Författare Ämne: Arabia kaffekopp  (läst 10347 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Arabia kaffekopp
« skrivet: sön 27 jan 2008 17:20:49 »
Här kommer veckoslutets finaste fynd för min del :)

Arabia kaffekopp och fat modell OC (design: Greta Lisa Jäderholm-Snellman). Fatet stämplat med AAA (1928-1932) och koppen med fabriken (1932-1949).

När jag först såg den tänkte jag det skulle vara Esteri Tomula. Men åldern på dessa talar emot henne eftersom hon först började på Arabia i 1947 och dessa högst antagligen är från början av 1930-talet. Fullt möjligt så klart att koppar och fat blivit längre tid på lager och först målats senare...

Någon som vet/vill gissa på vem som står för dekor?




ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #1 skrivet: sön 27 jan 2008 18:18:52 »
Vad fin den var! Det är samma kopp som dom med landskapsvapnen som var på tapeten? Då kan man väl nåstan säkert säga att den kommit till runt 30, jag hade också tippat på senare
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #2 skrivet: sön 27 jan 2008 18:36:46 »
Den är verkligen helt otrolig och ser faktiskt ännu bättre ut än på fotot :)

Det finns inte så mycket att läsa om Greta Lisa Jäderholm-Snellman men hittade en artikel skriven i Glorian Antiikki på finska på Arabiamuseets hemsida (se GLJ-S). GLJ-S verkar ha varit en mycket aktiv konstnär utöver formgivare, med en smak för det exklusiva. Högst antagligen är koppen av hennes egen dekor och från början av 1930-talet.

Om modellen (OC) skriver de indirekt. Den tycks ha uppkommit i samband med att GLJ-S började skapa lyxföremål med bl.a. massor av guld, varmed de behövdes mindre modeller för att de inte skulle bli så dyra ;)

Sussi

  • Gäst
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #3 skrivet: sön 27 jan 2008 20:13:31 »
Jag har en likadan kaffekopp, fakta som jag tror stämmer är She-Foo Greta Lisa Jägerholm-Snellman 1929. Har även sett koppen på en finsk porslinslänk ska kolla om jag hittar den.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #4 skrivet: sön 27 jan 2008 20:28:27 »
Den är det :)

Storfavoriten She Fo var en del av produktionen på GLJ-S "vackrare vardag avdelning" och togs i bruk i 1925. Den avvek en aning från den övriga produktionen på avdelningen eftersom endast förgyllningen gjordes för hand. (textstycken lånade och fritt översatta från Arabias sidor)

Den finns också avbildad på flera finska webbsidor.

Tusen tack för hjälpen Sussi!!

Sussi

  • Gäst
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #5 skrivet: sön 27 jan 2008 20:34:43 »
Jag kommer inte ihåg men tror att min kopp är vit på insidan ska kolla när jag får möjlighet.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #6 skrivet: sön 27 jan 2008 20:37:17 »
Vidare citat från Arabia:
"I den dyraste versionen använde man guld i stora mängder till dekoration av ytan. På de billigare versionerna var där endast guld på yttre sidan som fyllning eller inget guld alls."

Här är länk till artikeln (som dock endast är på finska, tyvärr :( )
http://www.arabiamuseum.fi/web/museumarabia.nsf/pagesbyid/D3FAD08ED9F87DD7C2256F5C004B88FD/$FILE/Glorian%20Antiikki%20Greta%20Lisa%20Jäderholm_fi.pdf?OpenElement
« Senast ändrad: sön 27 jan 2008 20:39:28 av th »

Sussi

  • Gäst
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #7 skrivet: sön 27 jan 2008 20:38:33 »
Ok då stämmer det.

Sussi

  • Gäst
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #8 skrivet: sön 27 jan 2008 20:46:17 »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekopp
« Svar #9 skrivet: sön 27 jan 2008 21:00:39 »
Toppen att krookila har uppdaterat sin hemsida, vilken guldgruva när bilderna nu går att förstora!

Men jag fick söka på "she" för att hitta koppar (alla länkar går nog automatiskt till startsidan)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se