Allmänt > Fria diskussioner
Genustanke...
Reseda:
"Och där kämpar man med näbbar och klor för att behålla makten över barnen och deras uppväxt och kontroll över deras tillvaro"
ÄR det så illa ställt bland de yngre idag? INGEN äger sina barn. De är självständiga individer, som man förlorar om man utöver kontrollbehov på.
Var började 50-talets kvinnokamp spåra ur så totalt??
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 29 jan 2008 12:12:25 --- Det skadar inte med lite tvång hemma också för den delen.
--- Slut citat ---
Hm, vis av erfarenheten så har jag dock valt att leva med en man där jag inte har behövt använda varken tvång eller manipulation. Det är himla skönt med en vuxen person till i hemmet måste jag säga. Har tidigare varit tonårsmamma i många år åt en man, så jag måste säga att jag håller med dig. *suger lite på karamellen*. Men tror verkligen att det där är väldigt individbaserat.
Idag säger jag inte till folk att de skall plocka upp på golvet. Jag kliver över och låter det ligga. Det är faktiskt jättelätt, det är bara att lyfta upp benet och sätta den framför. Det svåra är att träna bort reflexen att vilja böja sig och plocka upp och lägga rätt. Men med lite jädraranåda och träning så funkar det aldeles ypperligt.
Måste dock skämmas lite och säga att idag är det oftare att sambon plockar efter mig än jag efter honom, så jag har nog lärt mig "kliva-över-metoden" lite fööör bra! ;)
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 29 jan 2008 12:12:25 ---Det där med bullshit var inte så allvarligt menat Kikarbara.
--- Slut citat ---
;D Bullshit-ordet ingår i mitt vardagsvokabulär, så jag tog inte illa upp och tog det inte så hårt som jag vet att andra har gjort när jag har använt det. Jag kände mig hemma och förstod! :-*
Chicaboom:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 29 jan 2008 10:30:23 ---Är det min tråd â€Allmänt om all manlighet†ni avser så tillkom den mest för att balansera en tråd på AP som Ada länkade till. Håller annars med er i den grundinställning ni har. Problemet är emellertid att det finns alltför många män som de facto har den grundmurade inställningen att det kvinnor säger och gör har lägre värde än om en man säger och gör samma sak. Det märker jag dagligen. Kvinnor måste alltid på något sätt kvalificera sig innan de tas på fullt allvar.
För övrigt tycker jag det du säger kikarbara: â€Samtidigt innebär det ochså att vi kvinnor får ge upp de världar som vi behärskar och har makten över, nämligen hemmen och våra barn.†är rena bullshitten. Vad du gör här är att lägga ansvaret helt på kvinnor. Kvinnan som håller fast med näbbar och klor i att få diska och tvätta skulle jag vilja se. Den generationen har sedan länge passerat bäst före datum och de flesta vilar i sina gravar.
Nu handlar det om att åtgärda de skador som den generationen spridit till nästa generation i form av daltande av söner. Jag förstår att ni resonerar på det här sättet då ni är en stor del i det här. Det är bara synd att ni inte verkar förstå det.
--- Slut citat ---
I mitt fall var det absolut inte bara din nämnda tråd som fick mig att reagera. Ett tag kändes det som om varenda tråd på det här forumet urartade i skämt om mäns resp. kvinnors oförmåga inom olika områden. Jag må vara en rabiat torrboll men jag tycker inte alls att det är kul, bara stötande att höra män eller andra kvinnor påpeka vad "vi" är dåliga på. Jag kan använda en borrmaskin, men jag försäkrar er alla, jag har kollat noga och jag har faktiskt en vagina.
Jag vet inte hur jag missade det stycket du citerar när jag läste Kikarbaras ursprungsinlägg, självklart är det bullshit att kvinnor skulle vara någon sort givna mästare över barn och hem. Jag håller även med dig om att vi kvinnor har mycket att ta igen efter tidigare generationers röra, och det är just av den anledninen jag kallar mig för "feminist" och inte "jämställdhetskämpe" el.dyl. Jag tror på 100% jämställdhet, där alla behandlas lika oavsett kön. För att uppnå det målet måste vi kvinnor, med tanke på hur den politiska och sociala situationen ser ut idag, ta betydligt större kliv och slå oss mycket hårdare fram än vad männen gör.
Jag tror stenhårt på att vi kvinnor behöver gadda ihop oss och kämpa oss fram i samhället, men då menar jag kvinnor till kön endast och INTE kvinnor som den ena eller andra stereotypen.
På många sätt håller jag alltså med dig Reggis, men jag tycker att det är att skjuta sig själv i foten att säga att "alla män är svin", då vi återigen tilldelar någon stereotypiska förväntningar p.g.a. dess kön. Självklart kommer män att vara svin om det är det enda som förväntas av dem, och hur ska vi då kunna komma någonstans i kampen för jämställdhet? Kvinnor har fått höra i århundraden att deras plats är vid spisen, och var har de befunnit sig? Vid spisen förstås.
Reseda:
Brukar diskutera detta med mina jämnåriga väninnor. Ingen av dem har någonsin känt sig underlägsna männen. Är det typiskt för oss som var tonåringar på 50-talet, att vi står frågande inför den underlägsenhet som senare generationers kvinnor känner?
Vi tycker, (naturligtvis har jag inte pratat med ALLA 50-talister. Men väl hundratals) att var och en gör det den är bäst på. Båda parter bidrar till hemmets försörjning efter förmåga. Självklart ska det vara lika lön för lika utfört arbete.
Även gubbarna som var unga på 50-talet resonerar så. VAD har hänt sedan dess??
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion