Härligt svar Bodertuck!
Ni har inte listat ut det än men jag är trafiklärare och jag måste tyvärr hålla med i många stycken. Men nollvisionen är nog ganska rätt, det är en vision och den har väckt debatt och det måste vi ha vid sidan om information. Vi kan utan vidare nå den med hjälp av att inga kör påverkade, alla har bälte och att alla håller hastighetsbegränsningarna, det sista kan jag ha problem med när jag äntrar min "Magna". Zebralagen är också bra men ALL information måste ut till Svensson som jag skrev tidigare. Anledningen till att man har minskat antalet övergångsställen är av samma anledning, alltså Zebralagen, finns det inget övergångsställe i närheten så går du på egen risk. Kan iofs tycka att Zebralagen gått till överdrift i vissa situationer ex. jag kommer med 60 ton lastbil och har lyckats med att komma upp i hastighet på en mindre trafikerad gata då det bara kommer nån och släpar sej över och jag måste sänka min dyrbara fart med alla kostnader både för mej och miljön, alltså följs inte kap 7. Rondellkörning var på väg att bli riktigt bra i slutet på 90-talet, sen var det nån klåpare på vägverket som kom på att man skulle bara blinka när man går ur rondellen. Innan detta kunde jag be eleven att se det som en vanlig korsning, blinka höger om du skall dit, vänster om du skall dit och blinka inte om du skall rakt fram i förkortad version. Sen borde jag få kalla kårar utmed ryggen inför ordet rondell, det är den lilla saken som man inte bör köra på i mitten men jag vet vad du menar. Reflexer är alltid bra och att synas i trafiken är lika, Ã…terigen upp på "Magnan" och vad har man då,,,,givetvis svarta kläder, för det skall man ha som MC-förare, eller? Mvh ZapZap som tycker om inlägget från Brodertuck