Författare Ämne: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm  (läst 14428 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« skrivet: tis 11 sep 2007 12:37:40 »
Jag startar denna kategori med mina små sillgafflar, jag ställer mina sillaburkar på rad på brickan (som gafflarna ligger på på bilden), och petar i dessa gafflar, och är jättenöjd, det blir så snyggt, och praktiskt att ställa hela sillabrickan i kylskåpet sen.

Är det nån som har en idé om de tillhör nån serie? Ä det plast eller bakelit i skaften? Baktill i metallen står det bara "18-8 STAINLESS", 10,5 cm är de som sagt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #1 skrivet: ons 12 sep 2007 18:27:54 »
Jag har också gurkgafflar som att döma av bilden är identiska, i samma storlek fast med annan märkning. På mina står det bara "stainless steel". Jag har för mig att det finns teskedar med samma skaft, den där typen där själva skeden är åt det rombformade hållet. Större bestick som verkar höra till samma serie tror jag dock aldrig att jag har sett.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #2 skrivet: ons 12 sep 2007 18:36:40 »
Just det, finns en sked som är som en romb, vad heter den serien nu igen, har varit uppe nånstans...

Svarta skaft generellt finns det ju hyfsat många alternativ på, med mer eller mindre eleganta avslutningar mot metallen om man säger så. Ska kolla vad jag hittar för uppgifter...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #3 skrivet: ons 12 sep 2007 20:05:06 »
Ja, svarta plastskaft av varierande kvalitet finns det ju verkligen gott om. Men jag har för mig att jag sett den rombformade skedversionen med samma utformning på skaften som dessa, kanske en aning nättare bara. Det är ju iofs inte en helt ovanlig form heller, så det behöver ju inte betyda att de är i samma serie.

Såg inte förrän nu att du kallat dem sillgafflar och jag gurkgafflar. Finns det någon skillnad mellan de två egentligen? Som vegetarian föredrar jag annars gurkgafflar. ;)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #4 skrivet: ons 12 sep 2007 20:13:03 »
Kom på att det nog är caféet runt hörnet där jag bor som har skedarna jag tänker på, får gå dit och kolla in dem nån dag.  :)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #5 skrivet: tor 13 sep 2007 01:44:33 »
"Just det, finns en sked som är som en romb, vad heter den serien nu igen, har varit uppe nånstans..."

Är det Focus från Gense kanske?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #6 skrivet: tor 13 sep 2007 10:24:44 »
Inte Focus de Luxe. De nytillverkar Focus (Steel) och Focus de Luxe av Folke Arström, titta på Genses bestickssortiment

En annan serie det INTE är, är Lion formgiven 1958 för Hackman av Bertel  Gardberg
Titta på bilder på Huuto.net

Allltså, skedar med rombformat blad var frågan, vad modellen kunde heta? Fler bud?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #7 skrivet: tor 13 sep 2007 22:17:59 »
Rombformat, hur ser romb ut då ???

Fyrkantig?
Då kanske det är Inga ni pratar om?

De plockgafflarna (kallar jag dem för ;) ) är jag nästan tvärsäker på att de är i plast. När de är i bakelit så brukar skaftet inte vara så spetsigt utan mer rak och jämn.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #8 skrivet: tor 13 sep 2007 22:24:35 »
ruter i en kortlek är en romb

ähum, jag försökte just googla på "bestick inga", inga lyckade ord  ;D

tradera gick bättre http://www.tradera.com/SEX_KAFFESKEDAR_MOCKASKEDAR_INGA_NILSJOHAN_50_60_TAL-auktion-47381934

då var den gåtan löst, tack qruella!
« Senast ändrad: tor 13 sep 2007 22:26:17 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #9 skrivet: tor 13 sep 2007 22:38:12 »
Kul att jag löste gåtan åt er! :)

NilsJohan har några roliga bestickserier!
Är man ute efter bakelit så är Singoalla en rätt populär serie.

Gense har släppt Focus som jag tycker är göörhäftiga!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #10 skrivet: tor 13 sep 2007 23:01:20 »
singoalla hette en bra sort ja, bra att nån annan tänker när man glömmer... :) diskussioner man varit inblandad i  förvinner och man inte tänker på att spara en bild namngiven som vad bilden föreställer (har jag börjat med nu ordentligt) http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=singoalla&county=0&ended=1&Image1.x=46&Image1.y=12&catid=20

(fast knivarna är inte så eleganta egentligen eller?

matt bakelit blir ju förresten blankt av olja

och nu kom jag på, nån har sagt att det är nylon i många skaft, vore ju bra att veta vad som är vad :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #11 skrivet: tor 13 sep 2007 23:08:44 »
Jag dukar numer med nytillverkade Focus de Luxe. Det trodde jag aldrig om mig själv! Allt skulle vara från rätt tid, i original. Sedan fick jag de här i present. Rätt i form, material & utseende. OCH tål maskindisk. Jag fullständigt älskar dem!

kas

  • Gäst
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #12 skrivet: fre 14 sep 2007 23:01:35 »
De här besticken känns som "bestickning", inte så kul för en karl att fumla med, tycker att dom passar bäst i ett dockskåp. ;D

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #13 skrivet: fre 14 sep 2007 23:18:47 »
Menar Du Focus???? Min man använder dom. Hans händer är som storlek 47,  i skor.

kas

  • Gäst
SV: Sillgafflar svarta skaft 10,5 cm
« Svar #14 skrivet: lör 15 sep 2007 09:38:53 »
Jag har gjort mig illa både i diskmaskin o bestickslådan på dom små gafflarna, även hittat dessa rackare nere i sillspadet, men dom är ju nätta o fina att se på :-\ mvh