Författare Ämne: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?  (läst 14962 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« skrivet: lör 2 feb 2008 17:16:53 »
OM det är så, varför ska man då sträva efter att ha "hedern i behåll" ?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #1 skrivet: lör 2 feb 2008 17:40:39 »
För att man ska orka leva med sig själv tills man dör.
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #2 skrivet: lör 2 feb 2008 18:10:48 »
OM det är så, varför ska man då sträva efter att ha "hedern i behåll" ?

Det svåra är att ta reda på om det är så. Vi vet absolut ingenting om vad som händer när vi dör, men nog har människan haft teorier (gissningar) genom tiderna.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #3 skrivet: lör 2 feb 2008 18:16:29 »
Ja, det är väl ganska vanligt att folk när de avlidit blivit helgon...
Själv vet jag en som var en eländig hustrumisshandlare, men när han dog (relativt ung), blev han en riktig martyr... ingen annan än han hade brytt sig sååå mkt om familjen!
Ganska synd om hans misshandlade hustru som skulle hålla skenet uppe, medan alla hans släktingar bara höjde honom till skyarna.

Så lev så ni orkar med er själva, när ni dör blir ni automatiskt glorifierade!  ;)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #4 skrivet: lör 2 feb 2008 18:22:29 »
Så lev så ni orkar med er själva, när ni dör blir ni automatiskt glorifierade!  ;)

När jag dör så tror jag knappast att någon kommer ihåg mig, om det sker när jag blir gammal.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #5 skrivet: lör 2 feb 2008 19:35:27 »
 I rubriken avser jag förstås eftermälet. Tycker det är löjeväckande, att man inte ska kunna yttra sig över fel, som den hädangångna begått under livstiden.

" Ingen är så dålig som när han gifter sig. Och ingen är så bra som när han dör."

Gammalt ordspråk, som fortfarande är högst gångbart.
« Senast ändrad: lör 2 feb 2008 19:47:39 av Reseda »

kas

  • Gäst
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #6 skrivet: lör 2 feb 2008 20:11:19 »
VA?! Gör som jag!! Var felfri redan nu, sen jag är död får dom säga va f--n de vill, då är det för sent ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #7 skrivet: lör 2 feb 2008 20:14:25 »
OM det är så, varför ska man då sträva efter att ha "hedern i behåll" ?

Hm, fast jag måste säga att jag definitivt vill värna om min heder, på olika sätt. Jag måste kunna känna att jag själv kan förklara eller förstå det jag gör, rättfärdiga det för mig själv och att jag i efterhand känner att jag har uppfört mig väl mot andra och att jag är stolt över mig själv ändå.

Men, det är klart, att andra tycker kanske inte att det jag har gjort innebär att jag har hedern i behåll. Men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag själv kan känna att det var rätt, så får andra tycka vad de vill.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #8 skrivet: lör 2 feb 2008 23:48:46 »
Ofta ser man i nekrologer att den avlidne enbart varit en god, rättrådig och mild person. De orden behöver man tydligen inte kämpa sig genom livet för att få efter sig.

Men är det inte så, att man får inte tala illa om de döda, även om den döde var en stor skit?

Hur kan döden förändra en persons leverne? Är det inte så, att vi är hycklare i det fallet?
« Senast ändrad: lör 2 feb 2008 23:51:16 av Reseda »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #9 skrivet: sön 3 feb 2008 00:28:56 »
Hm, jag tror inte att vi blir felfria när vi dör, men jag hoppas att det går att komma ihåg någon av mina goda sidor i efterhand. Att sönerna sitter och snackar med varandra en vacker dag "kommer ni ihåg att morsan alltid...." eller ".... kommer ni ihåg när morsan..." och att de faktiskt skrattar lite gott ett tag.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #10 skrivet: sön 3 feb 2008 00:31:03 »
Den dagen det beger sig så har jag i alla fall avtackat mig en dyr kista, jag vill ha en i wellpapp, utan massa impregnering och skit, och så får de klä den med min favoritduk i massvis av färger. Sen är den redo för det stora bålet; duken kan de slita med hälsan om de vill, annars får väl den åka med.

Jag hoppas dock att det dröjer länge än, har inte tid att dö innan jag blir klar med allt jag har ogjort. *ryser*.
Life sucks, men hm, men det är inte så dumt det heller. (avhöll mig från ett vulgärt skämt).
« Senast ändrad: sön 3 feb 2008 00:47:19 av kikarbara »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #11 skrivet: sön 3 feb 2008 00:58:02 »
Jag hoppas att bli ihågkommen som den person jag är/var. Jag betackar mig för hyckleri.

Visst är livet härligt. Jag vet vad jag får för eftermälen av familjen. "Hon va´inte riktigt klok,fast på ett roligt sätt"

Här pratar vi om våra nära, som vi mist, både gott och mindre bra. Eftersom alla har sina egenheter, så förstår jag inte, varför detta ska förtigas bara för att en person avlidit.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #12 skrivet: sön 3 feb 2008 20:47:47 »
Intressant för det verkar så. Jag har alltid tyckt att den här Bengt Jansson som tidigare var med i Antikrundan och som saligen har avsomnat var erbarmligt trist. Så på en tråd på AP där man sa att Inger Johasson-Thor var lika kul som en död fisk så påtalade jag att Bengt Jansson också påminde om en död fisk när han levde och nu när han var död så hade hans liv blivit enklare eftersom han inte behövde spela död. 

Jäklar va upprörda man var för det. Det verkar som man trodde liket skulle känna sig förolämpat. Däremot väckte det inte alls samma upprördhet att kalla nu levande för döda fiskar och tala om att programledaren blivit fet. Fast de var ju bara kvinnor och vad är det jämfört med en avliden manlig expert på grått trist tenn.

Samtidigt så kunde jag konstatera att flera av dessa upprörda personer var samma som försvarade Muhammedteckningarna och sa att det var en demokratisk rättighet att få skoja om Muhammed. Fast någon måtta på demokratin får det lov att var, att skoja om Bengt Jansson, avliden expert på grått tenn, det är ändå att passera gränsen för vad som passar.
« Senast ändrad: sön 3 feb 2008 22:51:40 av Reggis »

kas

  • Gäst
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #13 skrivet: sön 3 feb 2008 22:50:49 »
Ser ut som en tanke, men var tusan håller "Adolfina" hus? Är hon ute kopplar eller har hon hamnat i diket, orkesterdiket alltså? ??? ;)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Blir vi automatiskt felfria då vi dör?
« Svar #14 skrivet: sön 3 feb 2008 22:55:16 »
Inger J T är för övrigt en kvinna full av humor och kunskap. Länge leve hon!
Allt går.