Författare Ämne: Intressant Nuutajärvi fynd :)  (läst 3815 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Intressant Nuutajärvi fynd :)
« skrivet: mån 4 feb 2008 18:28:22 »
Inga oidentifierade fynd senaste tiden men tänkte ta mig friheten att posta ett rätt speciellt fynd från några dagar tillbaka...

En glaskatt signerad I. (Inkeri) Toikka, Nuutajärvi. Inkeri Toikka var aktiv på Nuutajärvi under hela 1970- och 80-talet.

Har prövat googla en aning om min katt men inte lyckats komma den närmare på spåret. Finns det någon på forumet som eventuellt träffat på den tidigare eller vet nåt mera om den (när dessa tillverkades, är den del av nån serie, osv)?


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Intressant Nuutajärvi fynd :)
« Svar #1 skrivet: mån 4 feb 2008 19:11:01 »
Inkeri Toikka har nog inte varit särskilt produktiv. Försökte titta på avslutade auktioner på Huutonet och hittade där en likadan katt som din. Den hade gått för 44,50 euro, dvs drygt 400 SEK. På Notsjö verkar hon mest ha varit känd för serien Nautica, som omfattar glas och skålar.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Intressant Nuutajärvi fynd :)
« Svar #2 skrivet: mån 4 feb 2008 20:10:45 »
Tack Moses för tipset, kom så klart inte på att titta på avslutade auktioner...

Den på Huutonet var också fin. Och roligt att veta att det finns flera olika färger och både små och stora modeller - den jag hittade är ungefär dubbelt så hög/bred som den på Huutonet.

Inkeri Toikka var nog inte någonsin det helt stora namnet hos Nuutajärvi. Det enda jag kände till från tidigare var de kannorna, som tydligen heter Virna. Men visst ser Nautica också lite bekant ut :)