Författare Ämne: Vad har du för bakgrundsbild?  (läst 15067 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad har du för bakgrundsbild?
« Svar #30 skrivet: tor 24 jan 2008 17:04:00 »
Visst är det goa Judit som du har på bilden Convallaria? Hon med Holofernes knopp alltså. Här är en annan av Caravaggios målningar, Medusa, men huu för att ha den i sovrummet, vill nog inte ens ha den som skrivbordsunderlägg. Skulle få allt för många mardrömmar.


Javisst är det Judit! Egentligen var det inte den jag hade som bakgrundsbild, utan David och Goliat som jag tycker är en av de bästa målningar som gjorts. Särskilt om man hört tolkningen att både David och Goliat är självporträtt av Caravaggio. Den unge konstnären som tittar på sitt misslyckade, söndersupna äldre alter ego och alla tankar man kan tänka kring det om att forma sin framtid innan det är för sent....
Allt går.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Vad har du för bakgrundsbild?
« Svar #31 skrivet: fre 25 jan 2008 00:22:39 »
Mmm, den är fin! Här en annan Judit som ligger mig varmt om hjärtat. Tidig barock. Artemisia Gentileschi heter hon som målat och hon var samtida med Caravaggio (inte riktigt, Artemisia var 20 år yngre) och dessutom förtrogen med hans måleri. (Det är mycket möjligt att du har full koll på detta, jag vet inte). I vart fall tycker jag om hennes tolkning av Judit.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad har du för bakgrundsbild?
« Svar #32 skrivet: fre 25 jan 2008 01:09:13 »
Fy faderuttan, hade jag sett vad lilla bilden föreställde, så hade jag ALDRIG klickat för större bild. FY FABIAN vilken äcklig bild.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad har du för bakgrundsbild?
« Svar #33 skrivet: fre 25 jan 2008 08:20:23 »
Mmm, Artemisia... jodå, jag har koll på henne. Fantastisk hon också, men henne hör man knappt talas om, fast hon är lika skicklig ljus-skuggamålare som Caravaggio.
Allt går.