Allmänt > Fria diskussioner

Dela med dig av din bästa prut-metod!

<< < (3/4) > >>

convallaria:
Själv tycker jag illa om prutning. Har prutat hej vilt i mina dar, på diskmaskiner, kläder och datorer och antikviteter. Med de erfarenheter jag har från "andra sidan" bär det mig mer och mer emot. Jag betalar vad det står om jag verkligen vill ha varan, annars kvittar det lika. Prutar också uppåt om sakerna säljs för behjärtansvärda ändamål och jag gillar säljaren.

convallaria:
Annars är väl bästa prutmetoden den som Reggis brukar förespråka. En hand på en utskjutande höft, ett skälmskt leende, smickrande av säljarens ego och manlighet samt ljuv underordning. Funkar sällan på damer och inte i evighet.

kikarbara:

--- Citat från: convallaria skrivet sön 20 jan 2008 23:15:01 ---Själv tycker jag illa om prutning. Har prutat hej vilt i mina dar, på diskmaskiner, kläder och datorer och antikviteter. Med de erfarenheter jag har från "andra sidan" bär det mig mer och mer emot. Jag betalar vad det står om jag verkligen vill ha varan, annars kvittar det lika. Prutar också uppåt om sakerna säljs för behjärtansvärda ändamål och jag gillar säljaren.

--- Slut citat ---

Det där med att gilla säljaren/köparen brukar ochså vara viktigt för mig, men jag förstår ärligt talat inte varför det är det... jag skall ju liksom bara köpa eller sälja en vara och som tur är måste inte köparen/säljaren hänga med på köpet...
Jag finns ju ochså på "andra sidan" och måste väl säga att alla prutsätt inte är lika trevliga att hantera och att en del kan få mig att bestämma mig tidigt för att inte sälja till vederbörande. Det har ochså hänt att jag har höjt ett pris för att personen är mindre trevlig i sin famtoning... men sånt får man väl inte berätta högt. (=kunden har alltid rätt...).

kikarbara:
Jag fullkomligt äääälskar kommentaren "... den är billigare på röda korset". Jag brukar tänka en sak och svara en annan kan jag tillägga.

JJ:

--- Citat från: kikarbara skrivet sön 20 jan 2008 23:11:39 ---Det är lite märkligt, när vi var semester i Marocko var det en sport att pruta och blev ochså ett sätt att få både respekt och kontakt, men här känns det inte alls på samma sätt att pruta.

--- Slut citat ---

Jag var i Tunisien för några år sedan. I affärerna sålde de kristalliserad sand från saharaöknen som såg lite speciell ut. Jag tänkte köpa en och ge min bror, och reseledaren sade att vi absolut inte skulle betala mer än fem kronor för en sådan. Sista dagen hade jag lite tid över och gick till en affär som sålde sådana stenar. När jag frågade om priset sade de: 200 kr! Sedan tog det två timmars prutande innan jag fick ned priset till 15 kr. Då orkade jag inte tjata mer utan betalade. Reseledaren sade också att om man tänkte köpa en äkta matta så får man räkna med att det tar en dag att pruta ned priset till det rätta...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion