Författare Ämne: nattduksbord i teak  (läst 6387 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
nattduksbord i teak
« skrivet: mån 21 jan 2008 16:06:32 »
Två nattduksbord enligt bild är del av helgens auktionsskörd. Någon som känner igen dem? De saknar märkning, men är såååå 50-tal!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #1 skrivet: mån 21 jan 2008 16:28:51 »
Jag vågar mej på en gissning att det har samma mässingsknoppar som NK-saker; Triva serien, Bengt Ruda

Nu ska jag iväg en sväng, så nån annan får gärna kolla upp detta  under tiden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: nattduksbord i teak
« Svar #2 skrivet: mån 21 jan 2008 18:04:08 »
Är det inte samma som min serie som finns under efterlyses där jag utgår ifrån att det är Ruda utan att vara säker på att det är densamma?.... Avis är jag i varje fall. Det är väl svarta ben? (finns även modeller med mörkbruna).

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #3 skrivet: mån 21 jan 2008 19:28:23 »
De var som sagt väldigt 50-talsaktiga. Liknar vissa bokhyllor som bl a IKEA sålde då. Men det fanns säkert många tillverkare av liknande saker på den tiden.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #4 skrivet: mån 21 jan 2008 19:52:31 »
Kikarbara, ja, benen är svarta. Det finns säkert många som gjort liknande på 50- och 60-talet. Det är säkert ganska hopplöst att gissa, eftersom märkning saknas. Men fina är dom!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: nattduksbord i teak
« Svar #5 skrivet: mån 21 jan 2008 21:16:39 »
Kikarbara, ja, benen är svarta. Det finns säkert många som gjort liknande på 50- och 60-talet. Det är säkert ganska hopplöst att gissa, eftersom märkning saknas. Men fina är dom!

De är kalasfina! Skulle den bli till salu någon gång, så tänk gärna på att slänga frågan till mig först innan du säljer vidare.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #6 skrivet: tis 22 jan 2008 13:09:10 »
Jag har luskammat Svenska Slöjdföreningens Möbelråd från 61, där finns inget med detta stuk, så man kan nog konstatera att denna stil var tidigare, men det visste vi redan

Men jag upptäckte "Lilla Sällskapet" av Carl Malmsten, det är åt det hållet, jag säger inte att detta är Malmsten, men vi kanske kan lära oss vad som är vad?

(jag får ändra texten nedan då jag först inte tänkte på att det var du som frågade :) : )
Men du Moses, hade du  ett bord för nån tid sen som visades på AP, var det det som hade mässingsknoppar på sidorna, eller var det nån annan som hade ett sånt bord? Är du här nu Moses? (ska ändå maila, jag har missat en mailfråga)
« Senast ändrad: tis 22 jan 2008 13:10:52 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #7 skrivet: tis 22 jan 2008 16:14:03 »
Det var någon annan på AP som hade ett bord som var ganska likt mitt Malmsten-bord, som för övrigt verkar vara det du har i bild :). Frågeställarens bord hade dessa mässingsknoppar, Malmsten saknar dem.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #8 skrivet: tis 22 jan 2008 19:55:34 »
Men jag upptäckte "Lilla Sällskapet" av Carl Malmsten, det är åt det hållet, jag säger inte att detta är Malmsten, men vi kanske kan lära oss vad som är vad?

Malmsten är det helt klart inte. Jag gillar inte Malmstens möbler alls faktiskt - de är stelt högborgeligt 40-tal för mig. Likadant med vissa av Wegners verk av ek, och även Josef Francks möbler.

Nattduksbordet är typiskt småländsk arbetarstil tycker jag. 
« Senast ändrad: tis 22 jan 2008 19:57:42 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nattduksbord i teak
« Svar #9 skrivet: tis 22 jan 2008 20:02:47 »
arbetarstil, när jag tänkte det är NK annars :) fast de gjordes kanske i småland
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: nattduksbord i teak
« Svar #10 skrivet: tis 22 jan 2008 20:04:38 »
arbetarstil, när jag tänkte det är NK annars :) fast de gjordes kanske i småland

Jag har fått förslaget NK tidigare.