Författare Ämne: Mitt motorfordon  (läst 6458 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Mitt motorfordon
« skrivet: fre 18 jan 2008 23:28:00 »
Nu är jag igång med en gissning igen, men nu skall det bli ganska lätt. Jag har ingen bil men jag har faktiskt ett motorfordon. Den är motorrenoverad och jag har skaffat de flesta delarna som fattades när jag köpte den för 6-7 år sedan. Jag gav 3.500 kr för den och den gör ca 80 knyck. Nu är det er tur att gissa!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #1 skrivet: fre 18 jan 2008 23:42:43 »
JJ, jag tror du har en trimmad retromoppe :)
« Senast ändrad: fre 18 jan 2008 23:47:19 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #2 skrivet: fre 18 jan 2008 23:46:29 »
En Puch Florida -64 med apehangerstyre ?? Nja, lite för klent kanske. Zündapp KS 50 med 60 kubikare då? Skulle nog gå att plåga upp i 80 blås med vinden i ryggen och kraftig hemlängtan. ;D


kas

  • Gäst
SV: Mitt motorfordon
« Svar #3 skrivet: fre 18 jan 2008 23:53:17 »
 Var tog mitt inlägg vägen? Jag tror att det är en Blårex 98cc sedan 1939, de kan man få upptill den angivna farten, lagligt! ;D

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #4 skrivet: lör 19 jan 2008 02:33:07 »
Grundtips 98-kubikare. Garderar med Huskvarna 118cc.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #5 skrivet: lör 19 jan 2008 10:37:57 »
En Messersmidt (stavas det så?) kanske!?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #6 skrivet: lör 19 jan 2008 17:41:29 »
En Messersmidt (stavas det så?) kanske!?

Det hade inte varit dumt om man kunde komma över en sådan för 3.500 kr men det är det inte. Trimmad moppe? Nej, lite mer stil tycker jag att jag har. 8)

Det är en Piaggio Vespa Popolino 125 cc från 1959.
Den har inga papper så det krävs en typbesiktning, och det går på runt 3.000 kr - de pengarna har jag inte haft till detta ändamål än, så den står i köket än så länge. Den är röd nu men jag har planer på att lacka om den i senapsgult. Jag har skaffat gråa handtag och gummilister och kanske klär jag om sistsen i grått också.
« Senast ändrad: lör 19 jan 2008 17:44:37 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #7 skrivet: lör 19 jan 2008 18:51:37 »
Vespa hade jag också i tankarna, men det hindrade mej då du sagt nåt om att du inte hade italienska saker?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #8 skrivet: lör 19 jan 2008 22:21:29 »
Vespa hade jag också i tankarna, men det hindrade mej då du sagt nåt om att du inte hade italienska saker?

Jag kan inte minnas att jag har sagt så! Jag har ju även tre italienska badrumsskåp av plast plus dasspappershållare av samma tillverkare.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #9 skrivet: lör 19 jan 2008 22:55:14 »
Jag tror jag rörde ihop lite i det jag läste i 50-60tals-prylstråden, sorry
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mitt motorfordon
« Svar #10 skrivet: lör 19 jan 2008 22:59:22 »
Jag tror jag rörde ihop lite i det jag läste i 50-60tals-prylstråden, sorry

Ingen fara - vi rör ihop allihop.

kas

  • Gäst
SV: Mitt motorfordon
« Svar #11 skrivet: sön 20 jan 2008 15:36:54 »
2-växlade Rexen med Willers 98cc var i särklass om den var skött, HVA hade inget att hämta där!
Men DKV 125 "riktiga rödmyran" var snabb, kunde klocka 90km!
Värsta hojarna var Pucharna 125/250 med dubbla kolvar paralell, men folk använde inte rätt olja till motorerna, så knappt nån gick 100mil! Och då var det naturligtvis en d---a skitmotor, men det kom samtidigt med puckarna olja med blytillsats (nya tider) som klarade smörjningen perfekt, istället för en dl. måttade man i som till dagens utbordare...125cc klarade lätt 100km...En annan sak det börjar gå tungt vid 80km! ;D