Författare Ämne: Inredningsböcker om classic modern  (läst 6079 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Inredningsböcker om classic modern
« skrivet: tis 22 jan 2008 12:16:08 »
Kan ni tipsa om bra böcker i detta ämne?
På biblioteket är mycket utlånat av dessa böcker så man får ta och reservera till nästa gång boken kommer in.
Men då bör man veta titel och gärna också författare.
Svensk eller engelsk text spelar ingen roll.

"Modern Retro" är ett bra exempel.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #1 skrivet: tor 24 jan 2008 20:52:02 »
Här är de som jag har köpt som jag tycker är bra:


1. Modern skandinavisk form - Magnus Englund & Chrystina Schmidt - ISBN 91-974117-9-5

2. Classic Modern, midcentury modern at home - Deborah K. Dietsch - ISBN 0-684-86744-3

3. Modern Retro - Neil Bingham & Andrew Weaving - ISBN 91-0-057447-3

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #2 skrivet: lör 26 jan 2008 11:41:08 »
Tack snälla DU!!! Jag har nog aldrig sagt el nämnt det men du ska veta att jag tycker du är fantastisk som delar med dig av alla dessa länkar och andra tips. De utgör en stor inspirations/kunskapskälla för mig :-*
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #3 skrivet: lör 26 jan 2008 18:46:09 »
Ã… tack! Det värmde! :-*

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #4 skrivet: sön 2 mar 2008 19:38:04 »
Om man gillar danska designmöbler så kan jag rekommendera en bok som jag köpte igår:

Moderne dansk møbeldesign - Per H Hansen & Klaus Petersen - ISBN 978-87-02-06161-1

328 sidor med många bilder på fina möbler. Upplägget är lite annorlunda än liknande böcker som jag har sett. De möbler som är medtagna är främst de som har gått för stora summor på auktioner. Eftersom boken är tryckt förra året så är de priserna som finns med relativt aktuella. Det finns också diagram där man kan följa prisbilden från år till år på vissa populära möbler. Möbler av Arne Vodder t ex har sex hela sidor - i andra böcker finns kanske en bild.

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #5 skrivet: sön 11 maj 2008 16:27:55 »
Taschen ger ju ut en del roliga böcker... Decorative Art-serien till exempel. 50- och 60-talsböckerna finns dessutom i billighetsupplaga nu, de är helt klart prisvärda. Och sedan har de samlat det bästa ur utgivningen av den italienska arkitekturtidskriften Domus i typ tjugo volymer eller så, där varje tegelsten spänner över fem år. De är inte översatta visserligen, och de säljs bara i klump, för en halv förmögenhet. Men har man tur finns de att låna på ens lokala bibliotek, och annars brukar de gå att fjärrlåna.

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #6 skrivet: sön 11 maj 2008 16:32:21 »
Ett annat tips är att göra en avancerad sökning i bibliotekets databas, söka på ämnesord som till exempel Hemiredning eller Arkitektur och begränsa träffarna till böcker utgivna mellan, säg, 1945 och 1975. Annars är det lätt hänt att man missar en massa bra äldre grejer som inte står uppe på hyllorna utan ligger och samlar damm nere i magasinet, åtminstone på större bibliotek.
« Senast ändrad: sön 11 maj 2008 22:23:57 av domus_sport »

Frika

  • Gäst
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #7 skrivet: fre 23 maj 2008 07:44:56 »
Om du inte redan läst dessa:

“Be seated”  Karl Malmvall utgiven: Duduk design, 2007 Stockholm.
”The best tables, chairs, lights : innovation and invention in design products for the home”  Mel Byars Utgiven: Crans Préscéligny;  Hove; RotoVision 2001.
“Modern retro : möblera med moderna antikviteter” Neil Bingham & Andrew Weaving  Förlag: Bonnier.
“Furniture : the western tradition : history, style, design”  John Morley. Utgiven Thames & Hudson, cop. 1999

Finns givetvis många fler  :)


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Inredningsböcker om classic modern
« Svar #8 skrivet: tis 10 jun 2008 21:47:32 »
Sent svar - sorry!

"Modern retro" har jag och den är listad här. "The best tables, chairs, lights" har jag tittat i, men den innehöll bara nyare material.