Författare Ämne: Om att prata om försäljningar  (läst 11156 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Om att prata om försäljningar
« skrivet: tis 29 jan 2008 17:38:19 »
Tack ännu en ång för din hjälp th, nu finns karaffen utlagd på tradera om nån är intresserad!

Hm, här undrar jag rent sådär principiellt om det här är en gränsöverskridning? Reklam för egna auktioner brukar sådär i allmänhet inte vara tillåtet och men jag vet inte hur man ser på det här?

Själv har jag försökt att tänka mig för, och hoppas väl att jag har klarat det någotsånär så jag har hedern i behåll.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Om att prata om försäljningar
« Svar #1 skrivet: tis 29 jan 2008 18:45:48 »
Då ska jag tala om att jag tycker det är OK att diskret berätta att nåt är till salu för andras tillgång. Nåt jag reagerat på är att sättet på AP att racka ner Traderasäljare, som att de som låtsar inte vilja veta värdet för att sälja utan snackar om ett arv o ch försäkringsvärde, de är bättre människor, liksom de antikbodsägare som låtsas som ingenting och diskret sätter prislapp med info om varan utifrån uppgifter de fått på forum -samtidigt som de gapar om traderasäljare.

Vi ska inte missunna varann nånting på detta forum är min tanke.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #2 skrivet: tis 29 jan 2008 19:00:01 »
Tack så hjärtligt för att du utvecklade detta!

Sen kommer du in på ett annat lite roligt ämne, just det där med att se ner på traderasäljare, men det kanske är ett annat ämne ;)!

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #3 skrivet: tis 29 jan 2008 19:02:15 »
Tack för det Ada!  :D

Jo, på AP får man allt som oftast på skallen om man säljer på Tradera eller Blocket och dylika portaler!
Ibland vill man ju veta vad man säljer innan man lägger ut det...
Varför sälja för billigt och under fel kategori om man kan få rätt pris för varan och dessutom lämna rätt information.

De som surar på denna sajt (AP) är kanske de som tidigare kunde tjäna storkovan på att plocka hem auktioner eller annat billigt och sälja det dyrt senare!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #4 skrivet: tis 29 jan 2008 20:19:03 »
Jag har fått uppfattningen om att vissa värderar på AP för att kunna ta ut överpris och hoppas att någon nappar. Om de får veta att en sak är värd 1000-1500 kr så sätter de 2000 kr på prislappen för att kunna plocka hem lite extra pengar. Lägger man ut saken på Tradera för ett lågt utropspris så når aldrig priset upp till denna summa, och det är detta som är inpopulärt på AP (med rätta).

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #5 skrivet: tis 29 jan 2008 20:28:23 »
Jag har aldrig sett eller upplevt detta, men så har jag inte superkoll på alla som frågar på AP.
Har själv upplevt, tvärtom mot vad du beskriver JJ, att lågt utropspris på en verkligt bra vara, ger ett högt slutpris.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #6 skrivet: tis 29 jan 2008 20:39:37 »
Har själv upplevt, tvärtom mot vad du beskriver JJ, att lågt utropspris på en verkligt bra vara, ger ett högt slutpris.

Det har jag inga invändningar emot - ju fler personer som lägger ett bud ju fler vill gärna plocka hem auktionen sedan. Men jämför man slutpriserna på ett ganska vanligt förekommande föremål så varierar inte priserna så värst mycket om skick och utseende är jämförbara. Men det finns alltid säljare som lägger priset ett snäpp högre än genomsnittligt slutpris och saltar beskrivningen med uttryck såsom "raritet", "fantastiskt skick", "denna ser man inte varje dag" och liknande. Och det finns alltid någon som går på försäljningstricken.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #7 skrivet: tis 29 jan 2008 20:47:36 »
Det är bara att gratulera dessa som tjänar på det!  ::)

Har nog själv förköpt mig som ny  Traderian... och inte har jag tagit skada av det, har nog snarare lärt mig något... att inte tro på allt jag läser utan kolla och dubbelkolla!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #8 skrivet: tis 29 jan 2008 22:45:43 »
Jo, på AP får man allt som oftast på skallen om man säljer på Tradera eller Blocket och dylika portaler!
Ibland vill man ju veta vad man säljer innan man lägger ut det...
Jag tror inte att det en del AP:are blir irriterade på är att man frågar som Traderare, utan att folk faktist hymlar om det tex "min fina ärvda vas som jag är så rädd om" som så snart svar har kommit ligger på Tradera.
Jag frågar ibland om sakers ursprung (däremot inte värde), men skriver då i frågan att jag tänker sälja saken eller kanske sälja. Ibland har jag svårt att bestämma mig  :)
Jag kan inte minnas att någon har kastat sig över mig för det  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #9 skrivet: ons 30 jan 2008 01:13:07 »
Det har förekommit mycket diskussioner om pris på A-P, på det sätt som Gitzie skriver.

De fina gamla, kära, ärvda sakerna som folk vill ha värderade "baraför att veta".....har sedan snabbt setts på Tradera. En del frågeställare hade t o m fräckheten att kopiera svarares inlägg på A-P som bevis för hur värdefull varan kunde anses.

De som frågat öppet, har fått bra svar. Bl a då Gitzie.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #10 skrivet: ons 30 jan 2008 01:46:01 »
Jag förstår inte problemet. Jag får många gånger frågor om Barbiedockornas värde. Eftersom jag vet att det bästa försäljningsstället för dem är Tradera så säger jag naturligtvis det. Inte stör det mig heller att de vill veta ett ungefärligt värde inför en försäljning. Då tycker jag det är betydligt tråkigare när ex vis en kvinna (i sällsynta fall män) som är i akut behov av pengar säljer sin älskade Barbiedocka för en spottstyver till någon samvetslös samlare.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #11 skrivet: ons 30 jan 2008 08:31:25 »
Det är finare att samla än att sälja. Att vilja tjäna pengar är ju fult i Sverige. De flesta av oss här både samlar och säljer, skulle jag tro, på ena eller andra sättet. Att veta så mycket som möjligt om ett föremål ger försäljningsfördelar och konsumentupplysning, förutom att ny kunskap är roligt, förstås! Jag hjälper gärna till när jag kan om folk undrar och jag frågar dem som kan mer än jag. Det roliga med saker är ju också människan, tanken, handen och sammanhanget bakom. Att veta ger mervärde, oavsett om tingen stannar i ens hem för evigt eller inte.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #12 skrivet: ons 30 jan 2008 09:13:28 »
Det är finare att samla än att sälja. Att vilja tjäna pengar är ju fult i Sverige. De flesta av oss här både samlar och säljer, skulle jag tro, på ena eller andra sättet. Att veta så mycket som möjligt om ett föremål ger försäljningsfördelar och konsumentupplysning, förutom att ny kunskap är roligt, förstås! Jag hjälper gärna till när jag kan om folk undrar och jag frågar dem som kan mer än jag. Det roliga med saker är ju också människan, tanken, handen och sammanhanget bakom. Att veta ger mervärde, oavsett om tingen stannar i ens hem för evigt eller inte.

Framförallt samlar jag nog kunskap... även om naturligtvis det ekonomiska värdet är intressant. Men om jag bara hade sett till ekonomin så hade jag inte hoppat av den sociala stegen för några år sedan, hade jag kännt att jag hade kunnat fortsätta att begå övergrepp mot människor så hade jag verkligen inte behövt kämpa för brödfödan som jag gör idag. Då hade vi kunnat fortsätta konsumera, använda el i vår bostadsrätt och att resa eller shoppa för att det är skoj, vare sig man behöver eller ej.

Kunskapen om varan är alltid intressant tycker jag. Mitt första lanthandelslager som jag köpte ut gav mersmak. Men då satt jag och sålde ut alla badkläder ex som 70-tals, eftersom jag inte hade en susning om att särskilja decennier utan jag utgick till en början att det mesta som var kvar var från sista tiden av öppethållandet och så gick jag lite på mönster. Idag har jag sett att jag har suttit och sålt av den första bikinin som salufördes, samt mycket badkläder från femtiotalet. Jag är rädd att jag med min okunskap faktiskt gjorde det svårt för rätt köpgrupp att hitta varorna, som faktiskt var ganska unika och otroligt välbevarade (till och med gummibanden var helt i nyskick på de flesta).

Med kunskap om rätt decennie så hade jag inte lagt priserna eller utgångspriserna högre, men jag hoppas innerligt att de som fick äldre kläder än de eftersökte inte blev besvikna, och som sagt, jag kunde pg bristande kunskap inte vända mig till dem som sökte dessa årgångar.

Tradera är ett väldigt märkligt rum, nästan utan väggar eller gränser. Det finns så otroligt många auktioner eller säljare som man aldrig kommer i närheten utav om de inte använder rätt rubrik, eller sökord.
Kikar man på avslutade auktioner så kan man se ett väggansikte av A.S Lindskog har sålts som "ansikte att hänga på väggen" en "söt tavla" var en zigenerska, etc, etc, etc. Och sådant förlorar man på både som köpare och som säljare. Att inte kunna rikta sig rätt, att inte kunna hitta det man söker. Lite synd är det, samtidigt som det är jättespännande att titta på auktioner utan minibild med texter som "söt flicka" "fin figur" "träskål" etc, för det är ju där man kan hitta det man minst förväntar sig mellan varven.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #13 skrivet: ons 30 jan 2008 10:35:05 »
Hm, här undrar jag rent sådär principiellt om det här är en gränsöverskridning? Reklam för egna auktioner brukar sådär i allmänhet inte vara tillåtet och men jag vet inte hur man ser på det här?

Själv har jag försökt att tänka mig för, och hoppas väl att jag har klarat det någotsånär så jag har hedern i behåll.
Jag tänkte mig nog inte riktigt för när jag tipsade om auktionen, jag kan förstå att det sticker lite i ögat. Jag hänger ju även på AP och förstår folk som rackar ner på dom som gång på gång bara vill veta värdet för försäljning. En annan sak är om man redan från början talar om att det ska säljas, då är det upp till var och en att ge svar tycker jag.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Om att prata om försäljningar
« Svar #14 skrivet: ons 30 jan 2008 10:55:46 »
Jag tänkte mig nog inte riktigt för när jag tipsade om auktionen, jag kan förstå att det sticker lite i ögat. Jag hänger ju även på AP och förstår folk som rackar ner på dom som gång på gång bara vill veta värdet för försäljning. En annan sak är om man redan från början talar om att det ska säljas, då är det upp till var och en att ge svar tycker jag.


Ta det inte så, Tony, utan jag var nyfiken på hur Ada ställde sig till det just för att jag vet att det inte är tillåtet på andra forum. Vi fick klarhet idet och det kan vara till hjälp för många!