Författare Ämne: Space invaders fyller 30 år, och Pong 50 år i år!  (läst 5740 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Space invaders fyller 30 år, och Pong 50 år i år!
« skrivet: fre 12 sep 2008 19:19:49 »
Dagens Computer Sweden innehåller en artikel som berättar om de båda fina spelklassikerna.

Jag gratulerar!

Space Invaders:
Citera
I år är det 30 år sedan Tomo­hiro Nishikado skapade det klassiska datorspelet. Det blev så populärt i Japan att det uppstod en akut brist på 100 yen-mynt eftersom alla mynten fyllde spelmaskinerna i arkadhallarna.
Pong
Citera
"Tennis för två" är titeln på Pongs anfader. Det var ett fysiskt experiment som den amerikanske forskaren William Higinbotham skapade 1958. Spelet bestod av ett oscilloskop och två enkla handkontroller som kunde styra en boll som studsade fram och tillbaka på skärmen.
(detta citat från text i bildspelet)

Artikeln handlar annars mer om konst relaterat till spelen och innehåller också en rolig youtubesnutt. Läs! http://computersweden.idg.se/2.2683/1.179179
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Dr.Lamaar

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Space invaders fyller 30 år, och Pong 50 år i år!
« Svar #1 skrivet: fre 26 dec 2008 14:40:37 »
Fick till min stora glädje tag på ett fungerande Atari Pong för ett tag sedan. Jag minns att vi hade en sådan i mitten på sjuttiotalet då jag var i tonåren. Tror att vi fick den "på köpet" då vi köpte vår första färg-TV.