Författare Ämne: Mängder av glas att spåna på...  (läst 28756 gånger)

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #30 skrivet: lör 26 jan 2008 15:07:57 »
Kan det vara Kumela glasbruk då?

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #31 skrivet: lör 26 jan 2008 16:04:47 »
Värre än så ...

Jag hittade den på en auktion i somras och trodde inte då heller mina ögon när jag såg var den kommer ifrån - Humppilan lasi.

... det var därför jag tyckte den var så otroligt bekant!!!

Och jag äter upp mina sockor om jag har fel igen  ;D

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #32 skrivet: lör 26 jan 2008 16:24:30 »
För att återgå till den röda flaskan i övre vänstra hörnet så blev jag en aning nyfiken att höra med dig Margot var du sett uppgiften om denna som varande formgiven av Kaj Franck?

Noterade nämligen att den samma flaska har otaliga gånger försökt säljas som en "eventuellt Franck eller Still" på huuto.net ... dock av någon som uppenbarligen inte har helt koll på finskt glas
- som om jag hade det  :D  :-X.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #33 skrivet: lör 26 jan 2008 16:30:14 »
Kan det vara Kumela glasbruk då?

Rätt, det är tydligt skrivet Kumela i botten, nu återstår problemet att jag är osäker på exakt signatur :) 

Kan vara J L  eller S L, det förstnämnda kunde man tro stod för Jorma Laine, det andra för Sirkku Lehtonen-Kumela (såg förresten en svartrandig sak idag av henne - den där stilen som även Maija Carlsson gjorde)

Vems stil är det snarast?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #34 skrivet: lör 26 jan 2008 16:33:06 »
Värre än så ...

Jag hittade den på en auktion i somras och trodde inte då heller mina ögon när jag såg var den kommer ifrån - Humppilan lasi.

... det var därför jag tyckte den var så otroligt bekant!!!

Och jag äter upp mina sockor om jag har fel igen  ;D

Jag hänger inte med nu när du har fått en Humppilabekräftelse? Du har ju gissat på annat precis.

Men det vore nu trevligt att höra hur du tänker anrätta sockorna, dubbelpanera och steka, fritera, grilla, koka soppa på?
 ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #35 skrivet: lör 26 jan 2008 16:43:01 »
Vad lär man sig av detta då: att inte lita på allt som står i auktionskataloger även om man skulle tro att finnarna vet skillnad på Kumela och Humppila!

Men slipper i varje fall att tänka på vad jag skall ha till miggad idag: sockorna är i stekappan som bäst ... massor med vitlök på så skall det nog gå ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #36 skrivet: lör 26 jan 2008 17:07:51 »
Jaha, du hittade uppgifter från en auktion i somras?

Lurigt, Humppila köpte Kumela, men bägge fick ny ägare 76,  Sirkku Kumela-Lehtonen är uppsatt på Kumela till 76, sen nya Humppila verkar det som Sirkku Lehtonen, men det står i o f s inga årtal, hon kan ha varit där först också? -allt införlivas i Nuutajärvi 86

Uppgift från en av mina bokmärken http://koti.welho.com/jstromb2/lasi.htm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #37 skrivet: lör 26 jan 2008 17:19:34 »
Beklagar mitt dåliga ordval  :-[

Hittar tyvärr inte auktionsbroschyren längre- det vara bara en vikt A4 utan bilder. Men jag minns det så väldigt klart att det inte alls påminde om nåt som man kunde sammankoppla till Humppila. Själva objekten kunde man endast beundra på avstånd, så jag fick inte själv bekräftat varifrån den kom.

Tack för övrig mycket för länken och historiken bakom dessa glasverk. Jag har nog inte nånsin lagt mig så väl in i deras verksamhet (finns det månne överhuvudtaget någon samlad skrift om Kumelas historia?) men får bättra mig framöver :)

Om jag dock skall säga nåt "korkat" om deras formgivare så är allt jag sett (på bild utan bekräftelse ;) ) av JL mycket likt Blomqvists/Wännis/Sarpanevas tunga brun-klara kreationer, varemot det jag sett på bild av SL nog är mera lätt design... mao. skulle jag också satsa på att det stod SL framom JL.

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #38 skrivet: lör 26 jan 2008 19:18:14 »
TH, tyvärr har jag inte nån ren fakta om att den röda flaskan skulle vara Kaj Francks.Den förekommer nu och då på Huutonet och också på Apollo, men utan signering.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #39 skrivet: lör 26 jan 2008 19:36:10 »
th, ja jag håller med om att JL verkar vara mer av den sorten

Margot, menar du att den kallas gjord av Kaj Franck eller går helt anonym? (Ã…tminstone finsk kan man tro, då det verkar vara mycket i Finland den finns?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #40 skrivet: lör 26 jan 2008 19:40:07 »
Hmm. De (=röda flaskorna) är ett intressant fall för de finns rätt många ställen - och inte bara i Finland.
Jag orkar inte gräva fram min flaska nu men är nog rätt säker på att det ändå är samma flaska och den är köpt i Danmark. Säljaren menade att den var svensk men visste inget annat. Färgen är ju väldigt fin i varje fall :) Men kvaliteten på min var i varje fall av det slaget att jag nog närmast tänkte på nåt billigt glasverk i Centraleuropa el. dyl.

Ada, känner du till nåt om dess bakgrund? Varifrån har du fått den? Frågade du nåt om dens bakgrund när du köpte den?

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #41 skrivet: lör 26 jan 2008 19:42:13 »
Ada - jag ville också återkomma till den klara glasvasen i mitten av övre hyllan. Har du möjlighet att ta lite mått på den så kan jag kolla om det stämmer ihop med Arabia-vaserna :)

Vem har för övrigt gjort glasansiktet på en av de lägre hyllorna?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #42 skrivet: lör 26 jan 2008 19:52:25 »
Glasfönstret finns hemma hos en kompis, som bara visste vilka som var Höglund + Iittala (jag talade om att den hette Kivi), förstå att den gröna är signerad Kumela, glasansiktet är känt förstås också

Så det är önskvärt att veta mer om det mesta :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #43 skrivet: lör 26 jan 2008 20:20:06 »
Vem har för övrigt gjort glasansiktet på en av de lägre hyllorna?

Bertil Vallien? Jag är inte så bra på 90-talsglas som jag inte har sett något direkt snyggt av.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Mängder av glas att spåna på...
« Svar #44 skrivet: lör 26 jan 2008 20:35:23 »
Bertil Vallien? Jag är inte så bra på 90-talsglas som jag inte har sett något direkt snyggt av.

Kan instämma med dig JJ att glasansiktet inte precis är nåt man i första hand kan kalla sympatiskt :)

Vallien var det han hette. Han har ju jobbat/jobbar fortfarande med liknande grejer (ansikten i glas)...