Författare Ämne: Arabia skål  (läst 3696 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Arabia skål
« skrivet: mån 21 jan 2008 16:39:07 »
Hej,

Bifogar här några bilder på veckoslutets fynd för min del. Har inte någonsin stött på nåt liknande tidigare, rätt uppiggande Medelhavsinspirerat (?) och kanske lite impressionistiskt motiv. :)

Skålen är ca 15 cm hög och 20 cm i diameter. Stämplad i massan ARABIA samt CT som jag antar är konstnären. Skålen har en rätt gammal känsla över sig - hoppas dock inte för gammal för retroforum ;)

Har nån av er stött på nåt liknande tidigare eller vet ni från vilken tid stämpeln är? Eller kanske t.o.m. vem CT är?


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #1 skrivet: mån 21 jan 2008 16:47:56 »
Jag skulle gissa att det står ET = Esteri Tomula.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #2 skrivet: mån 21 jan 2008 17:07:34 »
Ett intressant förslag Moses :)

Den rätt simpla dekorationen påminner dock kanske inte helt om Tomulas verk, eller? Jag kan nog heller inte påstå mig ha sett så väldigt många av hennes tidigare verk från konstavdelningen (rättare sagt endast några tallrikar och äggkoppar från slutet av 1940-talet)...

Känner du eventuellt till Arabia-stämpeln i massan och när den användes?

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #3 skrivet: mån 21 jan 2008 17:20:48 »
Nu när CT blev ifrågasatt tror jag mig redan funnit svaret - GT = Gerda Thesleff (jobbade vid Arabia 1922-24), syster till den nog bättre kända konstnärinnan Ellen Thesleff.

Ett citat ur en pressrelease från Arabias museum i samband med en utställning av GT's verk:
"Dekorationsmotiven i Gerda Thesleffs keramik sträcker sig från kullarna i Toscana till
blomsterängarna i Murole. Dekorationsmetoderna är lika mångfacetterade från färgglasyr till nyansrik målning under glasyren, där man kan spåra en inverkan av den italienska majolikan. Den livfulla målningen har då och då accentuerats med graverade konturer eller effektiverats med en reliefyta, som följer landskapsmotivet. Den inläggningsdekoration som fås till stånd med olika färgmassor har Gerda Thesleff själv utvecklat."

En bild av en GT vas på finska designmuseet galleri bekräftar också att det nog är fråga om henne :)