Allmänt > Fria diskussioner

Lågkolhydratmat eller sk GI

<< < (2/2)

Fjoll:
Tack för det Domino, det är som du säger inte så ofta jag köper dem men jag tror ändå att jag ska byta ut dem fortsättningsvis mot stora vanliga räkor eller varför inte havskräftor men det är ju en helt annan sak. Huuu nu blev jag hungrig igen...

Reseda:
Såg ett matprogram igår, där kött för 1000:-/kg visades och lovordades  ;D

Tänker inte prova det.

Fjoll:
Hmmm, kan du ge en liten antydan om vad som slaktats?

Reseda:
Köttet var från vanliga biffdjur. Noggrant utvalt. "Stutar" ger inte bra kött. Helst ska det vara kött från ev gammal ko som diat flera kalvar. Det köttet är fintrådigast.
Sedan "hängdes" köttet olika många veckor beroende på kvalité. Guldköttet hängs 9 veckor i speciellt lagringsrum med fuktighet och viss temperatur. Det andra köttet hängs 4 veckor. Guldköttet genomgår en procedur efter 4 veckor, då det gnids i på ytan med sin egen talg. Sedan hängs det ytterligare 5 veckor.

Allt handlar förstås om gediget hantverk och stor yrkeskunnighet. Köttets pris , 1000:-/kg (detta sades i programmet) gör att inte vem som helst har råd att köpa det. De rika gillar att tala om att de äter just guldkött. Annars mister priset sin funktion. Alltså att tala om just hur rik man är, som kan köpa sånt kött.

Löjligt så det förslår. De rika tror alltid att vi andra tittar beundrande upp på dem, för deras extrema köp.

Men, till syvende och sist, så är hängningen av kött mycket avgörande för mörheten.

I programmet visades också brödbak från ett surdegsbageri. Allt sköttes där hantverksmässigt. Kvalitén är förstås därefter liksompriset.

I surdegsbröd ingår mycket enkla ingredienser: Surdeg, mjöl och vatten.

Hur länge ska folk betala svindlande priser för många matvaror som är mycket enkelt att tillverka själv???????????

Domino:
Surdegsbröd som vem som helst kan baka.... billigt och bra!  :D
Men jag vet, vi har en här på ön som skär guld med täljkniv sommartid, då öppnar han sitt stenugnsbageri och gissa om han tar betalt av sommarfolket? De betalar vad som helst för bröd som man kan baka lika bra hemma i sin egen ugn med surdeg!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion