Författare Ämne: En 6-årings första fynd....  (läst 10361 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
En 6-årings första fynd....
« skrivet: mån 4 feb 2008 22:00:48 »
Nåja, med lite hjälp av mamma (läs mig) så hade vi sett en annons och ringt på ett märklintåg idag. Ett eget tåg stod högt på önskelistan i julas.

I telefon fick mamma reda på att det hade legat på vinden de senaste sådär 20 åren så var det 80-90-tal som mamman såg i sitt inre och det låter väl rätt så perfekt som leksak, och dessutom för en symbolisk penning, som faktiskt innebär att lilleman hade råd att bekosta det aldeles själv med sina födelsedagspengar som han hade sparat. Och eget rum skall han få nu i veckan /han är ju stooor nu/ så det var såå perfekt. Märklin är ju liksom inget som direkt ryms i våran kassa i vanliga fall....

Men jisses... jag är nästan gråtfärdig när jag ser vad han fick med sig hem. Det är sååå fint. Men jag höll på att dimpa i backen... Det visade sig att det visst var tredje stinsen som hade fått sig ett tåg idag och de där åren på vinden var visst andra vändan däruppe...
Det är ju knappt att jag ens vågar tänka på att han skall leka med det...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #1 skrivet: mån 4 feb 2008 22:01:38 »
... och titta vilken underbar legoförpackning...

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #2 skrivet: mån 4 feb 2008 22:09:19 »
Jag gläds verkligen med dig och sonen! Många roliga stunder kan det bli med den tågbanan. Min erfarenhet är att barnen vet vad som är värt att vara rädd om resp inte. Min glutt har kvar det mesta av sina leksaker. Givetvis är en del utan hjul, hår osv (ja. han lekte med både bilar o dockor). Det roliga är att det han var mest förtjust i det är kvar och är helt. Bl a mikroskopet, kemilådan och bilbanan. Många timmar blev det och de är i perfekt skick fortfarande. Samma med bilbanan.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #3 skrivet: mån 4 feb 2008 22:20:17 »
Min pappa har dille på att slänga saker. Många gånger när man kom hem från skolan så hade han varit i mitt rum och "städat", och det innebar en sopsäck full med allt från teckningar till böcker och leksaker. Det slutade alltid med att kanske hälften av sakerna i säcken bars tillbaka när han inte såg. Idag har jag inte en pryl kvar sedan jag var yngre än 15 år. Allt är kastat - Lego, modellbilar, bilbana, nallar - rubbet!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #4 skrivet: mån 4 feb 2008 22:22:24 »
Både han och pappa är helt uppe i varv *kikar hysteriskt på klockan som är långt över sonens läggtid* och köksbordet har förvandlats till en bangård, och det surrar betänkligt därute... jag önskar att jag kunde visuellt dela med mig av hans förtjusning; vet inte när han senast var så exalterad. Han har hunnit att visa mig de olika hastigheterna redan och att han själv kan reglera, och han har fullt upp med att visa pappa hur det skall vara...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #5 skrivet: mån 4 feb 2008 22:24:21 »
Min pappa har dille på att slänga saker. Många gånger när man kom hem från skolan så hade han varit i mitt rum och "städat", och det innebar en sopsäck full med allt från teckningar till böcker och leksaker. Det slutade alltid med att kanske hälften av sakerna i säcken bars tillbaka när han inte såg. Idag har jag inte en pryl kvar sedan jag var yngre än 15 år. Allt är kastat - Lego, modellbilar, bilbana, nallar - rubbet!

Så trist, JJ!!
Min mamma gav bort mina saker så det som var värt att spara har hon gett bort i någon iver att vara snäll mellan varven. Jag blev halvt hysterisk en gång när jag hittade mina danska bimse och bumse mininallar, för att inte tala om mina barbies och midge, inklusive alla paruker etc hos en släkting... Jag sörjer fortfarande dessa!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #6 skrivet: mån 4 feb 2008 22:29:07 »
Jag kan ju tillägga att när vi packade upp alla delaran (det var dels ett startsett och så var det några ytterligare lådor med kopplingar, personvagnståg etc) så höll jag dem andaktsfullt i handen och det är inte en repa så långt ögat kan nå, alla förpackningar har åldrats med behag, men tåget är helt som vore det köpt förra veckan...

Mannen sa till lilleman att det var hans tur att lämna det vidare om sådär en tjugo år. Och det är väl först då han verkligen inser vad han egentligen har fått äran att förvalta...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #7 skrivet: mån 4 feb 2008 23:02:40 »
Kikis, Alldeles underbart att Lilleman nu fått tag på sin Salighetssak.

Jag minns grannen, som hade tågbana på en jätteskiva, säkert 3 x 3 m, i ett rum i källaren. Det var hans (och senare även sonens) stora intresse. Vilket landskap de hade byggt upp.

Jag barnvaktade sonen. Innan sonen föddes lekte pappan själv med tågbanan. Jag var förundrad åskådare till hur landskapet växte. Jag måste höra var tågbanan tog vägen

Hoppas att Lilleman och Far i huset får lika kul med erat tåg.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #8 skrivet: mån 4 feb 2008 23:11:37 »

Hoppas att Lilleman och Far i huset får lika kul med erat tåg.

Jag har numera också märklinkörkort. Lillis var och hämtade mig "kom, det är jättekul, jag skall lära dig" och sen fick jag förmodligen samma instruktion som den ömma fadern hade gett honom strax innan. Jag har härmed kört mitt första modelltåg någonsin. (en vacker dag skall jag tvinga pappa klä på en barbie!! Får se om han tycker att det är lika kul...).

Kan tillägga att pappa med stjärnglans i ögonen har berättat om kompisen som hade ett märklin och det planeras vilt för att öka rälsantalet, det fanns så det gick att bygga ett par banor, men det pratas upphöjningar och plattor och gräs och träd i köket för närvarande....

Det kommer att bli en seg morgon för lillis imorgon, men han är så uppspelt att han nog inte hade somnat i alla fall. Fast nu plockar de ner i lådan igen och har kommit överens om en bra förvaringsplats.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #9 skrivet: tis 5 feb 2008 10:42:07 »
Min pappa har dille på att slänga saker. Många gånger när man kom hem från skolan så hade han varit i mitt rum och "städat", och det innebar en sopsäck full med allt från teckningar till böcker och leksaker. Det slutade alltid med att kanske hälften av sakerna i säcken bars tillbaka när han inte såg. Idag har jag inte en pryl kvar sedan jag var yngre än 15 år. Allt är kastat - Lego, modellbilar, bilbana, nallar - rubbet!

Lika här, inte pappa men mamma och storebror, glömmer aldrig när jag kom hem från skolan, 14 år var jag och mamma sa " Nu har din bror varit duktig, han har städat i källarförrådet", störtade ned och fick se att alla mina älskade saker var borta, min oranga jätteapa med mänskliga händer och ansikte, min leksaksspis med tillbehör, min dockvagn, min vävstol samt många andra älskade saker, som tur var så hade jag min älsklingsdocka och Barbie med tillbehör på mitt rum. Jag kan ju tillägga att hans grejor fanns naturligtvis kvar, Märklintåget med hus m.m.
Jag har ofta tänkt på detta, varför han kastade allt detta, men tror att han var ivrigt påhejad av min mor, han är borta så jag kan inte fråga honom och mamma skulle aldrig erkänna att hon stod bakom det!
Låter jag bitter? Ja lite bitter är jag faktiskt, mina barn fick aldrig leka med mina fina saker, tilläggas bör att jag var väldigt rädd om mina saker, det var endast jag som lekte med dem aldrig någon annan.

Har sparat alla grejor mina barn har haft, sen har de själva fått rensa sina kartonger när de flyttat hemifrån. De har mkt leksaker kvar i sina källarförråd.  :D

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #10 skrivet: tis 5 feb 2008 20:50:39 »
Ja du Kikar... här hemma har jag ju en som inte allllls är grön av avund på ditt fynd :-D Blir din 6-åring lika begeistrad som min sambo så kommer hans blivande fru/sambo få finna sej i att det körs tåg på köksbordet även när han har passerat 35 år. Jag har mina sidor som är favoriter och han har sina :-) Kan ju avslöja att 99% av hans favoriter behandlar tåg i alla dess former. Vi väntar nu bara på att våra söner ska bli så stora så de förstår att uppskatta de små tåg som pappa kör (han har allt i N-skala)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #11 skrivet: tis 5 feb 2008 22:30:26 »
Kikis, tunnel till tågbanan bygger ni billigt och lätt så här: Blås upp en avlång ballong i lagom diameter. Blanda till tapetklister. Riv remsor av tidningspapper och blöt i klistret. Lägg på ballongens ena siga i lager. Det måste torka, efter några lager. Fortsätt så tills det blivit önskad tjocklek. Panga ballongen när "tunneln" är helt torr. Måla och.....

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #12 skrivet: tis 5 feb 2008 22:36:58 »
Kikis, tunnel till tågbanan bygger ni billigt och lätt så här: Blås upp en avlång ballong i lagom diameter. Blanda till tapetklister. Riv remsor av tidningspapper och blöt i klistret. Lägg på ballongens ena siga i lager. Det måste torka, efter några lager. Fortsätt så tills det blivit önskad tjocklek. Panga ballongen när "tunneln" är helt torr. Måla och.....

Ã…h, tack så hjärtligt för tipset!! =)! Det här tåls verkligen att sätta i verket helt klart!

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #13 skrivet: tis 5 feb 2008 22:48:51 »
Finns en massa underbara sidor med modellrallare som jag ska se om jag kan maila dej. Kolla även efter böcker om modelljärnvägar på loppisar och antikvariat. Hittar du sådana så får man dom ofta under en tia. Även biblioteket brukar ha sådana böcker på sina utförsäljningar

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: En 6-årings första fynd....
« Svar #14 skrivet: tis 5 feb 2008 23:02:45 »
Finns en massa underbara sidor med modellrallare som jag ska se om jag kan maila dej. Kolla även efter böcker om modelljärnvägar på loppisar och antikvariat. Hittar du sådana så får man dom ofta under en tia. Även biblioteket brukar ha sådana böcker på sina utförsäljningar

Skulle mailat dig igår, men vet du hur många adresser jag har till dig i min inkorg? Insåg att jag inte kunde komma fram till vilken det var genom uteslutningsmetoden ens. Maila mig är du snäll!