Allmänt > Fria diskussioner
Feminist eller inte?
Domino:
Intressant diskussion, då man läser hur synonymlexikonet översätter feminist: kvinnosakskvinna, kvinnosaksanhängare, kvinnokämpe, stödstrumpa, rödstrumpa :D
Medan feminism översätts: Rörelse för kvinnors jämställdhet med män.
Själv kan jag bara hålla med kikarbara, jag är uppvuxen i nordligaste lappland, där var kvinnorna det verkligt starka könet, kan påminna mig att jag blev mäkta förvånad då jag upptäckte det förtryck som vissa män använder mot kvinnor.
I det samhälle jag växte upp i delades det på sysslorna, ingen var förtryckt eller misshandlad.
Visst det existerade säkert, men inte i vår närmaste krets.
Min egen far (som om han levat skulle varit närmare 90) både städade och lagade mat och putsade fönster när mor var borta eller jobbade. Han själv jobbade också minst 10 timmar om dagen.
I min egen familj delar vi allt, jag gör det jag är bra på och min man gör det han är bra på!
Tyvärr så ser man förtrycket i lönekuvertet varje månad, då män som gör liknande arbete har ett par tusen mer i lön!
kikarbara:
--- Citat från: Domino skrivet tis 22 jan 2008 14:16:51 ---Själv kan jag bara hålla med kikarbara, jag är uppvuxen i nordligaste lappland, där var kvinnorna det verkligt starka könet, kan påminna mig att jag blev mäkta förvånad då jag upptäckte det förtryck som vissa män använder mot kvinnor.
--- Slut citat ---
:) mina rötter har jag på den finska sidan, sådär en 10 mil ovanför rovaniemi, så det kanske är så att kyla är bra för jämlikhet? ;)
Reggis:
Hos mig och min kille är det tvärt om, hans lön räcker knappt till mina fuktkrämer. Jag gömmer mina lönebesked för han fick en chock då han såg att min extra bonus förra året var lika hög som hela hans årslön. Jag hade glömt stoppa undan papperet hemma.
Domino:
--- Citat från: kikarbara skrivet tis 22 jan 2008 14:35:49 --- :) mina rötter har jag på den finska sidan, sådär en 10 mil ovanför rovaniemi, så det kanske är så att kyla är bra för jämlikhet? ;)
--- Slut citat ---
Då är vi uppväxta på nästan samma breddgrader, jag i en by i närheten av Gällivare!
Kylan och andra umbäranden är kanske de skyldiga till det! ;)
Reseda:
Apropå kvinnlig bilkörning, så finns det några små talesätt som jag ofta använder, för att de ger så komisk reaktion
1 Kvinnor kör bättre än höns backar.
2 En dam parkerar aldrig en bil. Hon tappar den.
3 Körkort??? Jag hittade mitt i ett flingpaket.
Därmed är det slutdiskuterat om kvinnliga bilförare. Man kan också lägga till ett ögonfransfladder a la Mona, eller en stjärtvickning a la Reggis om så önskas. Själv håller jag mig gravallvarlig och tittar i taket ::)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion