Allmänt > Fria diskussioner
Blir etanolbilen århundradets bluff?
Reggis:
Propagandan för etanolbilen har varit massiv. Miljömuppar, politiker och press har alla svalt bilindustrins nonsensprat om dessa bilars miljövänlighet. Ingen har ifrågasatt alla påståenden som pumpats ut från bilindustrins lobbygrupper understödda av bondemaffian.
Låt oss börja med att konstatera att etanolbil är det absolut sämsta alternativet du kan välja ur miljösynpunkt. Det är inte bara så att den skadar miljön mer än en vanlig bensinbil utan valet leder också till svält och hunger genom att etanolframställningen förorsakar brist på spannmål. Dessutom driver de internationella livsmedelspriserna upp vilket verkar i samma negativa riktning.
Du som köpt en etanolbil för att du trodde att du bidrog till att motverka klimatförändringar känn dig lurad. Du som köpt en för att slippa trängselskatt kan vara nöjd. Men som skattebetalare och konsument är jag inte nöjd med de förmåner och bidrag som tilldelas denna typ av fordon. Jag undrar, varför i helsikes namn skall jag med mina skattemedel bidra till att öka svälten på jorden och öka barnadödligheten? Hur länge kommer det här etanoljippot att fortsätta innan man erkänner, â€vi gjorde felâ€.
kikarbara:
Pest eller kolera?
brodertuck:
De slugaste har köpt en etanolbil, fått massa fina rabatter och fördelar, och sedan kört på bensin.
Det enda jag kan se som ett litet plus är att tekniken att köra på förnyelsebara bränslen utvecklas.
Hur etanolen sen skall framställas på bästa sätt är en annan fråga.
Reggis:
Men politikerna som låtit sig grundlurats av bilindustrin och bondemaffian att använda skattemedel för att öka svälten i världen framstår ju som fån. Kom ihåg att jag såg den där miljöministern från centerpartiet sitta och slicka i sig faktabefriade dynga från bilindustrin och bondemaffian. Sen kan det inte kännas bra för de som köpt och kör med etanol i tanken att veta att â€nu har jag kört en mil och tagit kål på ett barn tillâ€.
Domino:
Det kändes skönt att få veta att man inte var så dum så man föll i fällan då! Kör min gamla Volvo, men den har iallafall avgasrening. :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion