Musikinstrument och retro musik > Retro musik

Psykadelisk Rock / Progressiv Rock

<< < (2/4) > >>

Chicaboom:
Äntligen min typ av musik!  :D

En av mina favoritalbum någonsin är ThePretty Things - S.f. Sorrow. Bättre psychedelisk musik finns knappt. Överlag så tycker jag väldigt mycket om Brittiska band när det gäller just psychedelia. Något som jag verkligen rekommenderar är de brittiska Rubble-samlingarna. De är nog backlist numera men går fortfarande att få tag på på t.ex. engelska ebay.

Sen finns det jäkligt bra amerikanska band också som går lite mer åt det garageiga hållet, t.ex. Electric Prunes och Love.

Jag kommer säkert på en massa fler tips sen, men detta var vad som poppade upp i mitt huvud först.  :) Jag har nämnt det innan men jag kan ju tala om igen att jag är DJ och har en egen klubb i Malmö där jag spelar 60-tals garage, beat och psych, så det är verkligen något jag brinner för.

JJ:
Bland Beatles låtar är mina absoluta favoriter "Strawberry fields" samt "Penny Lane". De finns på samma singel och brukar kallas världens bästa singel. Även låten där det låter som att en symfoniorkester stämmer instrumenten (vet inte vad låten heter) är bra och mycket psykedelisk.

TonyR:
13th floor elevators måste du kolla upp! Kanon garage-psych med Roky Erickson som frontfigur.
Sen finns det ju lite sköna samlingsskivor med mindre kända (men riktigt bra) band:
an overdose of heavy psych
an lethal dose of hard psych
Beyond the Calico Wall
Sen är ju denna box ett måste:
Nuggets II: Original Artyfacts from the British Empire and Beyond

Kommer inte på några fler på rak arm, men där har du lite att börja googla efter!

Nastamuumio:
När jag rensade min gigantiska skivsamling för en tid sedan åkte mycket i "brännbart".Endast  Beatles´,King Crimsons och Janne Schaffers  produktion behöll jag i sin helhet.Mycket Stones,Who,Doors och Jimi H. åkte.För att inte tala om Uriah Heep,Thin Lizzy,Yes och Emerson,
Lake &Palmer.Billy Cobhams "Spectrum" åkte också för att den var totalt sönderspelad.En ny
på CD inköptes såklart...

kikarbara:

--- Citat från: mustanamio skrivet lör  2 feb 2008 13:51:04 ---När jag rensade min gigantiska skivsamling för en tid sedan åkte mycket i "brännbart".Endast  Beatles´,King Crimsons och Janne Schaffers  produktion behöll jag i sin helhet.Mycket Stones,Who,Doors och Jimi H. åkte.För att inte tala om Uriah Heep,Thin Lizzy,Yes och Emerson,
Lake &Palmer.Billy Cobhams "Spectrum" åkte också för att den var totalt sönderspelad.En ny
på CD inköptes såklart...

--- Slut citat ---

Du skeppade t.h.i.n l.i.z.z.y?
Vik hädan onda varelse *korsar pekfingrar framför mig*...  :o

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion