Författare Ämne: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock  (läst 22016 gånger)

Brainstoned

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« skrivet: lör 26 jan 2008 23:55:29 »
Tja har ni något tips på något Psykadeliskt eller Progressivt band från 60-70 talet?

Liknande The Doors, The Grass Roots, Small Faces, Beatles osv.

Kom med tips!  :D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #1 skrivet: sön 27 jan 2008 00:05:08 »
Jimi Hendrix är ju number one, Spanish Castle Magic http://www.youtube.com/watch?v=yRZPM4sKNIM
(Yngwie Malmsteen har gjort en rätt bra version också)

Purple Haze http://www.youtube.com/watch?v=5hSW67ySCio

osv
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #2 skrivet: sön 27 jan 2008 00:53:21 »
Så psykedelisk är den inte men bra, i synnerhet Gloria.
http://cgi.ebay.com/THEM-ORIGINAL-1972-2-LP-SET-ON-PARROT-LBL-MINT_W0QQitemZ290200173289QQihZ019QQcategoryZ306QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Här kommer några grupper/VINYLskivor som jag själv inte vill vara utan.

Pink Floyd, behövs förmodligen ingen större presentation

Them med bl a Van Morrison. Jag har det för att de gjorde någon psykedelisk skiva efter att Morrison lämnat bandet men jag vet inte vad den/de heter.

Sen har vi The Doors med Jim, ett måste!

Jeffersson Airplaine, mmm de var bra

Country Joe and the Fish, i like them!
« Senast ändrad: sön 27 jan 2008 00:56:14 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #3 skrivet: sön 27 jan 2008 01:32:27 »
Procol Harum, A whiter shade of pale, nåt såpass flummigt :)  och vad fin den är!
http://www.youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI&feature=related

Texten och musiken har jag särgranskat då kören jag sjöng i skulle ge sig på den, kommer inte ihåg hur långt vi egentligen kom med den, men omdömet är ... psykedeliskt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #4 skrivet: sön 27 jan 2008 02:26:17 »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #5 skrivet: sön 27 jan 2008 09:41:48 »
Äntligen min typ av musik!  :D

En av mina favoritalbum någonsin är ThePretty Things - S.f. Sorrow. Bättre psychedelisk musik finns knappt. Överlag så tycker jag väldigt mycket om Brittiska band när det gäller just psychedelia. Något som jag verkligen rekommenderar är de brittiska Rubble-samlingarna. De är nog backlist numera men går fortfarande att få tag på på t.ex. engelska ebay.

Sen finns det jäkligt bra amerikanska band också som går lite mer åt det garageiga hållet, t.ex. Electric Prunes och Love.

Jag kommer säkert på en massa fler tips sen, men detta var vad som poppade upp i mitt huvud först.  :) Jag har nämnt det innan men jag kan ju tala om igen att jag är DJ och har en egen klubb i Malmö där jag spelar 60-tals garage, beat och psych, så det är verkligen något jag brinner för.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #6 skrivet: sön 27 jan 2008 19:30:13 »
Bland Beatles låtar är mina absoluta favoriter "Strawberry fields" samt "Penny Lane". De finns på samma singel och brukar kallas världens bästa singel. Även låten där det låter som att en symfoniorkester stämmer instrumenten (vet inte vad låten heter) är bra och mycket psykedelisk.


TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #7 skrivet: mån 28 jan 2008 18:22:29 »
13th floor elevators måste du kolla upp! Kanon garage-psych med Roky Erickson som frontfigur.
Sen finns det ju lite sköna samlingsskivor med mindre kända (men riktigt bra) band:
an overdose of heavy psych
an lethal dose of hard psych
Beyond the Calico Wall
Sen är ju denna box ett måste:
Nuggets II: Original Artyfacts from the British Empire and Beyond

Kommer inte på några fler på rak arm, men där har du lite att börja googla efter!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #8 skrivet: lör 2 feb 2008 13:51:04 »
När jag rensade min gigantiska skivsamling för en tid sedan åkte mycket i "brännbart".Endast  Beatles´,King Crimsons och Janne Schaffers  produktion behöll jag i sin helhet.Mycket Stones,Who,Doors och Jimi H. åkte.För att inte tala om Uriah Heep,Thin Lizzy,Yes och Emerson,
Lake &Palmer.Billy Cobhams "Spectrum" åkte också för att den var totalt sönderspelad.En ny
på CD inköptes såklart...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #9 skrivet: lör 2 feb 2008 17:28:52 »
När jag rensade min gigantiska skivsamling för en tid sedan åkte mycket i "brännbart".Endast  Beatles´,King Crimsons och Janne Schaffers  produktion behöll jag i sin helhet.Mycket Stones,Who,Doors och Jimi H. åkte.För att inte tala om Uriah Heep,Thin Lizzy,Yes och Emerson,
Lake &Palmer.Billy Cobhams "Spectrum" åkte också för att den var totalt sönderspelad.En ny
på CD inköptes såklart...

Du skeppade t.h.i.n l.i.z.z.y?
Vik hädan onda varelse *korsar pekfingrar framför mig*...  :o

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #10 skrivet: lör 2 feb 2008 18:15:07 »
Har avvikit och bekänner att jag behöll King´s call av Phil Lynott.Lizzy´s produktioner står sig inte till skillnad från tidiga  Alice Cooper eller Queen.Första Queen LP:n platsar än idag liksom många plattor av Jukka Tolonen och Led Zeppelin.

melker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #11 skrivet: sön 24 feb 2008 10:20:51 »
Baker Gurtwitz Army http://www.musiklandet.se/ml/index.nsf/1?Open&a=re&id=8B6A1E5815E9B9F8C12570C000336ACF

Fjoll tog ju me de bästa, glömde bara Grateful Dead...
//Melker Bäckman

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #12 skrivet: ons 29 okt 2008 18:14:12 »
Ett band man inte får glömma bort (fastän de itne var aktiva 60-70 men ändå lyckats bevara soundet) är Kingston Wall

http://www.youtube.com/watch?v=qN-ti95VUdE

Lika bra och med retrokänsla tycker ja om VanGaalen

http://www.youtube.com/watch?v=DLw5b70OJH8

Kanske det är syndigt att nämna ny musik i ett retroforum men tråden i sig är så gammal så den i sig är väl snart retro :)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #13 skrivet: fre 5 dec 2008 23:24:18 »
Procol Harum, A whiter shade of pale, nåt såpass flummigt :)  och vad fin den är!
http://www.youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI&feature=related

Texten och musiken har jag särgranskat då kören jag sjöng i skulle ge sig på den, kommer inte ihåg hur långt vi egentligen kom med den, men omdömet är ... psykedeliskt

Denna har man haft intimt umgänge till många gånger i sin ungdom ::)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Psykadelisk Rock / Progressiv Rock
« Svar #14 skrivet: sön 1 mar 2009 16:26:52 »
"A white shade of pale" skulle platsa under rubriken "Kopian som överträffar originalet" som jag startade nån annnanstans på forumet.Annie Lennox gjorde den under eftertexterna till "The Net" med Sandra Bullock etc.I rätt sammanhang,på hög volym är hennes version att rekommendera.

Minns att ABBA "värmde" med låten under folksparksturnén 73.Fast då gick den på glesbygdssynth,piano och gitarr.Vem som spelade vad kan ni nog lista ut.
« Senast ändrad: mån 2 mar 2009 20:52:07 av Nastamuumio »