Författare Ämne: Min provdocka som ger mig gråa hår....  (läst 12471 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #15 skrivet: tis 29 jan 2008 15:47:09 »
Torson minns jag mycket väl från min uppväxt. På den visades blusar i skyltfönstren. Låg på golvet eller på en för ändamålet ditställd stol-paket-eller något annat. De stöttades till halvsittande ställning upp med något bakom ryggen. Blusen drogs ihop nertill, så en getingmidja framträdde.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #16 skrivet: tis 29 jan 2008 17:32:48 »
Rent formmässigt skulle jag gissa att den andra är från 40-talet, med V-formen och de spetsiga axlarna. Jag vet dock ingenting om provdockor egentligen, bara hur klädsiluetten utvecklats under 1900-talet. Jag har med andra ord ingen aning om hur material o.d. stämmer in på det årtiondet.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #17 skrivet: ons 30 jan 2008 16:47:16 »
Jag kan inte minnas annan färg på torso i skyltfönster. Har alltid trott att de var av celluloid, samma som i dockor från den tiden. Okunnig i ämnet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #18 skrivet: ons 30 jan 2008 19:27:03 »
Jag kan inte minnas annan färg på torso i skyltfönster. Har alltid trott att de var av celluloid, samma som i dockor från den tiden. Okunnig i ämnet.

Det finns gröna och vita i frigolit, samt plast i transparent och så finns det säkert andra varianter med. Men jag inbillar mig att den hudtonade är lite äldre. Det ser så ut i varje fall.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #19 skrivet: lör 15 mar 2008 16:56:20 »
Med risk för att verka jättekorkad, på vilket sätt är hennes mått hysteriska? Jag mäter 90-70-90 (fyra barn senare) Sen användes ju korsett som kunde snöras runt sina offer in absurdum.  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min provdocka som ger mig gråa hår....
« Svar #20 skrivet: lör 15 mar 2008 17:11:45 »
Med risk för att verka jättekorkad, på vilket sätt är hennes mått hysteriska? Jag mäter 90-70-90 (fyra barn senare) Sen användes ju korsett som kunde snöras runt sina offer in absurdum.  ;D

=)! Jag jämför förstås inte med en levande varelse, utan med min skyltdocka som kan ha från storlek 34 och uppåt. Men omfångsrika dam börjar någonstans vid storlek 40/42 för att man skall kunna kränga saker över bysten på henne.

Lägger en bild på Ylva, som har varit min provdocka i skyltfönstret tidigare, innan jag tog hem henne. Just nu har jag henne i sovrummet.