Författare Ämne: Dold mailadress m fl forumfrågor  (läst 7506 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Dold mailadress m fl forumfrågor
« skrivet: mån 10 sep 2007 16:41:57 »
Jag har fått frågan från hela två personer att mailadressen inte döljer sig, men var inte oroliga, det är DU SJÄLV som ser mailadressen, när nån annan tittar på profilen, syns den INTE, jag lovar. Har man inte klickat för "dölj mailadressen för allmänheten" när man skapat sin användare i början, gör man det under "Profil" --> Kontorelaterade inställningar, bocka för dölj mailadress
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #1 skrivet: mån 10 sep 2007 23:42:44 »
Kolla upp den funktionen. Den verkar inte fungera.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #2 skrivet: mån 10 sep 2007 23:53:28 »
jo jag tror den funkar, för jag har en testprofil jag loggar in som som inte är administratör som inte ser nämnda personers mailadresser, nån mer får gärna prova att göra en profil till och kolla

vad jag får fram i alla fall är att man alltid ser sin egen mailadress vare sej den är dold eller inte, för ens egen mailadress är ingen hemlighet,  men nog är det så att det INTE är "kuvert" på alla i medlemslistan?  ("Medlemmar" i menyn)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #3 skrivet: tis 11 sep 2007 08:18:41 »
Det är nog så som Ada admin säjer. Jag kan inte se din mejladress Anja, men du ser den själv.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #4 skrivet: tis 11 sep 2007 09:56:17 »
Jag har dubbelcheckat hur det funkar i Mozilla Firefox (annan webbläsare) också nu. Det ser likadant ut. Ingen bugg som gör att allas mailadresser syns (alltså har man valt "dold mailadress" syns den inte) Mailadressen syns inte heller när man registrerar sig och väljer "dölj mailadress"

Jag har 110% förståelse för att man blir orolig när man ser sin mailadress i medlemslistan, för det första som går genom hjärnan är "detta är vad alla ser", fast det bara är en själv som ser den. Det skaparna av forumet skulle tänkt på är att det i medlemslistan skulle stå "dold" jämte mailadressen, eller varför behöver mailadressen stå där alls? Den finns ju ändå i profiluppgifterna.

Jag reagerade likadant när jag såg alla IP-adresser, "Ser alla min IP-adress?" "Kommer det med i textrutan vilket IP man skriver ifrån?" Då fick jag kolla med min testprofil som inte är Admin, så att jag såg att ingen ser IP-adresserna utom Admin.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #5 skrivet: tis 11 sep 2007 10:36:10 »
Något klickade då jag registrerade mig. Min mailadress kom upp i "brev" fast jag bockat i dölj mailadress. Jag fick göra om proceduren från början och nu syns den väl inte för er andra? Fick be om testhjälp från annan dator för att se om det funkade.

Spiffe

  • Gäst
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #6 skrivet: tis 11 sep 2007 12:22:26 »
Reseda, näe det står "dold" på din mailadress så den syns inte för oss andra

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #7 skrivet: tis 11 sep 2007 13:06:07 »
Tack Spiffe. Då funkar det nu, precis som jag trodde.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #8 skrivet: tis 11 sep 2007 23:54:27 »
Bra att det fungerar. Jag vill kunna välja vem som får min e-postadress.

kas

  • Gäst
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #9 skrivet: ons 12 sep 2007 16:36:47 »
 Ada nu blommar löken! Om Du kollar listan med medlemmar så finns ett brev för vissa, där står e-adressen, några är det som inte är dolda trots val vid regning ???

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #10 skrivet: ons 12 sep 2007 17:42:02 »
Men alltså, om dessa valt att visa sina mailadresser för de andra medlemmarna? Om nu alla som oroar sig för detta kollar att det är som de tänkt, jag kan hjälpa till med att göra inställningen åt den som inte hittar, men kom ihåg att man själv ser mailadressen fast den är dold, så fråga en annan om den syns.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #11 skrivet: ons 19 sep 2007 00:45:26 »
PROBLEMET ÄR LÖST! Jag skrev i designteamets eget forum och sa att det inte var så lyckat att man såg sin egen mailadress för då blev man orolig att den inte var dold, och jag fick uppgifterna jag behövde för att ändra detta.

Mycket riktigt var det inställt på att alltid visa den inloggades mailadress, men nu ser man bara det som andra ser, så man vet säkert att har man inte ett kuvert i medlemslistan så är adressen dold.

Jag hoppas ni med detta känner er trygga nu, alla kära kära medlemmar!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #12 skrivet: ons 19 sep 2007 08:13:26 »
Mycket bättre, verkar fungera enl. uppgift på profil! :o mvh

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dold mailadress m fl forumfrågor
« Svar #13 skrivet: fre 21 sep 2007 00:11:37 »
NU kan vi sova tryggt  ;D