Författare Ämne: olle olsson hagalund  (läst 14961 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
olle olsson hagalund
« skrivet: lör 2 feb 2008 18:10:35 »
Jag har frågan på AP också, men eftersom åtminstone Reggis kan det här med grafiska blad, frågar jag även här.
Jag förälskade mig i en inramad/glasad tavla, som ser ut som en akvarell. Säljaren säger att det är en akvarell? Hur katten ska jag kunna skilja en äkta akvarell från ett grafiskt blad? Och finns det något värde överhuvudtaget i sådana? Tavlan kostar 1000 kronor....jag är som sagt förälskad i den, frågan är om förälskelsen håller i sig upp till ett lakan....
Verket är ganska stort och föreställer uppenbarligen Olssons hus i Hagalund.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #1 skrivet: lör 2 feb 2008 18:33:42 »
Grafiska blad brukar vara numrerade, men inte alltid. Är du helt säker på att det inte är ett offset-tryck?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #2 skrivet: lör 2 feb 2008 18:39:33 »
Hjälp...hur skiljer man ett offset-tryck från ett grafiskt blad? Jag vet inte ett skvatt om konst, köper ibland "med ögat" , dvs sådant jag tycker om, men tycker i detta fall att 1000 Sek för ett blad (?) kanske är i mesta laget....
Bilden är som sagt inom glas och ram, omgärdad av en passepartout. Borde man skära upp baksidan för att kunna kolla saken?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #3 skrivet: lör 2 feb 2008 18:43:24 »
Ett offset-tryck är rastrerat, dvs att man kan se små små punkter i olika färger där färgerna inte är grundfärger.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #4 skrivet: lör 2 feb 2008 23:07:49 »
Ska väl pallra mig iväg i morgon, försedd med förstoringsglas.... Tack för infot!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #5 skrivet: lör 2 feb 2008 23:12:24 »
En akvarell borde vara mycket dyrare. Däremot är 1000-1500 för en litografi ett helt ok pris.
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #6 skrivet: sön 3 feb 2008 20:11:24 »
En akvarell borde vara mycket dyrare. Däremot är 1000-1500 för en litografi ett helt ok pris.

Om den är numrerad ja. Är den onumrerad så kan det finnas hur många tusen exemplar som helst, och i så fall verkar det lite dyrt. Men tycker man om motivet så mycket så får det ibland bli lite väl dyrt.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #7 skrivet: sön 3 feb 2008 23:25:44 »
Blev det nån lito, Moses?
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #8 skrivet: mån 4 feb 2008 10:12:12 »
Jag hade tänkt jag skulle åka tillbaka till loppiset igår, men vi hade ett så våldsamt snöoväder, att jag avstod, eftersom avståndet dit var 20 mil tor... så jag ringde och kom överens med säljaren om att jag köper tavlan, sen får det vara lito, grafiskt blad eller vad som helst  :D
Säljaren kommer till trakten om 14 dagar, och har den då med sig, så jag får ge mig till tåls.
Kanhända var det ett försäljningsknep, men han påstod att det var tre personer som velat köpa den efter att jag reserverat den. ;)
Så snart jag har den, ska jag lägga in en bild.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #9 skrivet: mån 4 feb 2008 10:53:17 »
Klart det kan ha varit ett försäljningsknep, men också en vilja att stärka dig i din övertygelse om att köpa något bra, som du tycker om, förutom att det kan ha varit helt sant, förstås.

En mysko sak som jag noterade många gånger när jag hade stor butik i stan, var att jag kunde ha haft ett föremål länge, sen kom nån plötsligt in och reserverade eller köpte det och då var det plötsligt flera som kom in eller ringde för att köpa precis samma sak. Som om alla gått och funderat ett par månader och så plötsligt bestämt sig.

Jag tycker man ska gå på känsla när man köper. Alltför många tvekar och ångrar sig sen.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #10 skrivet: ons 20 feb 2008 13:06:41 »
Grafiska blad av Olle Olsson-Hagalund för under 2.000 kronor, knappast om det inte är skadat. En akvarell kostar säkert runt 25.000-30.000 kr på auktion. När det är så välkända konstnärer som Olle Olsson brukar fynden utebli. Det är oftast fina tryck som lurar. Är det ett grafiskt blad så skall det vara numrerat.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #11 skrivet: ons 27 feb 2008 19:29:41 »
ja, du, convallaria...jag skulle inte ha tvekat...träffade säljaren på auktion i helgen, och frågade efter tavlan. Fick då veta att han ville ha 10.000 för den :o . När jag påpekade att vi ju hade ett avtal, sa han bara att jag inte skulle ha tvekat då det begav sig... nu ska han sälja tavlan i Sverige. >:(
Det gäller nog att gå på känsla och inte lämna plats för alltför ingående funderingar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: olle olsson hagalund
« Svar #12 skrivet: sön 2 mar 2008 23:13:27 »
Är det 10.000 för ett grafiskt blad så är det dyrt. Är det en akvarell så är det ett fynd jag inte tror på. Det finns fint ramade tryck av Olle Olsson och det är nog ett sådant han har. Tror han kommit på det och vill inte göra bort sig genom att visa dig det. Du har säkert inte missat något. Det finns ingen som säljer en Olle Olsson i original för det priset.