Författare Ämne: Damast dukar  (läst 19309 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Damast dukar
« skrivet: ons 16 jan 2008 19:11:10 »
Var och kikade lite lätt på en loppis igår som hade massvis med olika sorters damastdukar och servetter etc. Vågade inte riktigt gå loss utan vidare... vad skall man tänka på när man köper på sig damastdukar? Några hade fläckar ex eller små skador och det går väl helbort tänker jag... några var lite noppiga men det kanske man får räkna med, med tanke på ålder som en del av dem kan ha på nacken?

Om någon har bilder på damastdukar i olika kvalitet och från olika perioder vore det kul att se.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #1 skrivet: ons 16 jan 2008 19:21:01 »
Hej.
Damastdukar ska inte vara noppiga, då har de inslag av konstmaterial eller så har de inte skötts på ett rätt och bra sätt.
En damastduk ska vara tätvävd och blank. Någon liten skada får man räkna med om duken har något år på nacken, men de ska inte ha stora hål och jättemycket fläckar, någon enstaka kan man bleka bort med något blekmedel.
Jag har själv haft dukar som varit fint lagade. Har tyvärr ingen bild på någon duk för tillfället, har bara en kvar och den ligger omanglad sedan jul, har sålt de övriga jag haft.

Det man ska tänka på när det gäller damastdukar är det att de inte ska sköljas med sköljmedel, de blir sladdriga då.
Manglas när de är halvtorra, ganska länge. Sedan manglas de en gång till när de är torra, då får de den där fina blanka ytan.

Kanske någon annan gör på annat sätt, men så här har jag lärt mig av mina äldre släktingar.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Damast dukar
« Svar #2 skrivet: ons 16 jan 2008 19:59:56 »
Är det ett annat begrepp om de vita eller linnefärgade dukarna inte är blanka men mönstervävda ändå?

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #3 skrivet: ons 16 jan 2008 20:23:32 »
Är inte så hemma på det, men de kallas kanske bara linnedukar?  ???

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #4 skrivet: lör 1 mar 2008 12:04:38 »
Jag tycker damastdukar blir vackrast när de manglas med en rejäl stor stenmangel. Då blir de blankast och så lite styvare än med "hemmamangel". Stenmangling kan alltså inte jämföras med mangling av små "hemmamanglar" om ni förstår vad jag menar.

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #5 skrivet: fre 28 mar 2008 01:37:26 »
Jag tycker damastdukar blir vackrast när de manglas med en rejäl stor stenmangel. Då blir de blankast och så lite styvare än med "hemmamangel". Stenmangling kan alltså inte jämföras med mangling av små "hemmamanglar" om ni förstår vad jag menar.

Vi har en sån stor stenmangel nere i tvättstugan i källaren.
Allt som manglas blir verkligen toppenfint.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #6 skrivet: fre 28 mar 2008 10:56:32 »
Noppigheten i duken kan också bero på fiberns längd. I synnerhet nyare dukar som är vävda med korta fibrer (blånader), dvs dåligt material. Ett linnefiber vara så långt som 1,4 meter. Nu tillhör det ovanligheterna på gammalt lin men de ska vara långa. Det är också därför man ska vika linneduken på olika ställen när man manglar. Tvätta i 60 grader, dock aldrig varmare än 80 grader om det har svåra fläckar. Använd inte centrifugering men om du måste, högst 400 varv och som Domina skrev, aldrig aldrig sköljmedel!

Jag har förmånen att ha ärvt mkt gamla linnedukar, servetter, örngott osv. De är jag sjukt rädd om. De som är vikta viker jag om med jämna mellanrum. Annars rullar jag upp det som passar sig till det. Då det gäller de riktigt stora gamla dukarna har jag lagt in bomullsservetter i vecken så detinte blir så skarpt, sån är jag ::) hmmmm...

Håller med om att en vanlig mangel inte kan jämföras med en stenmangel men en sån har inte jag. Vi hade faktiskt en i vårt sommarhus men vem som drog iväg med den vete sjutton. Nåväl, det viktiga är att aldrig någonsin använda sig av en varmmangel för då ligger linet risigt till. Det är nog det värsta du kan utsätta det för bortsett från att stryka ett veck.

Det finns många olika vävtekniker och den mest förfinade är nog Jaquardväven. En intrikat väv som blir väldans vacker. Damasten kan man säga är en förenklad Jacquardväv. Glansigheten uppnår man genom satinuppsättningen dvs många fibertrådar ligger tätt tillsammans på varpen att jämföra med tuskaft där den går upp och ned varannan gång. Att tänka på är att all satinuppsättning innebär att linnet blir mer ömtåligt eftersom fler trådar ligger blottade på samma sida. Detsamma gäller de bomullslakan som är satinvävda (med satin menar jag inte de olika konstfiberglansiga tyger som bla görs till lakan), kanske har ni märkt att dessa lakan inte håller hälften av tiden av vad ett tuskaftsvävt lakan håller. Ã…tminstone ska man aldrig köpa satinvävda underlakan (om man vill att de ska hålla några år).

För att svara på Kikars fråga, ja då handlar det om något annat vävsätt, tuskaft eller kypert. Jacquard och damast blir får sin glans pga satinuppsättningen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Damast dukar
« Svar #7 skrivet: fre 28 mar 2008 19:57:50 »
Tack, då tror jag att jag förstår, har en motivvävd stor duk som är lite matt, jag får nog anta att det inte är en damastduk utan en linneduk då? Den ser inte misskött eller skadad ut och är egentligen hur vacker som helst trots att den inte blänker.


Jag har en kallmangel stående som jag aldrig har använt just för att den saknar värme, jag kanske inte helt skall räkna bort den och automatiskt tro att en varmmangel är bättre? Förr manglade jag alla lakan, nu har jag inte manglat på tjugo år tror jag... ungefär lika länge som jag har haft egen tvättstuga, och barn... och manglingen saknar jag faktiskt ärligt talat.

Jag är en notorisk lakansvikare, skall ske enligt MITT sätt och alla barnen har fått lära sig detta enligt mina konstiga regler:
Först hållar man i hörnen, skakar till, viker ihop och sen drar man, skakar till och viker en gång till, sen släpper man ena kanten så att den får ramla ner ett hack, viker om denna kant på baksidan och drar en gång till innan man börjar gå mot varandra i omgångar tills den är långsmal och nästan rullad i slutet. Sen är jag nöjd. Gud nåde den som inte dragspelsviker mina lakan. Det blir slätt utan mangling med den här processen men man får inte riiiiktigt rätt känsla i lakanet utav det. Kanske skulle inviga manglen trots allt, nu när jag ändå har flyttat med mig den i sådär en tjugo femton år i varje fall..

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #8 skrivet: fre 28 mar 2008 21:26:34 »
Jamen är du helt säker Kikar? Kan det vara så att den bara inte är manglad?

Ha ha, här har du en som både viker och manglar. Däremot kan högen med lakan växa till oanade höjder. Tur att jag har gott om dem. Min Farmor lärde mig vika lakan och hennes sätt har jag använt mig av till för ca 10 år sedan. Jag hade köpt några underlakan på Hemtex tror jag det var. Jädrans lakan. De blev sneda och det hatar jag. Det var då jag började gör på dehäringa sättet.

Jag viker lakanet på hälften, dvs hälften av längden. Då har det blivit hälften så långt. Därefter viker jag det i tre delar, en del till mitten och den andra delen över den första. Tjolahopp så blir det inte lika tokigt som när man ska in med hela längden i mangeln och den sista biten är hur sned som helst. Tacka vet jag gamla lakan!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Damast dukar
« Svar #9 skrivet: lör 29 mar 2008 12:24:59 »
Vita damastdukar som blivit missfärgade av olika saker, blir jättetjusiga om man färgar dem. Jag har bara färgat i mörkblått. Tordes inte ta ljusare färg, eftersom jag var rädd för att fläckarna skulle synas även efter förgning. Det fanns rostfläckar mm på duken. Dottern har köpt fula dukar på loppis och  färgat i mörkrött. Snyggt det också. För en mycket billig penning, kan man ha tjusiga dukar i färg efter övrig inredning.
Jättesnyggt efter mangling när mönstren framträder i olika nyanser.

Bara ett sätt att tillvarata, istället för att slänga.