Författare Ämne: Kort men intensivt.  (läst 73544 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #60 skrivet: sön 26 okt 2008 13:03:24 »
Kom över ytterligare en kubikmeter tidningar och har startat en regelrätt samling av reklam.Och det finns mycket att välja på från 1968-1975.
Såhär var det väl tänkt att det skulle vara.Alla nöjda och glada:

Men ofta var det tydligen inte helt enkelt att hitta nåt som passade:
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 16:51:01 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #61 skrivet: lör 8 nov 2008 12:47:40 »
Bläddrar vidare i mina luntor och har svårt att hålla mig för skratt. Mina ursprungliga funderingar när tråden startades bekräftas och det tycks som åtminstone några av den tidens AD:are hade roligt på jobbet. En del modeller undrade nog hur de kunde finna sig i helt fel storlek trots att reklamen erbjöd tolv olika storlekar...KF erbjöd i alla avseende en mångfald och ett alternativ långt innan individualismen slog igenom men reklamen fokuserade på fel, brister, tillkortakommanden och missnöje...
« Senast ändrad: lör 26 feb 2011 22:35:16 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #62 skrivet: sön 23 nov 2008 00:40:36 »
Konkurrenten Nivella framhöll konstant det positiva och glädjen i deras produkter. Idag kan dock alla de svenska tillverkarna hålla sig för skratt.Vinetta är nerlagt, Nivella och Vogue sålt till Finland (Norlyn). Loha, Eiser och Birgitta minns nog ingen mer och Hudson från Norrköping är lika glömda som de mobiltelefoner som senare kom att produceras där.
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 18:16:01 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #63 skrivet: sön 14 dec 2008 15:13:25 »
Oavsett fabrikat och färg fanns det en minsta gemensamma nämnare som snabbt blev större om man inte var uppmärksam.Givetvis fanns det även här olika sätt att lösa problemet.Här har vi en bild från tiden då man höll sig med tjänstefolk:

« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 17:05:47 av Nastamuumio »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #64 skrivet: sön 14 dec 2008 17:16:56 »
Dom e för sköna dina strumpbyxeannonser :) e de en fetisch du har det här?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #65 skrivet: sön 14 dec 2008 18:07:23 »
Både ja och nej.När jag bläddrade i gamla tidningar från 1968-1973 förvånades jag över hur många som innehöll någon form av reklam för just strumpbyxor.Tiden dessförinnan innehöll just inga annonser alls av uppenbart skäl men även från 1973 och framåt lyser de med sin frånvaro.

Jag har ytterligare några mer eller mindre tokroliga annonser som jag postar vartefter.
Kul att åtminstone någon mer än jag uppskattar dem.Man kan inte veta så noga även om min inre kompass säger mig att jag har rätt. :)

På delfråga A blir svaret att jag uppskattar kvinnor som går i kjol och klänning hellre än män som gör det ;D
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 17:08:49 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #66 skrivet: sön 14 dec 2008 18:45:08 »
För den som till äventyrs inte har pakkosuomi(tvångsfinska) tar vi en annan annons som inte behöver några ord.Den som INTE vet vem,men vill veta, får antingen googla eller höra av sig till admin.1975 presenterades en ny lösning för såna som hade svårt att sitta still:
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 16:41:39 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #67 skrivet: lör 20 dec 2008 11:05:08 »
Har länge anat att strumpbyxor är ett av många verktyg i den kvinnliga maknadsföringsverktygslådan. Den som inte förstod sitt eget bästa fick hjälp på traven av den amerikanska tillverkaren Hanes. Reklam för reklam således 8)
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 18:01:18 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #68 skrivet: lör 20 dec 2008 19:45:27 »
 ;D ;D ;DTrodde egentligen det skulle bli mothugg direkt.Reklamen har mer än 30 år på nacken men ändå.Det fanns en hel serie på samma tema.Ett par och en singel.Singeltjinonan hade alltid kjol med tillbehör.Man kan naturligtvis fråga sig varför hon var singel också?
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 18:02:35 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #69 skrivet: lör 28 nov 2009 22:48:01 »
 :D :D :D
Avslutar och dödar förmodligen permanent denna tråd som egentligen består av en myriad av mikroskopiska små trådar.9000 meter av garnet som används till såna här plagg väger allt efter tjocklek 15, 20 eller X gram.Denier-talet berättar hur många gram just 9000 meter tråd väger i en aktuell strumpa eller strumpbyxa.Det var avdelningen för värdelöst vetande.

Hittade en förpackning i Det Stora Landet, det som alltid skall vara Störst och Värst, ni vet.

Den är av färg och form att döma från nån gång runt 1970 plus minus två år.

Undrar hur denna förpackning skulle mottas om den lanserades idag? Tycker den är komisk även om admin. härmed "bojkotterar" mig för tid och evighet!
« Senast ändrad: sön 20 feb 2011 17:29:51 av Nastamuumio »

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #70 skrivet: sön 29 nov 2009 11:09:20 »
Tack för dagens skratt....dock...vilken sexistisk reklam....idag skulle den nog anmälas...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #71 skrivet: ons 9 dec 2009 16:13:32 »
Det han ser iom att hon har strumpbyxor på sig är väl ändå ganska avtändande? :) (om man inte är strumpbyxefetischist förstås) Så admin tycker inte det är nåt att hetsa upp sig för :)

Gillar klänningen.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #72 skrivet: sön 24 jan 2010 13:52:20 »
Hej änglautanskor!

Här har du (ni) mig igen... av olika anledningar (:'() har jag inte orkat vara inne på forumet "på ett tag" men genom att jag är vän med en medlem på ett annat diskussionsforum, en jag delar intresse för gammla leksaks-/modellbilar med, så fick jag lust att logga in på forumet igen idag.

Jag har möjlighet att överföra bilder, tagna med mobiltelefonkameran, till min dator. Men hur gör man för att lägga ut bilder här på forumet? Det finns flera program att använda, vet jag, men kommer inte på vilka det är nu... och hur går det till att göra det?

Visst ja... det är ju nytt år... god fortsättning på det nya året till dig och så klart till alla andra medlemmar!

/Ficklampan

Så trevligt Ficklampan har länge sett framemot att få se din samling, men nu är det kanske dags?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Pimpinett

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Kort men intensivt.
« Svar #73 skrivet: tor 8 jul 2010 16:29:46 »
Just det, och varma var de också!
Förutom den där glipan uppepå låret....minns ni sömmarna, som skulle sitta rakt (nåja, det har ju kommit tillbaka, det också), "lagningarna" med nagellack, gummiproppen i själva strumpebandshållaren , som gick sönder, och som man ersatte med exempelvis en slant, osv. Jag har funderat i 50 år på om det var en sanning eller en urban myt, det där om att nylonstrumpor kunde frysa fast på benen...??

En får tacka för en fantastisk tråd! Jag gillar äldre tiders strumpor, men är på tok för ung för att ha hört talas om uppmaskning, den här sortens knep och allt annat skojigt som dök upp här, stort tack för alla anekdoter! Mamelucker, ja - tala om plagg man bär helt och hållet för sin egen skull, bekvämt och praktiskt, men knappast erotiskt, nej.