Författare Ämne: ZEBRALAGEN!?  (läst 6305 gånger)

kas

  • Gäst
ZEBRALAGEN!?
« skrivet: sön 13 jan 2008 12:59:05 »
Måste bara förmedla- från UNT. ;D

TRAFIKSÄKERHET!
Beklagligt! De som har hittat på zebralagen måste komma från en annan planet.
 Nej, inför i stället trafikutbildning för gåkort och cykelkort!
 80% av fotgängarna och cyklisterna verkar huvudlösa i trafiken.
 Vi bilister har i varje fall utbildning för att vistas på gator och vägar-och vi betalar dessutom skatt för det. ???
A A Uppsala
 Vad ska man tro om en sån människa?
När jag tog körkort så skulle man kunna paragraf 39 i sömnen, vilket innebar: Man skall framföra fordon SÃ… ATT en olycka inte kan hända! Vilket i sin tur blir: En olycka händer inte, det finns alltid en orsak!
Men ok, mitt körkort kostade inalles bara 82,50skr. så det är väl att betrakta som postorder ;D

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #1 skrivet: sön 13 jan 2008 13:16:17 »
En bra lag som blev fel!!

Man kostade på sej en massa reklam om denna lag via Tv. Nu har jag inte de exakta kapitlen framför mej med texten, men i Kap. 4 står det som man gjorde reklam om. Det man inte berättade i reklamen var ang. den gåendes skyldigheter att före gång förvissa sej om bl.a de eventuella fordonens hastighet och möjlighet att stanna. Detta finns att läsa i trafikförfattningarna. Kan dessvärre bara ge en liten länk om gåendes skyldighet:  http://www.vv.se/templates/page3____19333.aspx

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #2 skrivet: sön 13 jan 2008 14:46:47 »
Att denna sanslösa lag bara har fått bli kvar. Hur man kan tala om nollvision samtidigt som man inför en så fruktansvärt korkad lag. Men det har väl gått prestige i det och ingen kan ärligt ställa sig upp och säja att "det blev inte riktigt som tänkt, så vi ändrar lagen med omedelbar verkan". Många kommuner hur ju nu i stället tagit bort övergångsställen och gjort så kallade gångpassager i stället, dvs. tillbaka till ruta ett, det är fotgängaren som skall vänta tills det är klart att gå.
Jag tror att fler liv kan sparas om man ser till att cyklar har belysning och att fotgängare bär reflex. Varför inte göra som med halvljuslagen på bilar, belysning på även på dagen. Tydligen är lagen skriven så att det behöver inte finnas fungerande belysning om man cyklar dagtid, men på vintern blir det ju inte ljust ens på dagen.
Ett annat ofog som många bilister har för sig är att slå på  blinkersen
samtidigt som man svänger. Liiiite sent då va? Det värsta är när man kör landsväg och plötsligt tänds bromsljusen på bilen framför, bilen bromsas hårt och SEN slår h*n på blinkersen och går ut till höger. Vilken trafikskola lär ut det?
Rondellkörning är också ett kapitel för sig själv, sånt vore bättre att visa på TV än tvättmedelsreklam.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #3 skrivet: sön 13 jan 2008 15:28:38 »
Härligt svar Bodertuck!

Ni har inte listat ut det än men jag är trafiklärare och jag måste tyvärr hålla med i många stycken. Men nollvisionen är nog ganska rätt, det är en vision och den har väckt debatt och det måste vi ha vid sidan om information. Vi kan utan vidare nå den med hjälp av att inga kör påverkade, alla har bälte och att alla håller hastighetsbegränsningarna, det sista kan jag ha problem med när jag äntrar min "Magna". Zebralagen är också bra men ALL information måste ut till Svensson som jag skrev tidigare. Anledningen till att man har minskat antalet övergångsställen är av samma anledning, alltså Zebralagen, finns det inget övergångsställe i närheten så går du på egen risk. Kan iofs tycka att Zebralagen gått till överdrift i vissa situationer ex. jag kommer med 60 ton lastbil och har lyckats med att komma upp i hastighet på en mindre trafikerad gata då det bara kommer nån och släpar sej över och jag måste sänka min dyrbara fart med alla kostnader både för mej och miljön, alltså följs inte kap 7. Rondellkörning var på väg att bli riktigt bra i slutet på 90-talet, sen var det nån klåpare på vägverket som kom på att man skulle bara blinka när man går ur rondellen. Innan detta kunde jag be eleven att se det som en vanlig korsning, blinka höger om du skall dit, vänster om du skall dit och blinka inte om du skall rakt fram i förkortad version. Sen borde jag få kalla kårar utmed ryggen inför ordet rondell, det är den lilla saken som man inte bör köra på i mitten men jag vet vad du menar. Reflexer är alltid bra och att synas i trafiken är lika, Ã…terigen upp på "Magnan" och vad har man då,,,,givetvis svarta kläder, för det skall man ha som MC-förare, eller? Mvh ZapZap som tycker om inlägget från Brodertuck

kas

  • Gäst
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #4 skrivet: sön 13 jan 2008 20:24:46 »
Det känns som att man ska köra på folk på insändarens sätt att beskriva hur han upplever zebran...
Samma idioti råder överallt, var man än kommer, omkörningar hela tiden, bara så de kommer upp i kofångaren på kön framför...Spolarvätskan yr över biltaken, ska dom köra om en långtradare så segar dom sig förbi, använd den där pedalen längst ut till höger, sulan i botten så det händer nånting! Jag körde bil till ö-vik i höstas och då blir det de här växelvis enkelfil/dubbelfil för omkörning, såg väldigt snabbt att när vägen var smal, då tordes inte folk hålla farten, ja då uppstår irritation och köbildning, vill man köra i sitt tempo får man lov att speeda på enkel fil och släppa fram fordon på dubbel fil...Du som kör långtradare, häng på, på tutan  det brukar hjälpa! Men folk är galna, det var en gubbe som körde som fan överallt i Märsta, han var hänsynslös i korsningar, o då kan det vara så att alla inte kan bromsa så hårt, på grund av hur det är lastat i bilen t.ex. jag var då på ett ställe och väntade på hissen skulle komma, där inne stod gubben i ett hörn ihopkurad som ursäkta jag finns inte till, han satt inte i bilen gunås! Iallafall blev det ishalka en morron och då klistrade han upp sig i häcken på en stor baklastare... Jag har alltid sagt "lite spill får man räkna med! :o

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #5 skrivet: sön 13 jan 2008 20:29:19 »
Jag tycker den är jättebra. I Stockholm fungerar den utmärkt. Verkar hämmande på stressen i trafiken och är ett plus för att göra staden till en plats man kan bo i.

Däremot håller jag med om cyklisterna. Jag är av den uppfattningen att cykeln bör förbjudas inom tättbebyggt område. Cyklisterna kör som galningar på gångvägar, mot rött och inte respekterar de zebralagen heller. Kan inte polisen beivra de här cykelmarodörerna så är förbud enda lösningen.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #6 skrivet: mån 14 jan 2008 01:32:15 »
§ 34 var det väl vi skulle kunna utantill? Vägtrafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.
Även i övrigt skall vägtrafikant uppträda så, att han inte onödigtvis hindrar eller stör dem som bo eller uppehålla sig vid vägen.


Minns den än, för jag rabblade på vägen i sista meningen och blev med en blick smälld på kinden av den bistre (vad tusan kallas han?) bilskoleinspektören.

Jag klarade dock första teoriprovet och uppkörningen trots detta faseliga klavertramp! Mitt körkort kostade sammanlagt 314:-
« Senast ändrad: mån 14 jan 2008 01:34:20 av Reseda »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #7 skrivet: mån 14 jan 2008 08:02:57 »
Och jag minns bara en sak från uppkörningen. Ett rött sträck på vänster hand och ett blått på höger och så att hålla koll på om jag skulle svänga rött eller blått. Jag kan nämligen inte skilja på höger och vänster vid stress. (jag är dubbelhandad, eller såndär vänsterhänt som fick lära mig att använda höger som liten...).

kas

  • Gäst
SV: ZEBRALAGEN!?
« Svar #8 skrivet: mån 14 jan 2008 08:46:24 »
 Ja 34 fanns den ochså, men ser du skillnad 34 kontra 37? Visst fanns det omöjliga förare då, ett ex. var han som inte vred på huvudet i korsningar, han hade kört upp 34 ggr. och fick nog aldrig styrlapp, nuförtiden verkar det vara nåt socialt angeläget att folk måste få lappen, men så händer det mycket i trafiken! De här köolyckorna Klassiska idiotier, avstånd är a-o i alla lägen utom vid umgänge, det har REGGIE sagt! ;D