Allmänt > Fria diskussioner
Feminist eller inte?
ada:
--- Citat från: kikarbara skrivet tis 22 jan 2008 00:31:34 ---Min finska mormor tömde utedass och högg ved in i det sista. Fast iofs så gav hon sig själv en toalett inomhus och rinnande vatten i åttioårspresent, så lite lyx hade hon ;).
--- Slut citat ---
Jag tänkte just på kvinnorna förr som mjölkade, bar på mjölkhinkarna, och de större kärlen som skulle hämtas av mjölkbilen, mockade, skyfflade hö och foder till djuren, högg ved, bar in veden, hämtade vatten i brunnen, tvättade för hand osv, det var min mormors och farmors liv också, farmor var just en sån där liten liten krutgumma, med en näverkont lika stor som hon själv på ryggen gick hon ut i skogen och plockade kottar/ris/pinnar att starta vedspisen med och hon inte gav sig ut på sjön och kom hem med hinke full med aborre, eller en gädda lika lång som hon (finns på svartvitt foto när hon håller upp en sån gädda)
Chicaboom:
Jag har alltid kallat mig feminist även om ordet i sig kanske inte är helt rätt, då det jag i själva verket kämpar för är total jämlikhet, inte någon övermakt åt vare sig kvinnan eller mannen. Enda anlednngen till att ordet feminist funkar är att kvinnor i nuläget är de som ligger mest i kläm poltiskt och socialt sett, och det är vi som verkligen måste höja vår röst och säga ifrån. Därför tänker jag fortsätta kalla mig feminist, och jag sträcker mig gärna till benämningen radikalfeminist.
Jag är av den åsikten att inga människor bör påtvingas fördommar p.g.a. sin könstillhörighet eller sexualitet. Jag tycker att uttalandet "män är svin" eller "fruntimmer kan inte använda en borrmaskin" tyder på lika stor ignorans som om någon uttalar sig nedlåtande om en person p.g.a. dess nationalitet eller hudfärg t.ex.
kikarbara:
--- Citat från: ada skrivet tis 22 jan 2008 01:15:51 ---Jag tänkte just på kvinnorna förr som mjölkade, bar på mjölkhinkarna, och de större kärlen som skulle hämtas av mjölkbilen, mockade, skyfflade hö och foder till djuren, högg ved, bar in veden, hämtade vatten i brunnen, tvättade för hand osv, det var min mormors och farmors liv också, farmor var just en sån där liten liten krutgumma, med en näverkont lika stor som hon själv på ryggen gick hon ut i skogen och plockade kottar/ris/pinnar att starta vedspisen med och hon inte gav sig ut på sjön och kom hem med hinke full med aborre, eller en gädda lika lång som hon (finns på svartvitt foto när hon håller upp en sån gädda)
--- Slut citat ---
Jag inbillar mig att det är lättare med jämlikhetsfrågor i finland, pg mansbristen efter kriget? (men jag vet inte, det är ren och skär inbillning). Under och efter kriget fick kvinnor baske mig ta tag i alla sysslor oavsett om de var manliga eller kvinnliga och jag tror att -åtminstone i mammas och mormors trakter, som drabbades hårt- även vi i efterlevande generationer har detta med sig på ett annat sätt än man har i sverige? Själv blev jag chockad som vuxen att inse att kvinnor var förtryckta i samhället, just för att jag aldrig har kännt mig förtryckt själv. I min släkt är det kvinnorna som är starkast och männen blir nog lite bortklemade i såväl mammas som min generation, kanske för att de äldre generationer i stor del har gått bort eller saknas, eller skadats, om de var funktionsdugliga under krigsåren.
Kan tillägga att såväl min farmor och mormor drabbades av förluster av sina män och barnafäder under kriget så det är klart att det här med manlig dominans helt har saknats under min uppväxt, då min egen mor också var ensamstående. I själva verket har jag upplevt aldeles för få karlar för att de skall kunna förtrycka en kvinna och aldeles för få kvinnor i de bakre leden som lever ihop med en man.
Just för att mormor blev fråntagen sin man när mamma och moster var helt små (mamma var inte ens född när han försvann, moster var väl ett år eller så) så var det inte heller en skam när mamma blev enastående mamma i vår släkt, så inte ens på det viset har vi upplevt förtryck från bakre led eller familjeskam eller dyligt.
Så för mig har kvinnor alltid varit det starkare könet som gör ALLT i ett hushåll. Det blev en fullständig chock för mig att män ansågs ha ett övertag. Jag har pratat med andra finska kvinnor och kvinnor av finsk börd och de flesta säger samma sak, ungefär, så jag vet inte om det kan finnas något generellt i det?
Jag lever idag med en man med finsk börd (min första relation med en landsman), vilket är väldigt skönt, för vi har aldrig haft den här diskussionen överhuvudtaget om manligt, kvinnligt kontra jämställdhet; för det här är självklarheter: han har med sig en helt annan kvinnobild än den jag tidigare har mött från svenska män, och vi tänker likt i grunden.
kas:
(Precis en sån, haha!) Nä, det är en kärra med 2 hjul, och så ska man kunna skjuta ihop draghandtaget, åtminstone till hälften, ska finnas en utvikbar lastanordning, allt tillverkad helst i metall utom hjulen...nervikt och ihopskjuten tar den lite plats, jag har själv en som jag använde till förstärkare och dragspel, då spände jag fast med en tunn rem, man kan styra framåt eller dra bakom sej.
Ada, pirra betyder på finska nåt helt annat än vad bisittarna trodde! ;D
Glömde storlek:Lasthylla ca:25cm. Ihopfälld höjd ca:60cm. Bredd över hjulen ca:40cm.
Sista ggn. flyttade jag vapenskåpet med allt i, väger då ca:165kg! Så inget plastelände, det håller inte...
Reggis:
Jag är inte feminist på det sättet som ni beskriver här. Vilket jag tidigare påpekat så är min uppfattning den att kvinnan är helt överlägsen mannen på alla väsentliga områden.
Feminism eller radikalfeminism utgår från att vi kvinnor alltid skall vara ärliga på något sätt och delta i samhället som â€någon sorts riddare†med ideal. Det gör inte jag utan jag utnyttjar gärna män, bedrar, lurar av dem ekonomiska tillgångar, förespeglar dem saker som jag inte har en tanke på att uppfylla. Det stör mig inte alls. Skulle aldrig bete mig på det sättet mot en annan kvinna. Jag betraktar helt enkelt män som lägre stående människor som skall utnyttjas.
Därför kan jag till viss del hålla med Reseda konstigt nog. Varför skall kvinnan bete sig som en man? Det är väl då vi ger upp vår egen identitet. Nej vi skall naturligtvis vara kvinnor och hålla på vårt sätt att tänka och agera.
Jag vet att många tycker att jag är omoralisk men vem är det som bestämmer vad som är omoral eller inte? Jo, det är regler uppsatta av män och därför struntar jag i dem. Dessa regler är bara uppsatta för att männen skall ha kontroll över oss och inget annat. Det här sättet att tänka kommer från en väninna till mig. Hon har aldrig jobbat i hela sitt liv utan i princip bara utnyttjat män. Jag vet att de flesta tycker hon är förskräcklig som bara umgås med gubbar och tar emot presenter och gåvor av dessa.
Hon är mycket välbeställd då hon dessutom har ärvt ett par av dessa gubbar. Släktingar till gubbarna har ibland varit mycket upprörda över hennes sätt att suga åt sig presenter. Fast egentligen så är de ena riktiga hycklare. De är själva inte ett dugg intresserade av personen utan bara av personens tillgångar. De är på sätt och vis värre än min väninna då hon i alla fall ger något tillbaka.
Jag reagerade också över hennes sätt att försörja sig innan jag insåg att hon bara utnyttjar det manliga samhället med hjälp av kvinnlig list. Hon lever bekvämt, kan bada i pengar, shoppar hela dagarna, bjuds på olika resor och uppvaktas ständigt av diverse kavaljerer. Visserligen har dessa herrar passerat â€bäst före datum†men vadå.
Efter att ha tänkt till så kom jag fram till att det finns ingenting att reagera på. Det enda hon har gjort är att anpassat sig till samhället. Som en fisk i vattnet simmar hon runt och förser sig med godbitar. Varför skall man vara som den goda människan i Sezuan, nej idag gäller djungelns lag, â€Mack the knife†är det mest lönsamma synsättet. Jag ställer mig alltid frågan: På vilket sätt kan jag utnyttja den här mannen? Är svaret att innehållet är tomt så är han ointressant.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion