Författare Ämne: Tror ni på en klimatkatastrof?  (läst 14878 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Tror ni på en klimatkatastrof?
« skrivet: sön 20 jan 2008 20:21:33 »
Jag tillhör de personer som inte tror ett dugg på det här med klimatkatastrofen. Det enda syftet med att marknadsföra detta är att manipulera oss att börja engagera oss i pseudofrågor i stället för maktfrågor.

Låt oss säga att temperaturen höjs. Det har varit istid här och det har varit varmare. Klimatförändringar ingår i jordens livscykel. Skulle det innebära att människan dör ut, så är det evolution. Dinosauriernas dog ut på grund av ett meteoritnedslag och det gav plats för människan. Det är kanske dags för människan att lämna över till något annat. Detta är vad företagen kallas för kompetensväxling. Det är kanske dags för en ordentlig kompetensväxling här på jorden.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #1 skrivet: sön 20 jan 2008 20:38:33 »
Dinosauriernas dog ut på grund av ett meteoritnedslag och det gav plats för människan.

Tror du verkligen på det? Det tog flera miljoner år innan alla dinosaurier försvann. Jag har läst att pga att temperaturen på jorden sjönk så föddes till slut bara ett kön av dinosaurier eftersom könet bestämdes av temperaturen. Det verkar osannolikt att ett ev meteoritnedslag har effekt under så lång tid utan kan vara en naturlig temperaturförändring.

För övrigt så tror jag inte på Big-Bangteorin heller.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #2 skrivet: sön 20 jan 2008 20:51:19 »
Ja, jag tror på en klimatkatastrof. Varför tror du annars att jag uppmanar folk at bojkotta reor och att inte köpa nyproducerat som de inte behöver?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #3 skrivet: sön 20 jan 2008 23:20:38 »
NEJ, jag tror inte på den. Inte i den omfattning som det skrivs och sägs i alla fall. Mycket skräckpropaganda är det allt.

Men jag håller med Kikarbara m fl. att vi ska vara rädda om jordens resurser och återanvända.....

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #4 skrivet: sön 20 jan 2008 23:27:40 »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #5 skrivet: sön 20 jan 2008 23:29:47 »
Vadå för varför? Lägg in bilden!!!

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #6 skrivet: sön 20 jan 2008 23:46:51 »
Varför är det hemsk propaganda om klimatet? Är det som Reggis skriver?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #7 skrivet: sön 20 jan 2008 23:54:06 »
I stort sett ja. Så tror jag. Det har alltid gått i cykler med varmare och kallare perioder på jorden. Just nu är vi väl inne i en varmare period.

På 1940-talet trodde många att vi gick en ny istid till mötes.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #8 skrivet: mån 21 jan 2008 00:01:15 »

kas

  • Gäst
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #9 skrivet: mån 21 jan 2008 00:11:37 »
Blir det några vulkanutbrott då blir det inte kul, det påverkar kraftigt runt planeten... :o

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #10 skrivet: mån 21 jan 2008 00:32:54 »
Skrev nyss ett långt inlägg. Det bara försvann och kom aldrig in??

kas

  • Gäst
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #11 skrivet: mån 21 jan 2008 00:43:23 »
Hände mig ochså men det var mitt fel, vem tänker du skylla på? ???
Sen var det iallafall nästan katastrof,,, :o

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #12 skrivet: mån 21 jan 2008 08:52:28 »
Jag har funderat mycket på vems ärende den här miljödebatten går. Just nu verkar det vara ett vapen mot utvecklingen i utvecklingsländerna för att behålla västvärdens exklusivitet när det gäller ekonomisk utveckling. Det gick bra att skita ner när vi var ensamma om det. Men nu när även kineser och indier börjar skita ner då skall alla ta sitt ansvar helt plötsligt. Verkar vara ett vapen i en ekonomisk krigsföring mot utvecklingsländerna.

Västvärldens tidigare exklusivitet i att få skinna utvecklingsländer på deras tillgångar håller på att försvinna. Överallt får vi konkurrens av kineser och andra aktörer på marknaden. När vi inte kan konkurrera utan kineserna ger utvecklingsländerna bättre villkor så plockar vi fram klimathotet och talar om för kineserna att ”ni är omoraliska”. Det är hyckleri på högsta nivå.

Utvecklingsländerna gör inte längre som vi säger utan de gör som vi gör och det är problemet. Är klimathotet riktigt så innebär det att alla kan inte göra som vi gör. Vem skall då ta sitt ansvar? Den absolut bästa åtgärden för att komma åt detta är att ta bort EU:s jordbruksstöd och riva tullmurar. Det skulle innebära att många människor i de mest underutvecklade länderna får möjlighet att leva på arbete.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #13 skrivet: mån 21 jan 2008 09:19:00 »
Utvecklingsländerna gör inte längre som vi säger utan de gör som vi gör och det är problemet. Är klimathotet riktigt så innebär det att alla kan inte göra som vi gör. Vem skall då ta sitt ansvar? Den absolut bästa åtgärden för att komma åt detta är att ta bort EU:s jordbruksstöd och riva tullmurar. Det skulle innebära att många människor i de mest underutvecklade länderna får möjlighet att leva på arbete.


Här har du en jättepoäng, helt klart. Det är ett faktum att den dagen kineserna uppnår vår levnadsstandard generellt, så räcker jordens naturresurser inte till. Alla kan inte göra som vi gör, helt klart. VI kan inte göra som vi gör i längden, så för att om möjligt få naturtillgångar att räcka till så måste vi börja se över vår konsumtion och framförallt överkonsumtion. Fattigdom är ett globalt problem. Idag är det 20% av jordens befolkning som konsumerar 80% av produktionen och naturtillgångarna. Den ekvationen går inte ihop. Jag påstår hårdraget att varje gång man går och köper sig en ny blus eller mascara så gör man det på bekostnad av att människor svälter i andra länder. Oavsett om vi har ett klimathot idag som inte med säkerhet kan fastställas eller bevisas oemotsagt, så har vi svält i världen och global fattigdom, kan dela in världsekonomi i i- och u-länder etc, så om inte annat så bör vi se över vår konsumtion i den mån vi kan. Skit i ny mascara. Skicka pengarna till välgörenhet istället. Sos-barnbyar eller vad som helst, din mascara kan bekosta utbildningen för ett barn en hel månad.

Apropå ditt inlägg ang miljöbilens inverkan på världsvälten så är du bönhörd, det har vist presenterats en forskningsrapport, och det var ett inslag på nyheterna idag.

kas

  • Gäst
SV: Tror ni på en klimatkatastrof?
« Svar #14 skrivet: mån 21 jan 2008 10:23:16 »
Jag skickar inte nånting till dessa organisationer, som likt alla andra ordnar högsta lön åt cheferna, det låter så snällt och bra att skicka en slant till Röda korset, för att köpa sig ett gott samvete, smulor kommer behövande till godo, men organisationens anställda frodas! RK-chefen fick den i särklass högsta lönehöjningen såg jag i tidningen, det är väl bra att få veta vart bidragen i första hand tar vägen? I nästa steg så tar ofta mottagarländernas svarta får hand om bidrag, som kommer in, ytterst lite når fram till behövande på rätt nivå!