Allmänt > Fria diskussioner

Feminist eller inte?

<< < (5/7) > >>

kas:
Jag måste säga att du har dina poänger!  ;D Gubbar är bäst efter bäst före datum, det är solklart riktigt för har de inga krav , so what? Nä spöa dem bara, och alldeles rätt att släkten bara jagar och bevakar arvet! Det där var ett toppeninlägg!!!! ;D ;)

convallaria:
Ja, det därär ju win-winsituation. Gubbarna blir glada, får sällskap och närhet och nån att bry sig om och damen får bada i pengar. Grattis, säger jag.

kikarbara:

--- Citat från: kas skrivet tis 22 jan 2008 08:59:28 ---Ada, pirra betyder på finska nåt helt annat än vad bisittarna trodde! ;D

--- Slut citat ---

Nu antar jag att jag är bisittaren, och jag avsåg inte betydelse på finska utan säkerligen ren och skär dialektal slang från bopälen jag beor på.

ada:

--- Citat från: kikarbara skrivet tis 22 jan 2008 08:33:26 ---Själv blev jag chockad som vuxen att inse att kvinnor var förtryckta i samhället, just för att jag aldrig har kännt mig förtryckt själv.
--- Slut citat ---

Det är just sånt här som får mej att reagera mot "feminismen" som den artar sig, jag vet att du inte menar det hela så enkelspårigt som denna mening uttrycker, men det är så många som fastnar i detta tänkandet, man har lärt sig att kvinnor är förtryckta utan att man upplevt det själv.

Jag uppskattar inte att starta könskrig, för det bygger murar kring där en förändring bäst skulle behövas, det väcker hat mellan könen, man BETONAR könsskillnader, där man istället skulle lyfta fram att vi alla är människor och individer, som har talanger som har spännvidd som sträcker sig över könsgränserna (det finns gott om kvinnor som är mer tekniska än en lika stor grupp män, gott om män som är kockar, som lagar bättre mat än många kvinnor osv, hänger ni med på hur jag tänker?)

Jag tror mer på den vägen att man INTE lyfter fram könskillnader, ger fan i att diskutera patriarkatet utan ser till att de individer som jag sa tidigare, som väljer folk efter kön försvinner, bara ser till att det är en självklarhet att alla har lika lön för lika arbete.

Nåt man glömmer bort också är de kvinnor som trycker ner andra i sina maktstrukturer, de medsystrar som är ett hot om makten, förtalas och manövreras ut, har ni aldrig sett detta ske?

I min värld är det mamma som hållt nere mej mest, medan jag lyfts upp av pappa, och lyfts upp i skolan (märkte aldrig att pojkar skulle fått mer uppmärksanhet?) I arbetsliv fått tänka själv och kommit till tals, små patetiska individer har dock ställt till en del i försök att visa att det är nån som bestämmer, medan en större grupp män sett mej som en i gänget.

Sen är det ju skitkul att diskutera sånt som att kvinnor faktiskt kör bättre bil, även inräknat hur många fler mil män kör... Oj vad uppretade och förnärmade figurer man stöter på då, på Flashback hade vi en sån diskussion :) jag har också ägnat tid åt att diskutera på Antifeministernas forum, bara för att det är så kul att se dessa reaktioner... Särskilt glad var jag när Expo (där Aschberg är chefredaktör) skrivit en artikel om kopplingarna mellan antifeministerna och högerextremismen i Sverige

Fjoll:
Jag upphör aldrig att förvånas över att ett ord som feminism väcker så mycket känslor men framförallt allt att vi inte vill ta till oss den allmänt enkla  och vedertagana definitionen. Jag är ingen idealistisk riddare som tänker i enbart feministiska banor. Bara en kvinna som ser obalansen/orättvisorna och vill ha samma tillgång som vad männen har till tjänster, lön och mycket annat. Thats it! 

De kvinnor och män som beskriver sig som feminister är inte alltid människor som jag delar åsikt med. Jag kan tom tycka att somliga är störttröga, larviga och jag vet inte vad. Kommunist, moderat eller socialdemokrat, en gemensam grundidé att bygga vidare på men sen så spretar det hejvilt. Jamen tacka gud för det, vi är ju individer.

Omoralisk eller ej, det är inte upp till mig att döma. Kan bara tala för mig själv och jag förhåller mig till människor som jag själv vill bli bemött (utom i en del undantagsfall). Visst är reglerna uppsatta av män, därom behöver vi inte grubbla. Att jag däremot skulle bete mig som en bara för att jag är feminist är kvalificerat snicksnack. Det är myter som sprids av både män och kvinnor och jag har funderat mycket varför man som kvinna vill fortsätta att sprida dessa floskler.

Därför kommer här en liten antimytförteckning gällande kvinnliga feminister. Notera att alla personligheter förekommer här liksom i andra samhällsgrupperingar, alltså även de som jag säger att vi INTE är :

De flesta är; INTE manshatare, har INTE som mål att bete sig som män, är INTE lesbiska, är både vackra och tilldragande alltså INTE håriga och fula halvapor, har INTE blivit svikna av män, har INTE utsatts för övergrepp i barndomen eller senare och JA, vi kan få män, i hundratal om så vore men vi är olika och för en del av oss räcker det med en. Det finns fler men nu hinner jag inte räkna upp fler.

Ang din väninna så kan jag bara säga att man faktiskt kan få allt det där utan att sälja sig till gubbar. Jag tycker inte ett dugg synd om gubbsen, de får skylla sig själva men henne kan jag nog fundera över. Vad driver en människa att äta gammal ompaketerad köttfärs från ICA när man kan äta nymalen från bonnagården intill? Dessutom är det tvivelsutan en fröjd att äta frukterna av egenodlade bär!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion