husq. och 8x57 Js, helt ombyggd, fruktansvärd maskin, Sen skänkte jag bort en fin modern hammerless cal. 12, jag tyckte att min Valmet 412s svenskmodellen, klarade alla behov, den har cal.12x76 Magnum bock, 7x65R dubbelstudsare och kombipipa 6,5x55,+12x76 Magnum...I slutänden är roliga bössan Krico med aluminium trycket, 22 Winchester magnum, den törs alla skjuta med ingen rekyl! 8)

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #10 skrivet: sön 13 jan 2008 23:58:05 »
22 Win Mag, har en ruskig precsion antar jag?

kas

  • Gäst
SV: Jakttråden!!
« Svar #11 skrivet: mån 14 jan 2008 00:13:22 »
OM!!! Jag har en skitkikare påkopplad 4x32 Fontaine en sydkoreansk version av Redfield, den ska vara paralaxfri på 100m, men inte då, jag har 10 skottsmagasin till den ochså ,en gång på skjutbanan nåra år sedan var det en som undrade hur lång tid det skulle ta att bränna med precision på 100m de där 10
skotten... jag satt vid ett enkelt bord, och tog stöd vid en stolpe, grabben tog tid från första skottet och sa att 3,5 sek. gick! Sen tittade vi på målet allasatt innanför 3x3 cm... Men det är ett trycke som är inte av denna världen, det betyder en hel del. 8)
De fasta riktmedlen är dålig kvalite men otrolig vassa, kornet täcker en pistoltavla 10m på 100m och då sitter dom exakt i 10.1ttor...Konstigt att hålspets är bättre precision än helkulan. ??? 

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #12 skrivet: mån 14 jan 2008 00:35:01 »
Det är inte så härligt att ha en så välskjutande bössa. Jo, på banan men en sån får man ju aldrig missa med, vet själv dessvärre efter mitt "köp" av 222:Brno:n . Fick väl alldeles för många klappar på ryggen efter en praktmiss på ett rådjur, det kunde ju aldrig vara fel på vapnet, eller...Näe, men en vital del var fel, kikarsiktet och det borde jag ha bytt. Farsan som sålde det till mej sa att citat" du borde nog byta kikarsikte för det där som sitter på nu är kass" slut citat. Sagt men ej gjort, bössan sköt som om det inte var jag som höll i, en liten underdrift men ändå. Den fick givetvis följa med på jakt och det blev ovanstående fiasko. Ã…ter till banan och prova, suverän träffbild alla 5 i en 5-krona på 100. Slog bössan i bordet lite lätt, ny skjutning, inte en träff, han hade som vanligt rätt den där gubben som var min far, kikaren var kass. Ny kikare införskaffades och sen dess finns det inga bommar, tror inte heller att jag köper en variabel kikare för det var det som satt på, en 3-9:a. En enkel 6:a duger gott till en rådjurstudsare och kanske är det för bra, dom kommer ju så nära....

kas

  • Gäst
SV: Jakttråden!!
« Svar #13 skrivet: mån 14 jan 2008 01:04:32 »
Jag har en Swarovski 2,2-9ggr på 6.5 kombin och den är dyr men bra,ståltub så den väger lite, armen hade samma till sina vapen, den har betalat sig ett antal ggr.
Nu till saken ,vet du hur man kollar parallaxen, jo sätt fast vapnet riktat mot ett föremål på 100m...så tittar du i kikaren betydligt längre ifrån än normalt, när du rör dig i sidled ska riktmedel och mål ligga fast med varandra då fungerar det. Men bästa kikaren med ställbar paralax är Smiht& Bender och den fanns förut i 2.2-9x, har testat en sån,Den var bra! Men priset blir ju därefter.
222an har ju flack bana, men 22magnum börjar droppa efter 100m. Däremot 8mm med min ammo. då du, var problemet att hitta rätt kula till hastigheten för både anslag o precision, jag vet en grabb, han sköt en älgtjur på 450m ovanför Umeå, sånt pratar man inte högt om,det var just den ammon jag använder, jag brukar säga 80+. Min 8 hade tysk ammo en ggn. i tiden stålmantlade kulor, alltså pansarbrytande, så min far han filade och kryssade med bågfil för att det skulle bli nån chockverkan.
Glömde säga att det är 98 mekanism inte 96. :o 

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Jakttråden!!
« Svar #14 skrivet: mån 14 jan 2008 01:17:49 »
Synnerligen löjligt!!

Här blänger vi på älgen så den frivilligt kryper ner i frysen. FÄRDIGPAKETERAD!!

Det kallar jag JAKT!