Glas > Övrigt och okänt ursprung

Karaff

(1/3) > >>

th:
Ännu ett eckoslutsfynd.

Denna karaff kan inte riktigt återges till sin rätta utan ordentligt ljus. Cirka 25 cm hög med propp, vilken för övrigt är rätt klar och inte lika gul som på bilden. Prydnaden inne i proppen är grön. Planslipat botten och ingen signatur. Mycket tjockt glas, påminner kanske om nåt danskt. Kanske inte det mest imponerande hantverk men rätt förtjusande ändå.

Har själv ingen aning om varifrån den kommer så alla tips är välkomna :)

JJ:
Kanske har jag fel, men det känns lite som att proppen inte hör till karaffen.

th:
:)

Som jag sade kommer karaffen inte alls till sitt rätta på bilden. Proppen hör nog definitivt till, den sitter perfekt på karaffen... och var för övrigt den största orsaken till att jag blev så fascinerad av karaffen  ;D

th:
Det verkar vara de små detaljerna som ni påpekar som får mig på rätt spår idag med identifiering :)

Sökte på proppfrågan som började intressera mig efter JJs fråga och fann en väldigt stor likhet mellan mitt loppisfynd och denna karaff från Riihimäki:
http://www.designlasi.com/galleria.php?kuvaID=577&lang=1&sarja_id=0

Kan vidare meddela att länkens Rex-karaff (av Nanny Still) har olika proppar (dvs. ser alla mer eller mindre olika ut). Har dock ingen närmare information om Riihimäki från de åren som Rex producerades (1964-65).

Är det bara jag eller ser nån annan en likhet?  :-\

ada:
Tycker det stämmer väldigt bra, lite annan vinkel, diskning, annat ljus, kan nog få det att se precis lika ut, fast i olika färg förstås.

Jag skulle kalla den en Rex

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion