Författare Ämne: Feminist eller inte?  (läst 15394 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Feminist eller inte?
« skrivet: mån 21 jan 2008 18:09:10 »
Jag kallar mej inte feminist personligen, för jag uppskattar inte skuldbeläggandet av ett helt kön och att skapa könskrig -när män är det bästa som finns :),

Det gjorde inte jag heller tidigare av ungefär samma skäl som du anger ovan. Tills jag läste Lena Gemzöes bok "Feminism". I den insåg jag att jag definitivt definitionsmässigt inte bara är feminist, jag är radikalfeminist. Även om jag i min vardag inte känner mig undertryckt för att jag är kvinna så kan jag inte komma ifrån att jag inte är fråntagen den strukturella kvinnorollen och att jag inte är helt utanför samhällets syn på densamma.
Jag tycker att det är självklart att kvinnor och män skall äga likvärdiga rättigheter oavsett sin könstillhörighet och därigenom blir jag ochså att betrakta som radikalfeminist, mer eller mindre.
Jag köper inte biologiska skillnader som grund för olika möjligheter i samhället och är helt övertygad om att våra könsroller är sociala konstruktioner.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #1 skrivet: mån 21 jan 2008 21:41:06 »
"Jag tycker att det är självklart att kvinnor och män skall äga likvärdiga rättigheter oavsett sin könstillhörighet"

Ã…hh gode gud då "blir jag ochså att betrakta som radikalfeminist, mer eller mindre."

 Hahahaha det trodde jag inte om mig själv. Jag förespråkar, att om var och en gör det den är bäst på, så når man snabbast bästa resultat.

"Jag köper inte biologiska skillnader som grund för olika möjligheter i samhället...."  Den enda biologiska skillnaden som vi inte kan bortse från är muskelmassan.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #2 skrivet: mån 21 jan 2008 21:43:59 »
Härligt att läsa Kikabara! Just så enkelt är det ju faktiskt, inget märkligt, bara viljan att kvinnor och män ska vara jämlika och kunskapen att så inte är fallet. Vad debatten än kommit att handla om så har det nog inget att göra med om man älskar män eller ej. De män jag älskar är min man, min son och min bror. De andra må vara snygga, trevliga eller vadsomhelst, de finns eller passerar revy i mitt liv på samma sätt som kvinnorna gör. Vissa är viktiga och tillför mitt liv något,  andra står jag likgiltig inför (och de gör förmodligen detsamma inför mig).  För att återgå till ämnet så kan jag bara sucka tungt när jag ser att vissa av trådarna på AP fortfarande finns kvar. Framförallt avd Allmänt verkar ha lusats ned av ärthjärnor eller så är det några få individer som diskuterar med sig själva under olika nick.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #3 skrivet: mån 21 jan 2008 21:45:39 »
Självklart Reseda, varför inte Ninjafeminist som min son behagat kalla sin mor ;D
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #4 skrivet: mån 21 jan 2008 21:53:22 »
Jag har inte uppfattningen att män och kvinnor är jämlika fjoll då jag anser att kvinnan är helt överlägsen mannen. Inte bara är vi intelligentare och har högre utbildning utan vi har dessutom högre social kompetens. Det enda vi är sämre på är långspottning och det står jag ut med.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #5 skrivet: mån 21 jan 2008 21:54:24 »
Jag har aldrig kallat mig feminist. Är uppväxt i ett hem där Salig Far piskade de tunga mattorna, följde med till mangelboden, handlade hem tunga varor, putsade silver mm.

Inget konstigt med det. Var och en gör det den är bäst på, lärde jag mig. Har alltid trott att det är så också  ::)

Känna mig underlägsen en man, bara för att han har snopp?? ALDRIG fallit mig in!

Jag står gärna för 90 % av hushållarbetet, bara jag slipper ha att göra med bilar, gräsklippare, snö,  krattor, spadar och alltför tunga lyft.

Jag struntar fullkomligt i manligt/kvinnligt. Jag lever som jag trivs med. Jag är väl för fan myndig, som Ingvar Hirdvall säger i Potatishandlaren.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Feminist eller inte?
« Svar #6 skrivet: mån 21 jan 2008 21:59:14 »
Nu citerar jag ur Gemzöes bok, feminism, och ett stycke som är särdeles intressant relaterar hon till Rich /Obligatorisk heterosexualitet och lesbisk existens, 1980/; "Mansidentifikation innebär att kvinnor är lojala mot män, sexuellt, socialt och politiskt. När kvinnor sätter mäns behov och intressen i första rummet deltar de in nedvärderingen av sig själva" (s 48)... Tyvärr tror jag att vi själva många gånger är så internaliserade grundföreställningen att vi är underställda mannen att vi inte ens ser när vi underställer oss själva? Reggis hade en bra fråga i en annan tråd. "Tänker vi själva?" Gör vi verkligen det eller är vi helt enkelt väldigt inkörda i gamla sociala föreställningar?

Det jag själv mest tror att jag starkt kan identifiera mig med inom radikalfeminismen är dock feminism såväl i de stora centrala frågorna, men även i de små sfärerna. Att även det personliga är politiskt. Det är faktiskt politik om maktbalansen i hemmen inte fungerar pg av att det sprids korkade floskler i media som vänder sig till stora massor, och som faktiskt är stilbildande rent tankemässigt för stora delar av befolkningar som oftast inte för egen maskin varken tänker till eller öppnar en bok.

Jag kan varkt rekommendera hennes bok. Det var som att dra bort en gardin framför ögonen. Och de män jag har diskuterat boken med (som har läst den) har sagt ungefär samma sak. De visste faktiskt inte att de var mansgrisar innan de började tänka lite ur ett annat perspektiv.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Feminist eller inte?
« Svar #7 skrivet: mån 21 jan 2008 22:03:49 »
" När kvinnor sätter mäns behov och intressen i första rummet deltar de in nedvärderingen av sig själva" (s 48)... "

Skitsnack, det är det som kallas kärlek!! (förutsatt att det fungerar så från båda hållen i ett förhållande)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Feminist eller inte?
« Svar #8 skrivet: mån 21 jan 2008 22:08:25 »

Känna mig underlägsen en man, bara för att han har snopp?? ALDRIG fallit mig in!


Men en anställningsprocess pågår i ett yrke som inte är strikt manligt kvinnligt. En kvinna och en man har bägge såväl erfarenhet och kompetens som efterkrävs. Vem får jobbet med viss sannolikhet? Jag vågar säga att kvinnan får jobbet om man har en jämställdhetspolicy som innebär att man behöver jämna könskvoten på arbetsplatsen, annars får hon den inte. Och om hon får den, får hon samma lön som mannen skulle ha fått i 9 fall av 10?
Jag som kvinna är inte underställd mannen för att han har snopp. Jag som kvinna är underställda mannen för att vi lever i ett patriarkat, som utgår från den heterosexuella vita mannen som norm.

För ett par år sedan läste jag en artikel om att man upptäckte att man hade feldoserat kvinnor med hjärtfel eftersom man hade gett dem samma doser som män i samma viktklass, utan att ha i åtanke att kvinnor har mindre muskelmassa etc, vilket tydligen var viktigt i sammanhanget. Alla medicineringstabeller var baserade på män.

Till och med ett så enkelt begrepp som kärnfamilj utgår ifrån mannen som familjens överhuvud, kvinnan som underställd mannen samt barn.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Feminist eller inte?
« Svar #9 skrivet: tis 22 jan 2008 00:24:14 »
Jag ska tänka på det där med muskelmassan nästa gång jag fraktar filmer, idag gick Vid himlens utkant, 22,7 kilo som företagspaket, Elias och kungaskeppet (dito kilo) som bussgods, och Svarta nejlikan (kändes lite lättare) hade anlänt och jag kåkade alla dessa filmlådor, hämtade och lämnade på bion, jag kommenterade på företagsposten när han sa att det var 22,7 kilo jag burit på att "ja, sånt här jobb klarar ju vi kvinnor inte av"  med ett leende

Nej jag är inte ordinarie filmfraktare, hon hade ingen bil så jag tog det, för nåt år sen hade biografhuset en riktig hustomte som var en gumma på 155 cm typ, som tog en låda i varje hand, och bar...

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Feminist eller inte?
« Svar #10 skrivet: tis 22 jan 2008 00:31:34 »


Nej jag är inte ordinarie filmfraktare, hon hade ingen bil så jag tog det, för nåt år sen hade biografhuset en riktig hustomte som var en gumma på 155 cm typ, som tog en låda i varje hand, och bar...



Min finska mormor tömde utedass och högg ved in i det sista. Fast iofs så gav hon sig själv en toalett inomhus och rinnande vatten i åttioårspresent, så lite lyx hade hon ;).

kas

  • Gäst
SV: Feminist eller inte?
« Svar #11 skrivet: tis 22 jan 2008 00:34:12 »
Till Ada, skaffa dig en pirra som går att skjuta ihop! ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Feminist eller inte?
« Svar #12 skrivet: tis 22 jan 2008 00:38:17 »
Till Ada, skaffa dig en pirra som går att skjuta ihop! ;)


 :D  :D  :D Här fick jag tänka en extra gång. Där jag bor är pirra något man ägnar sig åt i sänghalmen, liksom.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Feminist eller inte?
« Svar #13 skrivet: tis 22 jan 2008 00:51:17 »
Till Ada, skaffa dig en pirra som går att skjuta ihop! ;)


"pirra" är det en sån där vagn? jag har ju "kundvagnen" nästan från dörr till dörr, men det blir ju ändå en del kånkande
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Feminist eller inte?
« Svar #14 skrivet: tis 22 jan 2008 00:55:14 »
Vi gör också vad vi är bäst på härhemma, jag och mannen. Vissa saker är vi dessvärre fördömt usla på båda två. Plocka ur diskmaskinen är en sådan sak. Städa en annan. Detta har vi löst med att rätt så ofta göra det tillsammans (undantaget diskmaskinsurplockningen), det blir lite mindre trist så.

Japp Reggis, visst är det så att vi har högre kunskapsnivå (utbildning) vilket ter sig mycket märkligt när man ser männen som besitter de högsta tjänsterna/förtroendeuppdragen. Jaa, i sanning en märklig ekvation för visst var det så att de bäst lämpade/utbildade skulle ha tjänsten, inte någon kvotering....

Vad gäller social kompetens och intelligens så tror jag att vi (åtminstone från födseln) är ganska likt utrustade. För att ytterligare komplicera talangen "social kompetens" så är min uppfattning att den inte bara har ett flertal olika definitioner, den tolkas dessutom olika beroende på om man är man el kvinna. Generellt sett har männen ett autonomt och kvinnorna ett relaterande förhållningssätt till andra människor. Värderingen av den sociala kompetensen blir alltså gjord utifrån vår (genus)grundade förhållningssätt.  

Lönejämförelsen som du gjorde Kikabara stämmer bra men bara till en viss del, dvs så länge vi håller oss till de stora kollektiven, vård, omsorg osv. Här är löneskillnaderna mycket marginella. När vi kommer in på TCO- men framförallt SACO-sidan blir skillnaderna större eller mer signifikanta. Ju högre tjänster desto större är löneskillnaderna för lika arbete. Nu hör det tyvärr till komplikationerna att ju högre tjänst desto svårare att göra jämförelsen "lika arbete". Till löneskillnaderna är det också viktigt att lägga de sk fringisarna. Dvs de fria förmåner som inte alltid är så synliga som ex fri telefon, bil, bredbandsuppkoppling, dator, sjukvård, tandläkarvård, pensionsförsäkring, sjukförsäkring osv osv. Det är för övrigt, icke att förglömma, förmåner som ökat markant i samband med införande av det individuella löner. Då kan man i förlängningen fråga sig vad det beror på och då kommer vi osökt tillbaka till det autonoma vs relaterande som vi lär oss redan på BB....
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)