Författare Ämne: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor  (läst 35421 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« skrivet: tor 24 jan 2008 13:01:28 »
Kan ni inte vara så gulliga och tänka lite själva

Ni vet väl själva när ni byter inriktning totalt och börjar prata om hunddressyr, katter, datorskärmar mm, (det är fler än de som nu kanske känner sig utpekade detta gäller) kan ni inte då se till att starta ett nytt ämne? Ni vet hur man gör väl?

Ni gör läsarna en otjänst när man inte hittar t ex givande information för hundägare. OCh ni vill väl att folk läser de tankar, idéer, det ni kan och vet, det ni ägnat tid åt att plita ner?

Även loppisfynden borde i många fall hellre läggas under det ämne där det passar, t ex keramik, så läsarna ser att det finns något av substans i forumet.

Jag bryter ut ämnena ibland som ni ser, men det blir svårt att hinna med de dagar vi har 150 inlägg... Det kan komma lite ommöbleringar i efterhand också så ni vet.

Sammanfattning: Diskutera ämnesvis, då hittar också folk till de ämnen som intresserar.

Tips för alla kategorier: Försök hitta en rubrik som beskriver innehållet, ni vet "Vet ni nåt om den här" eller "Vad tycker ni om detta?" och annat allmänt lockar inte särskilt till att gå in och kolla vad det är, när det finns andra rubriker att välja på.

(bröt nu ut "retro mat" och "hunddressyr" ur en tråd om ni undrar över vad jag pratar om för oreda)
 
« Senast ändrad: tor 24 jan 2008 13:23:56 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #1 skrivet: tor 24 jan 2008 16:41:48 »
Jag tänker och jag förstår dig! Ska göra mitt bästa för att bättra mig, förstår att det blir en massa extrajobb för dig men till mitt försvar så är det ju så att ex vis en rubrik som "Dagens loppisfynd" liksom skulle bli tom om man för in fyndet på "rätt" avdelning, ex vis dina glas. Under tråden "Här kan ni fråga om allt" blir det likadant eller har jag fel?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #2 skrivet: tor 24 jan 2008 17:10:54 »
Det blir ju bara så mycket extrajobb som jag gör det till (svårare att hitta om jag låter bli helt dock) Dagens loppisfynd la jag själv in nåt i och sen OCKSÃ… ute i ämnestråd, vet inte om man ska koncentrera sig på att utropa "Yippi jag hittade äntligen en sån här", och "otroligt vad billigt jag fick den" (jag bara spånar), och sen försöka ta det mer specifikt om vad det är för nåt, om man har nåt att fråga om, vad det finns mer i den servisen o dyl. 

Litet problem med ett ämne som dagens loppisfynd blir det ju...

Ska folk hitta och svara på en fråga ska den nog ha en egen rubrik och inte gömma sig under "här kan ni fråga om allt" kas började på den och fick hållas, men med tiden ser man ju att ämnen försvinner om man samlar dem, och det inte delas upp i olika frågeställningar, olika ämnen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #3 skrivet: tor 24 jan 2008 21:37:00 »
Rom byggdes inte på en dag. Dessutom så finns det kreativa inslag i det här med att hoppa hit och dit.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #4 skrivet: tor 24 jan 2008 21:46:09 »
Jag får påpeka att jag är för att man låter tanken flyta och associera, jag förespråkar inte hitlermoderering som det ofta kallas, när man inte låter folk säga ett ord OT (off topic) det är när man ser att det faktiskt skulle vara ett ämne som är meningsfullt att spåna vidare på och det blir omfattande som jag önskar att man kunde associera fritt men gärna börja det tankespåret i en ny tråd...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #5 skrivet: tor 24 jan 2008 21:53:28 »
Det förstår jag att du inte menar. Vissa människor vill ha ordning och en röd tråd i allt de gör andra klarar av att vara mer ostrukturerade. Det är det som är skillnaden mellan introvert och extravert tänkande. Alla helt nya idéer kommer vanligen från ”ordningsmänniskorna” mens impulserna och modifieringar kommer från de ostrukturerade, extraverta. Därför finns det en gräns för hur ostrukturerat det kan vara utan att det blir pladder.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #6 skrivet: tor 24 jan 2008 22:07:12 »
Varför inte en sida, tråd eller liknande för helt fria tankar? Ett klotterplank att bara skriva av sig på och kasta ut idéer som kanske kan bli något av, eller prata lite skit på fredagkvällen efter ett par groggar när man har som mest kreativa tankar ;D Meningen skulle i så fall vara att det händer här och nu, inget sparas till eftervärlden om man inte själv kommer på något som är värt att lägga in under sin rätta rubrik. Kanske skulle detta klotterplank bara vara öppet för medlemmar? Finns det intresse och går det att lösa tekniskt?

Skumt! Jag var inne på det andra forumet, efter jag skrivit detta, och såg att även där har idéerna om ett klotterplank kommit fram.
Ligger det i tiden eller är jag synsk eller nått?
« Senast ändrad: tor 24 jan 2008 22:21:41 av brodertuck »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #7 skrivet: tor 24 jan 2008 22:47:22 »
Men hela "Fria diskussioner" är ju ett klotterplank... Skriv vad ni vill utom erotiska noveller och uppmuntran till olagligheter (som droger, nedladdning osv)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #8 skrivet: tor 24 jan 2008 23:06:10 »
Jo, men du tyckte ju själv att vi skulle diskutera ämnesvis ada, då har ju hela grejen gått förlorad. Ett klotterplank som formas av de som deltar just NU och de ämnen som spontant dyker upp är vad jag menar. Är du inte där då diskussionen pågår så finns den inte kvar sedan, kanske med en viss fördröjning på någon timme eller så, för att kunna komma in i snacket.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #9 skrivet: tor 24 jan 2008 23:13:14 »
Lite trist att upprepa en diskussion från ett annat forum, men du pratar ju om en chat
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #10 skrivet: tor 24 jan 2008 23:23:41 »
Sammanfattning: Diskutera ämnesvis, då hittar också folk till de ämnen som intresserar.

Du menar väl inte under Fria Diskussioner?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #11 skrivet: tor 24 jan 2008 23:39:31 »
ja om någon startar en tråd t ex om vem man har som favoritskådespelare t ex och någon när  burt  reynolds nämns kommer att tänka på barnuppfostran, då kan man starta en ny tråd om barnuppfostran, och låta dem som ännu inte hunnit berätta om sin favvoskådis göra detta i den första tråden

 då hittar de som vill säga nåt om barnuppfostran också till tråd nummer 2 som troligen får en sån rubrik, och diskussionen blir troligen bättre

få det inte att låta som jag är en hitlermoderator som xxx, ordet är fortfarande fritt, och ingen får förmaningar i personliga meddelanden mm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #12 skrivet: tor 24 jan 2008 23:59:20 »
Nej, inte är du någon hitlermoderator inte. Ditt sista exempel tycker jag är en bra beskrivning av vad du menar och jag ska göra vad jag kan för att hålla tråden alt starta nya, jag har så lätt att fara väg nån annanstans.... typ till Kikabaras och Convallarias skor, just nu, suck....
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #13 skrivet: fre 25 jan 2008 00:00:54 »
ja om någon startar en tråd t ex om vem man har som favoritskådespelare t ex och någon när  burt  reynolds nämns kommer att tänka på barnuppfostran, då kan man starta en ny tråd om barnuppfostran, och låta dem som ännu inte hunnit berätta om sin favvoskådis göra detta i den första tråden

 då hittar de som vill säga nåt om barnuppfostran också till tråd nummer 2 som troligen får en sån rubrik, och diskussionen blir troligen bättre

Ponera att sex personer börjar titta på tråden favoritskådespelare, två börjar diskutera barnuppfostran i en ny tråd. Fyra kvar som diskuterar skådespelare och ämnet glider över till Star Wars. Ytterligare två fortsätter i en ny tråd om detta ämne. Men jag ville ju hänga med på både Star Wars och skådespelarna :( Samtidigt dyker det upp ett nytt ämne från en ny deltagare som också verkar intressant, men ska jag lämna den diskussionen jag är inne i? Det blir inte mycket till diskussion om man diskuterar med sig själv till slut.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Om olika ämnen och olika diskussionsfrågor
« Svar #14 skrivet: fre 25 jan 2008 00:06:57 »
Kan ni inte vara så gulliga och tänka lite själva
Ska försöka! Inte lätt...