Författare Ämne: Horror vacui  (läst 7201 gånger)

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
Horror vacui
« skrivet: fre 1 feb 2008 11:29:57 »
Kill your darlings brukar man säga om älsklingsidéer eller annat som man håller fast vid trots att de skämmer helheten. Jag har en darling, nej, flera, som egentligen inte får plats i rummet där de står, men jag flyttar runt dem och låtsas att det blev bättre så. Nu har jag installerat en kamin i hörnet och väggen bakom blir vitlimmad. Där har en darling stått och jag ser ju nu att det blir mycket, mycket bättre om jag tar bort darlingen. Och oljemålningen som hängde ovanför. Och fotogenlampan som stod uppepå. Och bleckfatet. Och den engelska sockerbyttan från 1890. Och Rörstrandsunderlägget från samma tid. Och saltkaret. Och fällbordet. Snyft.

Vågar jag nu bara ha väggljusstaken och sen ingenting mer eller kommer jag att bryta ihop av tomrumsskräck? Den spännande (?)fortsättningen följer i nästa avsnitt som heter: "Hur många darlings ryms det på vinden?".

Tips på kurer mot H V mottages tacksamt.

Svar till sign. "Belamrad"
Allt går.

kas

• Gäst
SV: Horror vacui
« Svar #1 skrivet: fre 1 feb 2008 12:26:15 »
Konvaljen, jag bryter in med att jag var nog ofta ute i skogarna där du är uppväxt, när jag gjorde lumpen. Långa skidturer mitt i natten, blåishalka och kolsvart... Vi fick en övning på vintern när det var 2 m. snö, armens snövesslor tog sig inte ut över plogkanten på vägen, vi fick ta oss ut i skogen o skotta upp för tält, hugga sur gran att försöka tända i kaminerna, ja bara elände! Men annars var det bra...

convallaria

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: fre 1 feb 2008 12:41:05 »
Huvva!
Allt går.

kas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: fre 1 feb 2008 13:05:01 »
Du har inte den senaste utgåvan, regelboken Nr:2. Därför skall ett hårt straff utmätas som exempelvis, alt.1 tvingas umgås med kravallpoliser en tid...Alt.2. Rycka in och göra lumpen tre veckor med enbart unga rekryter, utan möjlighet till umgänge, eller Retros hårdaste straff som angavs i tidigare inlägg... ;D
« Senast ändrad: fre 1 feb 2008 13:06:38 av kas »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: fre 1 feb 2008 13:08:22 »
men snälla kas, jag har flyttat ett inlägg för dej redan idag, vad är det som gör att du skriver i fel ämne hela tiden?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: fre 1 feb 2008 13:08:38 »
kas, nu är du nog ute och cyklar i fel tråd.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: fre 1 feb 2008 13:32:04 »
Kill your darlings brukar man säga om älsklingsidéer eller annat som man håller fast vid trots att de skämmer helheten. Jag har en darling, nej, flera, som egentligen inte får plats i rummet där de står, men jag flyttar runt dem och låtsas att det blev bättre så. Nu har jag installerat en kamin i hörnet och väggen bakom blir vitlimmad. Där har en darling stått och jag ser ju nu att det blir mycket, mycket bättre om jag tar bort darlingen. Och oljemålningen som hängde ovanför. Och fotogenlampan som stod uppepå. Och bleckfatet. Och den engelska sockerbyttan från 1890. Och Rörstrandsunderlägget från samma tid. Och saltkaret. Och fällbordet. Snyft.

Vågar jag nu bara ha väggljusstaken och sen ingenting mer eller kommer jag att bryta ihop av tomrumsskräck? Den spännande (?)fortsättningen följer i nästa avsnitt som heter: "Hur många darlings ryms det på vinden?".

Tips på kurer mot H V mottages tacksamt.

Svar till sign. "Belamrad"

Jag förstår problemet, jag har ett tomrum jag gör allt för att förhindra i detta rum, äldsta sonen flyttade ut och jag flyttade in i ett sovrum, från bakom bokhyllorna, en jättebra koja med draperier hade jag, innersta bokhylledelen var/är vinklad så jag hade ett trekantigt nattduksbord, allt jag behövde. Sedan vardagsrummet blev 1.6 m djupare, har jag inte klarat av att ha den extraytan tom, där står resp ligger nu t ex två udda stolar och en pall, en extramadrass, en bildskärm, ett sånt där långt extrabord (1.60) man fäller benen på (efter att det var LAN i vardagsrummet förra sommaren...). Loppisfyndet "radiobänk byggd av kälke + stringiga ben" (under "loppisfynd"?) ligger där i sina beståndsdelar, ja ni förstår. Jag lider av den där tomrumsskräcken också!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: fre 1 feb 2008 13:42:41 »
Jag har en darling, som ska förpassas in i över garderoben idag. Först ska den avklädas sin prakt. Nu går det inte längre att lura sig själv med att: Den kanske skjuter skott.

Inga problen med tomrummet den lämnar. Enkel omflyttning till det ursprungliga bara.

Lite separationsångest känner jag faktiskt. Den lyser ju upp så trevligt i mörka kvällar. Vad är en lampa på ett bord mot en julgran?

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: fre 1 feb 2008 13:59:47 »
Tomrumsskräcken kommer att drabba dig, det är jag övertygad om. Det drabbar alltid mig när jag plockar undan. Det tar två dagar så är det belamrat igen. Just nu känns det tomt mellan lampskärmen och lampfoten på en golvlampa jag har. Då lampskärmen är en Handel så kan jag inte hänga något i lampskärmskanten. Någon som har tipps på hur hag murrar till utrymmet under en Handel lampskärm?

convallaria

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: fre 1 feb 2008 14:07:59 »
Vad är en Handel? Man kan ju alltid klä in lampfoten med virade tyllgardiner från sekelskiftet....  och hänga antika bokmärken i gardinen....

Själv håller jag på att bli kollrig av tomrummet som uppstod när jag flyttade skåpdarlingen till mitt i rummet bredvid en snedklaff. Det skulle passa en ..... staty där! Jag behöver m a o en staty, fort som sören! Den tomma väggytan där skåpet stod blundar jag när jag springer förbi. Fort upp på vinden till lite härlig bråte!
Allt går.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: fre 1 feb 2008 14:27:02 »
Reggis, vira runt en fjäderboa! Ingen fara för tomrum här inte. Bara lite ökad framkomlighet till datorn, då hörnfåtöljen flyttar tillbaka sin rätta plats.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: fre 1 feb 2008 14:38:06 »
Tack Reseda, förträffligt förslag. Skall leta reda på en fjäderboa, skall ha ett par någonstans. Har faktiskt inte tänkt så långt att man kan vira något runt lampstången utan jar var helt fixerad vid att hänga. 

Handel är en Amerikansk lampatillverkare som tillverkade lampor i samma stil som Tiffany, min är från runt 1920 eller så. Tiffany, Handel, Pairpoint och Duffner & Kimberly är de mest kända Amerikanska lamptillverkarna i den här stilen.