Författare Ämne: väggfat med prinsessa  (läst 4008 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
väggfat med prinsessa
« skrivet: tis 15 jan 2008 20:00:34 »
Väggfatet har måtten 9,5x14, och baktill står det endast Bergsten. Jag har försökt googla på det. Tydligen finns (fanns?) det en keramiker som heter Lars Bergsten, men uppgifterna om honom är knapphändiga. Verkar han fortfarande, och var? Någon som känner till honom?

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: väggfat med prinsessa
« Svar #1 skrivet: tis 15 jan 2008 21:02:08 »
Här är en länk där man kan hitta lite info samt rätt många skulpturer av bergsten
http://larsbergstenmuseum.tripod.com/OM_LARS_BERGSTEN.HTM

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: väggfat med prinsessa
« Svar #2 skrivet: tis 15 jan 2008 21:18:47 »
Det är synd, för det fanns ett bättre "webbmuseum" en tid av samme man (jag har bytt några ord med honom via mail härom året) som gjort den sida Tony länkar till, en modernare sida med ännu mer, t ex minns jag stämplar, det karaktäristiska Bergsten i cirkel...

Jag hittade en Lars Bergsten född 1920 i Strängnäs (www.ratsit.se), vilket stämmer med uppgifterna på hemsidan ovan, om att han bott där så sent som 2004, och bör vara i den åldern. 88 i år, har man kanske slutat med keramiken?

Bergsten har gjort en del i glas med samma figurer på, vilket orsakat diskussion då det ju är likt t ex Höglund.Lindshammar rättar: Björkshult var det, kommer ihåg etiketten i skrivstil på en karaff jag såg live i grönt med "gubbe" på , samtidigt var en  brun likadan på tapeten på AP, liksom Bergstens keramik
« Senast ändrad: sön 27 jan 2008 00:59:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: väggfat med prinsessa
« Svar #3 skrivet: ons 16 jan 2008 17:05:16 »
Tack, Tony, han verkar ha gjort en massa kul grejer. Jag undrar varför man inte stöter på hans verk oftare; ugglorna har jag sett tidigare, men inget av det andra.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: väggfat med prinsessa
« Svar #4 skrivet: ons 16 jan 2008 21:47:12 »
Jag stöter ständigt på Bergsten på loppisar tycker jag. Blir alltid lika förvånad över den höga konstnärliga kvalité hans föremål har. Man får mycket för pengarna när man köper Bergsten, det är säkert. Jag har även sett ett och annat mindre lyckat exemplar men vilken keramiker har inte gjort sådana. Vissa alster han gör, och de är väldigt bra, påminner om Ã…ke Holm eller det kanske är tvärt om, vem vet.