Allmänt > Fria diskussioner

Livsvisdom byggd på egna erfarenheter

(1/6) > >>

JJ:
Det behöver inte vara så märkvardigt, men skriv gärna något som ni har upptäckt med åren som ni vill dela med er med.

Eget bidrag är - passa på och njut när något är bra, för inget är bra för evigt.

kikarbara:

--- Citat från: JJ skrivet lör  2 feb 2008 19:53:01 ---Det behöver inte vara så märkvardigt, men skriv gärna något som ni har upptäckt med åren som ni vill dela med er med.

Eget bidrag är - passa på och njut när något är bra, för inget är bra för evigt.

--- Slut citat ---

Min dotter får ständigt höra att det viktigaste valet hon någonsin kommer att göra som kvinna är valet av sina barns far.

Och att man skall sondera terrängen. Vill man fiska lax är det dumt att sitta i en insjö och meta.

Och att kunskap är häftigt. Det är coolt att veta lite mer än andra.... Det här mottot har jag tryckt in i halsen på mina söner med för den delen.

kikarbara:
Har ju en grej till som jag trycker i halsen på min dotter; "skit i grabbarna som låter, hörs och syns, de har adhd hela bunten. Vill du hitta ett guldkorn så kika efter de som står längst bak och tittar på andra. Där har du grabbarna som har självdistans, som inte behöver hävda sig och som redan har ett liv från början.".

Eftersom hon redan har bestämt sig för att skaffa karriär och att resa och flytta utomlands, så behöver jag bara akta mig för att hon binder sig i förtid på hemmaplan med en trist och tråkig blivande halvalkoholiserad manschauvinist som de flesta. (shas, ut och läs på japanska dass om det är det du vill, unge! men akta dig för grådvärgarna....).

Älskar att svara; "jaså, han är en pluggis och ett geek; vem tror du vinner i längden, de coooola eller geekarna som tar sin skola på allvar och som vill något?".
Det här är visdom på en nivå som den enklaste trettonåring begriper, och hon tar nog in en hel del trots allt!

convallaria:
Jag försöker att inte döma. Jag har varit intolerant och elak utan att fatta det mot folk som jag inte förstått. Deras avvikande beteende kanske var hotfullt för att det kom för nära och jag var för kortsynt. Det fordrades bland annat ett barn med adhd och ett annat med svåra missbildningar innan jag började fatta nåt av hur villkoren kan se ut för olika människor.

kikarbara:

--- Citat från: convallaria skrivet lör  2 feb 2008 22:51:35 --- Det fordrades bland annat ett barn med adhd och ett annat med svåra missbildningar innan jag började fatta nåt av hur villkoren kan se ut för olika människor.

--- Slut citat ---

Här insåg jag med en gång att jag självfallet måste förklara mitt adhd-inlägg ovan. Jag har själv två barn med adhd-diagnos och vi skämtar friskt om begreppen, ett sätt att neutralisera det i vardagen.

Men jag fastnade själv för de "farliga" grapparna en gång i tiden. Må vid min gud, min dotter inte gå i mammas fotspår. Jag hoppas innerligt att hon lär sig välja män med mer förstånd än jag själv.
Det är skönare att sitta i lugn och ro under sin korkek och lukta på blommorna...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion