Författare Ämne: Julen ut  (läst 14961 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Julen ut
« skrivet: ons 16 jan 2008 23:02:06 »
Jag är lite slö på den här fronten, idag plockade jag ner det mesta av julpyntet, jag hade inte hittat mina pärlade dansmöss (när jag senast fotade nåt i julväg), så ett kort innan de dansade ut, sen har vi ju granen då....

Jag fattade ett stort beslut: I år slänger jag den, jag ger mej inte på att limma fast barren igen, jag menar, man får börja i september för att hinna med det innan jul :)

(granen såg inte ut såhär innan jag plockade i julpynten, den sista tiden försökte man inte komma när den, då man såg vartåt det barkade... men så fort jag petade på den ramlade hälften av barren av)
« Senast ändrad: ons 16 jan 2008 23:09:32 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #1 skrivet: ons 16 jan 2008 23:22:36 »
Hmmm, granar behöver vatten Ada :'(
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #2 skrivet: ons 16 jan 2008 23:24:10 »
Fel, fel, fel. Här dansas ingen jul ut - än.

Om man, som jag, bor på landet, har man andra traditioner än stadsbor. Här ute värnar vi om de få ljuspunkter vi har, och ser. Jag och alla (=3) mina grannar låter glatt stjärnor & ljusstakar stå kvar några veckor till.

Granen är ett helt annat kapitel. Den ska gödas så den växer. Och när den växer barrar den INTE. Därmed behöver man inte fundera på att slänga den. Om man vill kan man ta bort pyntet (kulor, glitter, flaggor, etc - vad man nu pyntat med). Ljusen kan vara kvar. Att komma ner (jag sover på 2:a våningen) på morgonen och känna lukten av nykläckt gran, som dessutom står där och lyser - det är skönt.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #3 skrivet: ons 16 jan 2008 23:26:36 »
Fjoll, jag svarade på Adas inlägg!

Granen behöver vatten+1 sockerbit/dag+god omvårdnad. ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #4 skrivet: ons 16 jan 2008 23:30:08 »
Det är alltid samma sak med dessa granar från nere på hörnet, min stackars gran HAR fått vatten hela tiden, även sockerbitar  :'( :'( :'(, den stod i vatten nu också, försäljaren fjäskade faktiskt och sågade ett nytt snitt för den att suga vatten med, men jag misstänker att de är huggna i alltför god tid och det blir såhär...
Jag hade gärna haft en kvar till påska, med ljusa knoppar, som man får se ibland

Jag har kvar istappslingan i vardagsrummet, och hjärtat-staken i köksfönstret, man behöver ljuset även i stan... det kan få vara kvar länge till
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #5 skrivet: ons 16 jan 2008 23:34:27 »
Det är alltid samma sak med dessa granar från nere på hörnet,

Byt hörn! ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #6 skrivet: ons 16 jan 2008 23:36:05 »
Att komma ner (jag sover på 2:a våningen) på morgonen och känna lukten av nykläckt gran, som dessutom står där och lyser - det är skönt.

Var du på övervåningen i två veckor eller? Du har inte varit här på jättelänge ju, saknat dej :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Julen ut
« Svar #7 skrivet: ons 16 jan 2008 23:39:49 »
Ja herre du milde, de hugger granar redan okt/november för att hinna få fram antal och köra fram. >:(
Granar ska muntras upp med träsprit, då sjunger dom julsånger. ;D
« Senast ändrad: ons 16 jan 2008 23:49:33 av kas »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #8 skrivet: ons 16 jan 2008 23:50:48 »
Just det Anja, även jag har saknat dig och började smått befara att du är densamma som jag hamnade i en liten diskussion på AP, hujedamig. Det är lite smått obehagligt när man inte vet men å andra sidan står jag alltid för mina åsikter men är kanske något mer nedtonad när det är någon jag "känner" och framförallt sett kan dela med sig av sina ägodelar/kunskaper och det har du verkligen gjort här.

Ada, om du har bil, bege dig en bit utanför stan sent på natta. Tjyvtagna julgranar barrar ALDRIG! Visst är det märkligt men jag har aldrig hittat en fin gran på mina egna marker det gör däremot många andra ;D
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #9 skrivet: ons 16 jan 2008 23:53:14 »
saknat dej :)

Jag har saknat Dig med.

Jobb, jobb, jobb. Var är livet?

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #10 skrivet: tor 17 jan 2008 00:01:12 »
även jag har saknat dig och började smått befara att du är densamma som jag hamnade i en liten diskussion på AP

Spännande! Vad diskuterade vi?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #11 skrivet: tor 17 jan 2008 00:04:12 »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #12 skrivet: tor 17 jan 2008 00:11:44 »
Ja, jag är allvarlig. Jag läste länken och av den fattade jag inget. Tror Du jag är någon annan? Någon i den länken?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #13 skrivet: tor 17 jan 2008 00:35:01 »
Nää, egentligen så tror jag inte det. Men tanken slog mig ändå, tänk om Anja är Carola. Du upptäckte kanske i slutet att det var jag som var Kim. Jag tycker du har delat med dig så fint med dina bilder och det var väl just det jag saknade i alla länkhänvisningar, dvs svar som ingen annan kan ta del av. Ett forum är ju just ett forum. Jag drömmer fortfarande om ditt 60-tals dockhus men inser att Barbiedockorna räcker (utrymmesmässigt) för mig. Ska berätta vad jag har i en länk under leksaker men det blir en annan dag.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen ut
« Svar #14 skrivet: tor 17 jan 2008 00:43:08 »
Psst, CE finns här på Retroforum också, och om jag skulle bedöma läget tycker jag var och en får tycka det den tycker, trevligt om man kan bli sams på slutet bara :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se