Författare Ämne: Hunddressyr  (läst 9883 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Hunddressyr
« skrivet: ons 23 jan 2008 22:16:29 »
Varför kan jag inte få min unghund att komma på inkallning? Tacksam för svar.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Hunddressyr
« Svar #1 skrivet: ons 23 jan 2008 22:22:03 »
Fjoll , köp lite rå lever ,så kan du välja och vraka mellan  hur många hundar som helst.......

kas

  • Gäst
Hunddressyr
« Svar #2 skrivet: ons 23 jan 2008 22:36:46 »
 Låt hunden sitta intill dig hemma, börja inomhus med inkallning, godbit, beröm, kryp ner och möt hunden,då lägger du en automatic med (konsekvent uppträdande, om det funkar) kalla in på samma sätt ute...har allt gått bra, glömde skriva sätt på halsbandet varje gång, även inomhus då kommer han bara du visar bandet,beröm o en liten godbit...Det ska vara lustfyllt att komma till matte! Kan du hålla på så där kommer många andra hundägare att bli blåa när de ser hur ni fungerar...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Hunddressyr
« Svar #3 skrivet: ons 23 jan 2008 22:48:00 »
Varför kan jag inte få min unghund att komma på inkallning? Tacksam för svar.

Vad händer? Hur gammal är hunden? Har inkallning fungerat tidigare men helt plötsligt fungerar det inte längre?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Hunddressyr
« Svar #4 skrivet: ons 23 jan 2008 22:56:28 »
Japp, den har fungerat. Vi gick ut som kursettor på bruks och sedan en tid tillbaka har han totalt hjärnsläpp. I stan är det inga problem, där är det så klart koppel som gäller. På landet däremot, där får han springa lös ibland. Han är nyfyllda 1 år. Glad som bara den men en järnvilja som jag inte vet hur jag ska hantera. Jag började med "Hit". Det fungerade klockrent. Så åkte jag på semester och var borta fyra veckor och min man var hemma med hunden. Väl hemkommen så visade det sig att han på kommando, lärt sig springa IFRÃ…N oss. Så fort maken ropade hit så stack han. Sagt o gjort, jag bytte kommande till "Häråt". Fungerade bra i några månader. Nu är det samma sak igen, framförallt när maken kallar. Då sticker han som skjuten ur en kanon. Jag kan tillägga att maken aldrig någonsin burit hand på hunden eller på annat sätt åsamkat honom något ont, snarare är det tvärtom, han är lite för len tror jag ::)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Hunddressyr
« Svar #5 skrivet: ons 23 jan 2008 23:05:55 »
Stuvad potatis med isterband! Stuvade makaroner med falukorv, Raggmunkar med  stekt fläsk, Bruna bönor med stekt fläsk , Kåldolmar, Kokt torsk med äggsås,
Söndagsstek med potatis. gräddsås  inlagd gurka och vinbärsgele,
Jag älskar att laga mat, vill gärna ha tips om flera härliga måltidsförslag

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hunddressyr
« Svar #6 skrivet: ons 23 jan 2008 23:16:06 »
Japp, den har fungerat. Vi gick ut som kursettor på bruks och sedan en tid tillbaka har han totalt hjärnsläpp. I stan är det inga problem, där är det så klart koppel som gäller. På landet däremot, där får han springa lös ibland. Han är nyfyllda 1 år. Glad som bara den men en järnvilja som jag inte vet hur jag ska hantera. Jag började med "Hit". Det fungerade klockrent. Så åkte jag på semester och var borta fyra veckor och min man var hemma med hunden. Väl hemkommen så visade det sig att han på kommando, lärt sig springa IFRÃ…N oss. Så fort maken ropade hit så stack han. Sagt o gjort, jag bytte kommande till "Häråt". Fungerade bra i några månader. Nu är det samma sak igen, framförallt när maken kallar. Då sticker han som skjuten ur en kanon. Jag kan tillägga att maken aldrig någonsin burit hand på hunden eller på annat sätt åsamkat honom något ont, snarare är det tvärtom, han är lite för len tror jag ::)

När jag hade kurser -en gång i tiden/sbk- så upptäckte jag att det var vanligt att män med inkallningsproblem gick ner i bas när de ropade "hit". Kan det vara något sådant?
(motsatsen för kvinnor var när de skulle korrigera; då gick många upp i falsett och hundarna blir hur glada som helst, hoppar runt och viftar på svansen "h*n lyssnar inte på mig" =jodå, det är precis det de gör...

En tik som kommunicerar med sin valp går upp i gläfs när valpen skall komma, eller pip, medan hon korrigerar sin valp med morr eller dovt röstläge).

Jag hade backat i träningen, dock inte till godisstadiet igen om det inte behövs, utan kallat hit på distans och sen vänt och sprungit därifrån några gånger, det brukar få den mest envetna hund att komma. Omedelbart beröm när hunden är jämsides. När det funkar (några gånger vid ett träningspass eller så, då brukar det sitta igen) så hade jag jobbat snävare inkallningar/jag kvarstående/ med avslut/sittande vid min vänstra sida. Beröm direkt när den kommer in, motivera till sättande (följ med runt dig själv några gånger om det behövs, ev med handhöjning vid nos) och beröm när den sitter. Framförallt, var lite oberäknelig /för kontaktens skull/ och se till att ha kul när ni jobbar, det skall vara som att dansa.  

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: HUnddressyr
« Svar #7 skrivet: tor 24 jan 2008 00:55:07 »
Tack för tipsen Kikarbara, imorgon börjar hårdträningen lite mjukt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: HUnddressyr
« Svar #8 skrivet: tor 24 jan 2008 07:51:57 »
Tack för tipsen Kikarbara, imorgon börjar hårdträningen lite mjukt.

 ;) Hårdträning med en hund, är alltid mjukt! Och framförallt roligt och motionsgivande för både ägare och hund. Det är själva träningen som skall vara kul, och att göra rätt (för hunden). Sen när det är "hopp och lek" (frikommando för hunden) så blir matte/husse tråkigast i världen..

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #9 skrivet: tor 24 jan 2008 13:45:05 »
Har din hund en älsklingsleksak så kan det funka om man har med den när man tränar inkallning, om man nu inte vill använda godis!
Att ropa hundens namn och hit eller liknande och springa iväg är ett bra tips, läste nåt sånt här ovan!
Håller själv på och tränar min 6-månaders valp! Han är inte så jätteduktig kan jag tillägga, men vi kämpar på!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #10 skrivet: fre 25 jan 2008 01:01:37 »
Våra 2 hundar älskar att FÖLJA MED överallt.  Orden följa med betyder något positivt och dem använder jag för inkallning också. Hundens namn och frågan ska du FÖLJA MED??

Detta funkar alltid inomhus och hemma på gården. Men i skogen .....funkar NU Ã…KER JAG!!! Vilket jag gjort vid några tillfällen, och hundarna har fått springa några 100 meter efter bilen innan de fått åka med hem.

MEN...HUR får jag den ena hunden att låta bli katterna? Hon jagar dem för att skada dem.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #11 skrivet: fre 25 jan 2008 01:18:53 »
Jag skulle ju skriva lite om hur det gått ikväll men nu är klockan så mycket, (jag fastnade i ett litet test). Ã…terkommer imorgon. God sömn önskar jag Er alla!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #12 skrivet: fre 25 jan 2008 01:20:14 »
FYYYYYYY Fjoll, nu flummade du ut! Sov gott själv. Det ska jag också göra strax!

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #13 skrivet: lör 26 jan 2008 23:09:28 »
Sorry till alla här!!

Jag har hamnat fel med mina matfavoriter,
men när jag är ändå här på hundsidan, så är jag nyfiken på hundrasen som Drottningen av England äger, är det en Welsh Corgie?? Samt undrar om denna  hundras är en jakthund,eller är lämplig som sällskapshund?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hunddressyr
« Svar #14 skrivet: lör 26 jan 2008 23:57:02 »
ingen fara, jag delade bara på mat och hunddiskussion som pågick i samma tråd

Googlade fram att det verkar vara Welsh Corgi som drottningen har 10 st av men här den hund som har vunnit min familjs hjärta;

Igor, ras Bolognese (som köttfärssåsen ja) underbara korkskruvslockar.

När han börjar slicka en mellan tårna... när han hoppat upp vid ens ansikte när man slafar över i soffan, med en marimekkostrumpa i munnen fyra på morgonen, viftande på svansen då är han oemotståndlig :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se