Författare Ämne: George Nakashima  (läst 3262 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
George Nakashima
« skrivet: mån 21 jan 2008 14:43:46 »
Bord och stolar av denne formgivare brukar klassas som bättre - man ser ibland sådana i exklusiva inredningstidningar. Ärligt talat, vad är detta för skämt!? Är det någon som tycker att de är snygga? Jag halshugger inte någon som har annan åsikt men jag förstår inte detta alls! Kejsarens nya kläder?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: George Nakashima
« Svar #1 skrivet: mån 21 jan 2008 15:25:32 »
En bildgoogle är aldrig fel
http://images.google.se/images?q=%22George+Nakashima%22+&btnG=S%C3%B6k+bilder&svnum=10&um=1&hl=sv

Om alstren: Är det så konstigt att folk tilltalas av den naturliga formen i trä(d)? Sen antar jag att det är hantverksmässigt bra gjort och lite extra tänk till -utöver att vilken skogsarbetare som helst kan såga sig en bordsskiva och kanske borde erkännas som en stor formgivare?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: George Nakashima
« Svar #2 skrivet: mån 21 jan 2008 18:23:52 »
Det är inget som jag hade valt att ha hemma direkt (förutom kanske dessa stolarna: http://www.nohomodern.com/phpimages/georgenakashimaknolldiningchairs2.jpg)
Men jag tycker inte att hans möbler är osedvanligt fula heller, i rätt miljö kan de säkert ha en viss charm.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: George Nakashima
« Svar #3 skrivet: mån 21 jan 2008 19:22:07 »
Men jag tycker inte att hans möbler är osedvanligt fula heller, i rätt miljö kan de säkert ha en viss charm.

Jovisst, men inte i ett minimalistiskt hem med Eamesstolar och liknande som jag har sett flera gånger i inredningstidningar. Här har naturen varit formgivare och Nakashima har väl blivit ett namn som gäller bland folk som kanske inte främst går efter själva formgivningen utan hellre vill ha saker från kända formgivare så att de kan namedroppa. Det är min tolkning iaf.

Bildgooglandet tänkte jag lägga in en länk till, men så var plötsligt rasten slut och jag fick snabbt klicka på Posta.