Författare Ämne: Karaff  (läst 8774 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Karaff
« skrivet: mån 21 jan 2008 19:31:25 »
Ännu ett eckoslutsfynd.

Denna karaff kan inte riktigt återges till sin rätta utan ordentligt ljus. Cirka 25 cm hög med propp, vilken för övrigt är rätt klar och inte lika gul som på bilden. Prydnaden inne i proppen är grön. Planslipat botten och ingen signatur. Mycket tjockt glas, påminner kanske om nåt danskt. Kanske inte det mest imponerande hantverk men rätt förtjusande ändå.

Har själv ingen aning om varifrån den kommer så alla tips är välkomna :)


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #1 skrivet: mån 21 jan 2008 20:07:41 »
Kanske har jag fel, men det känns lite som att proppen inte hör till karaffen.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #2 skrivet: mån 21 jan 2008 20:21:12 »
:)

Som jag sade kommer karaffen inte alls till sitt rätta på bilden. Proppen hör nog definitivt till, den sitter perfekt på karaffen... och var för övrigt den största orsaken till att jag blev så fascinerad av karaffen  ;D

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #3 skrivet: mån 21 jan 2008 23:00:20 »
Det verkar vara de små detaljerna som ni påpekar som får mig på rätt spår idag med identifiering :)

Sökte på proppfrågan som började intressera mig efter JJs fråga och fann en väldigt stor likhet mellan mitt loppisfynd och denna karaff från Riihimäki:
http://www.designlasi.com/galleria.php?kuvaID=577&lang=1&sarja_id=0

Kan vidare meddela att länkens Rex-karaff (av Nanny Still) har olika proppar (dvs. ser alla mer eller mindre olika ut). Har dock ingen närmare information om Riihimäki från de åren som Rex producerades (1964-65).

Är det bara jag eller ser nån annan en likhet?  :-\

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #4 skrivet: mån 21 jan 2008 23:34:20 »
Tycker det stämmer väldigt bra, lite annan vinkel, diskning, annat ljus, kan nog få det att se precis lika ut, fast i olika färg förstås.

Jag skulle kalla den en Rex
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #5 skrivet: mån 21 jan 2008 23:40:14 »
 ;D ... jo den kräver nog en ordentlig omgång putsning. Hittade den tillsammans med en jättestor Tamara Aladin "Koralli"-skål i en fyndlåda som uppenbarligen legat väldigt länge i ett dammigt förråd. Det goda är att den verkar vara helt oanvänd så invändigt är den i fint skick.

Den skall få äran att fungera som spritkaraff framöver :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #6 skrivet: mån 21 jan 2008 23:56:32 »
Ja och skulle en karaff ha vita kalkavlagringar som stör invändigt, är det bara att fylla den med favoritvätska så syns inte ränderna :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Karaff
« Svar #7 skrivet: tis 22 jan 2008 00:12:08 »
Ja och skulle en karaff ha vita kalkavlagringar som stör invändigt, är det bara att fylla den med favoritvätska så syns inte ränderna :)

ang kalkavlagringar ställde jag en kanna med kalkavlagringar och rostfläckar i botten i en ättiksspritslösning (vatten) och det fick stå ett par dygn. Var så fint så. Har endast knappnålsstora rostfläckar kvar, som var som ärtor från början. Den får ett par dagar i ättikssprit till så räknar jag med att det ger sig också. Kalkavlagringarna försvann utan problem.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Karaff
« Svar #8 skrivet: tis 22 jan 2008 00:27:57 »
Klippte in din kommentar i tråden som handlar om glasbeläggningar http://www.retroforum.se/index.php/topic,14.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Karaff
« Svar #9 skrivet: tis 22 jan 2008 00:37:16 »
Fungerar alltid med ättika...murare använder ättika till att tvätta bort kalkbruk på tegelfasader.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Karaff
« Svar #10 skrivet: tis 22 jan 2008 00:40:46 »
Fungerar alltid med ättika...murare använder ättika till att tvätta bort kalkbruk på tegelfasader.

Det är ju ett gammalt husmorspreparat i dassastolar och i kaffebryggare, så jag tänkte att det kanske skulle fungera på kalk överhuvudtaget... Tyvärr tog jag ingen före-bild, men det blir en efter-bild när jag är klar med den i alla fall. En grön och rund karaff med refflad yta.