Författare Ämne: Hunddressyr  (läst 9904 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #15 skrivet: sön 27 jan 2008 00:01:49 »
Ja, såvitt jag vet är det hennes favoritras.

Welsh Corgin som främst är en vallare men även gårdshund  finns i två varianter, cardigan och pembroke varav cardigan är något mindre vanlig. Pembroke är den variant som drottningen har. Skillnaden som jag vet är att cardigan har svans, pembroke inte. Nu är det ju förbjudet med kupering i sverige så gud ske lov får de behålla svansen här. Jag har ingen egen erfarenhet av rasen men de jag träffat har varit mycket trevliga hundar och de är definitivt lämpliga som sällskapshundar. Sen är det ju fler parametrar som ska stämma in. Behovet av motion, livlighet, pälsvård osv. Motion och stimulans behöver förståss alla hundar men mer el mindre. Tyvärr upphör min kunskap om rasen här men är du intresserad så slå en signal till Svenska kennelklubben så kan de säkert hänvisa dig till rasklubbens informatör.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #16 skrivet: sön 27 jan 2008 00:03:36 »
Ähh, bättre än att ringa, här hittade jag länken till specialklubben.
http://www.swck.org/
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

  • Gäst
SV: Hunddressyr
« Svar #17 skrivet: sön 27 jan 2008 13:14:35 »
Welsh Corgi Pembroke!
Inte att förväxla med Welsh Corgi Cardigan!
Den kortsvansade welsh corgin är den internationellt mest kända av alla spetsar. Raskt av en liten keltisk boskapsvallare. Är GBs enda spets, men kan vara släkt med ursprunglig nordisk ras.Utställdes första ggn. i GB 1928. Är lågställd, rävliknande, vaket uttryck och stram resning. Högt huvud samt stora upprättstående öron. Lång kropp, rak rygglinje, grova raka ben. Vanligt kort svans från födsel, pälsen tät men inte sträv. Färgen varierar från helrött till trefärgat med vita tecken på ben, hals och nos. Mankhöjd ca: 25-30 cm, vikt ca: 10 kg.

Detta är faktauppgifter!
« Senast ändrad: sön 27 jan 2008 16:37:19 av kas »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #18 skrivet: sön 27 jan 2008 21:50:43 »
Tack Fjoll och Kas! Jag är så förtjust i denna hundras , lite skumt med de olika variationerna inom samma ras, här i Gråbo där vi bor finns en uppfödare med ett helt gäng av vovvar av Welsh Corgis, så trevliga glada och väluppfostrade, har för mig att dessa vovvar är tecknade i mörka färger.

kas

  • Gäst
SV: Hunddressyr
« Svar #19 skrivet: sön 27 jan 2008 22:23:10 »
Welsh Corgi Cardigan!
Är något större och kraftigare, anses som lugnare och stillsammare, har en lång sabelformad svans, medans huvudet har skarpare uttryck, större öron med rundare form!
Alla färger utom helvitt är tillåtna även om röd eller brindle med vita tecken eller den blåmarmorerade färgen "blue merle" är mest populär...Mankhöjd ca:30+cm.

Uppgifter om jakt har jag inte, men säg den hund som inte tycker att det är kul att jaga åtminstone något!
« Senast ändrad: mån 28 jan 2008 02:43:14 av kas »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #20 skrivet: sön 27 jan 2008 22:48:41 »
Vad trevligt Kas! Visste inte om ditt intresse för hundar, berätta gärna mer för mig om jag nu köper en valp!! Har tidigare haft en Tibetanskt Terrier samt en Tervueren, en belgisk vall samt vakthund, vilket inte var en sån bra kombination gällande hundraser

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hunddressyr
« Svar #21 skrivet: sön 27 jan 2008 22:55:39 »
Vad trevligt Kas! Visste inte om ditt intresse för hundar, berätta gärna mer för mig om jag nu köper en valp!! Har tidigare haft en Tibetanskt Terrier samt en Tervueren, en belgisk vall samt vakthund, vilket inte var en sån bra kombination gällande hundraser

Ã…h, jag har den sträva belgiska varianten.
Vad var det som inte fungerade i kombinationen? Vi hade tidigare tre hundar, två lakkar och en riezenkorsning, vilket funkade bra. De två äldre fick dock sluta sina dagar pg ålder, lakken tog vi bort på 16:e året och riesen var nästan 14. Nu är det bara "lilleman" kvar, som dock börjar bli en äldre herre till åren kommen. Han är åtta i vår. Så det är väl snart dags att börja räkna ner... det värsta med hundar är att ett hundliv är så kort.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #22 skrivet: mån 28 jan 2008 12:16:43 »
Jag fick ta bort min rottis för ett år sedan. Hon blev 10 år och gudarna ska veta att hon saknas på mina promenader. Har en ny (två men inte av samma ras) men det tar sin tid att etablera ett nytt ekipage. Jag glömmer aldrig när vi åkte på korningen. Jag var nervös men samtidigt litade jag blint på henne. Hon klarade det galant, bara jaktlusten var det lite sisådär med. Ibland ångrar jag att jag inte tog en valp på henne eftersom hon besatt så goda egenskaper, en hund full av självförtroende som aldrig sviktade. Att jag inte gjorde det beror på att det förpliktigar att sälja rottisvalpar och jag känner inte att jag till fullo kan stötta valpköpare när (för det handlar inte om om utan när) deras hanhund börjar trilskas. Tikarna klarar jag men min erfarenhet är att hanarna är betydligt jobbigare när de kommer i 1-års åldern. Nej, nu måste jag iväg!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)