Författare Ämne: Min provdocka som ger mig gråa hår....  (läst 12472 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Min provdocka som ger mig gråa hår....
« skrivet: sön 27 jan 2008 20:48:23 »
Den här provdockan är åldrad och jag tycker nog att hon är lite "kultig" så därför använder jag henne i mitt skyltfönster. Men jisses vad jag har svurit över att hon är felformad på alla kanter och att allt är trångt över bysten... men så har jag börjat undra om hon kanske inte kan vara lite äldre? Jag har skrivit om henne innan. Här kommer hon:

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #1 skrivet: sön 27 jan 2008 20:50:05 »
Ojdå, glömde visst att ta helbilder på henne, det får jag komplettera med senare. Men några till kommer här:

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #2 skrivet: sön 27 jan 2008 20:58:37 »
Hon hade nästan för mycket former för dagens ideal, men fina former i mina ögon :P

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #3 skrivet: sön 27 jan 2008 21:04:11 »
Hon hade nästan för mycket former för dagens ideal, men fina former i mina ögon :P

Måtten på henne är helt sanslösa, återkommer när jag har packat upp kvällens hemarbete, för på min arbetslista har jag hennes mått.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #4 skrivet: sön 27 jan 2008 21:10:41 »
Jag är av den sorten som tycker att kvinnor ska ha lite kurvor och lite hull att hålla i när åskan går ;)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #5 skrivet: sön 27 jan 2008 21:12:38 »
Retrokläder måste väl passa utmärkt på denna docka?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #6 skrivet: sön 27 jan 2008 21:21:53 »
Retrokläder måste väl passa utmärkt på denna docka?

Nej, det gör de faktiskt inte, eftersom de ofta är avsedda för obefintliga bystar och är trånga. Hennes byst och rumpa går inte av för hackor liksom.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #7 skrivet: sön 27 jan 2008 21:27:10 »
Kan hon vara ämnad för "damkläder" alltså äldre damer?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #8 skrivet: sön 27 jan 2008 21:46:37 »
Kan hon vara ämnad för "damkläder" alltså äldre damer?

Antingen det, eller så är hon från en tid med annat kvinnoideal?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #9 skrivet: mån 28 jan 2008 21:49:47 »
Nu är jag ju lite ofin som offentliggör en så känslig detalj, som en kvinnas mått. Ja, ni läste rätt, visserligen saknar hon ett litet huvud, men en själ har hon allt med ålderns rätt.

Hennes mått är:
bystmått, 91,5 cm.
Midja, 62 cm.
Höft/stuss, 104.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #10 skrivet: mån 28 jan 2008 22:39:33 »
Marilyn hade väl 90-60-90...

Men stuket på denna docka är som en sekelskiftesdam (18-1900 alltså) tycker jag
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #11 skrivet: tis 29 jan 2008 07:48:51 »
Jag håller med om att hon har sekelskiftesform med den putande baken och smala midjan. Idealet då var ju den så kallade S-formen i profil, och precis så tycker jag att hon ser ut.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #12 skrivet: tis 29 jan 2008 08:52:37 »
Jag håller med om att hon har sekelskiftesform med den putande baken och smala midjan. Idealet då var ju den så kallade S-formen i profil, och precis så tycker jag att hon ser ut.

Det tog mig mer nästan ett och ett halvt år att titta på henne lite granskande... har mest svurit över att det mesta som inte är strechigt inte gick att få över bysten och att den bara sitter som en "kloss" fram.... , och hon har dessutom stått i en mörk vrå lite gömd ett bra tag. När jag behövde ta hem Ylva, då åkte denna dam fram i skylten i höstas. Har försökt att bylta på henne så gott det har gått för att dölja lite av hennes mörka eller missfärgade kropp... hon är fräsch, dvs, luktar inte, har stått bra etc, och jag kunde för mitt liv inte förstå varför hon dels var så oformlig och så missfärgad... Sakta men säkert började jag dock omvärdera henne, och till sist tyckte jag att hon var riktigt fin. Men det var först strax före jul som jag började titta lite närmare på henne.

"Va? Varför är hon handsydd på så många sömmar??" Hon har små små små handsydda stygn utmed sidorna. Gör man så? Tänkte jag. Och sen började dimmolnen ramla av lite lätt. Och tanken på att hon kanske är lite äldre än jag kanske har förstått?
Vad jag vet om lanthandeln, som mestadels var traktens manufaktur och handarbetsbutik, är att den öppnade 1903, och tanken inföll att hon kanske varit med från början...? Och jag vet ju egentligen inte om hon köptes ny vid tillfället i så fall?

Men hon förtjänar i varje fall inte längre att gömmas undan i en mörk vrå, det är ju ett som är säkert. Jag är mest glad att hon inte åkte till tippen just nu, och att jag har haft inställningen att se till att så mycket som möjligt kommer till användning på något sätt och att slänga så lite som möjligt... Jag har i varje fall omvärderat henne en hel del.
Nu är jag mest sugen på att få veta lite mer om henne.

Har sett bilder på andra gamla dockor men de har haft väldigt fina fötter. Hennes är inte så dekorerade eller svängda, och det är väl egentligen kanske dem jag mest har saknat... 
« Senast ändrad: tis 29 jan 2008 09:08:38 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #13 skrivet: tis 29 jan 2008 08:56:35 »
Jag har förrästen en torso på stativ, som dock saknar benen, som jag tror är betydligt äldre än henne, eller så är det bara för att den är så illa åtgången som jag har uppfattat den så.

Den är gjord i någon form av massa och är bara en "halvkropp". Dvs, om jag inte helt minns fel så är det ingen bakkropp på henne, utan man ser henne inifrån så att säga.
Jag skall ta fram henne, hon ligger undanstoppad och är obrukbar tror jag... eller jag har bedömt henne så i varje fall. Just nu litar jag inte på min egen bedömningsförmåga vid tillfället då jag tog hem lagret från den här handeln.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #14 skrivet: tis 29 jan 2008 09:01:36 »
Såna här fanns det ett par stycken med. De är nog inte heller från igår, riktigt. Är ochså en form av massa på väv. Måste ha varit föregångare till frigolitställningarna? Eller om det finns ett mellanting för jag har några gröna frigolitliknande behåexponeringsmodeller, och de ser ut att vara lite tidigare än de vita frigoliterna... och efter dem måste väl i varje fall plasten ha kommit?