Författare Ämne: Skagen  (läst 6649 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Skagen
« skrivet: sön 3 feb 2008 23:04:22 »
Jag och tjejen tänkte lägga en semestervecka i Skagen. Nån som har tips på vad som är sevärt? Tipsa även om bra nätsidor om du vet någon.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #1 skrivet: sön 3 feb 2008 23:12:22 »
Ã…h, Skagen, underbart! I själva Skagen naturligtvis Skagenmuseet och Anna och Michael Anckers hus, som också är museum. Sen finns det en liten stad som heter Lökken tror jag, inte så långt därifrån, med en underbar sandstrand och flera trevliga antikaffärer. Kan vara lite turistigt under högsäsong, men mycket pittoreskt och fint.
Allt går.

kas

  • Gäst
SV: Skagen
« Svar #2 skrivet: sön 3 feb 2008 23:17:43 »
Kul att du tycker de, men jag har en polisbekant som var där ifjol på sem. och dom var inte så övertygade, fick inte ta ett vinglas på rummet osv. deras bedömning var, aldrig mer Skagen... ::)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #3 skrivet: sön 3 feb 2008 23:33:52 »
Hotell Hirtshals har jag bott på. Ligger i Hirtshals hamn med mysigt ölshapp i kvarteret.

Vill man turista i Skagen, behöver men kanske inte bo på Bröndrums gästgiveri, där allt är svindyrt.

Skagen, bara ordet får mig att må bra mitt i snöslask och regn.

Brodertuck, jättebra val av semesterort, tycker jag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #4 skrivet: sön 3 feb 2008 23:41:05 »
Museet är ett måste, att se skagenmålningarna live -ibland kolossalformat,
är en upplevelse, man ser inte åt en platt reproduktion efter det :)

http://www.skagensmuseum.dk/

Äta på Brøndums

http://www.broendums-hotel.dk/
Se meny, jag har käkat ostron till förrätt och rödspätta med tyttebär (vad nu det var) jättefin mat

Ã…ka och titta på grenen, dvs där Kattegat möter Skagerrak, om ja miss rätt var det en traktor på larvfötter som drog "bussen" t till spetsen


Leo & Sussie på Ritz http://www.sussi-leo.dk/
Är vida beryktade, tyvärr har de varit på semester när jag varit där

Pakhuset har bra mat,  Bodile Kro likaså http://www.toppenafdanmark.dk/sv/SkagenAalbaek/Spisesteder/Sidenr1.aspx
har vart på fler, men kommer inte ihåg allt, konferensen var så oerhört seriös, så man var så fokuserad *host*


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #5 skrivet: mån 4 feb 2008 11:35:39 »
Ett mycket bra val av semesterort. Härligt ställe, små mysiga resturanger, härliga stränder. Vi campade och det var toppen, Lökken var en hit, man kan köra längs med stranden i ca 1 mil söderut. Kolla gärna denna länk http://www.sologstrand.se/semester-danmark/nordvaestjylland/loekken.htm

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #6 skrivet: tis 5 feb 2008 00:58:35 »
Hej Brodertuck!

Tips har Du redan fått.

När hade Ni tänkt att åka?

Jag har varit där både i hög- och lågsäsong. Jag uppskattade dagarna i mitten på november bäst!

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #7 skrivet: tis 5 feb 2008 10:39:35 »
Tackar för de hittills inkomna tipsen, jag har bara hunnit skumma igenom och spara undan länkarna än så länge. Tanken är att vi ska åka mitt på semestern, boendet är redan klart, så det är egentligen aktiviteter och sånt man "måste" se jag är ute efter.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skagen
« Svar #8 skrivet: tis 5 feb 2008 11:17:17 »
Vi kör gärna skagen över dagen, så inkvartering och sådant kan jag inte bistå med tips till.
Men räkor i hamnen vid sol, hör till.
Att inte bara se grenen utan att stanna till vid dynorna på vägen bara för att betrakta det märkliga ljuset, för det är verkligen annorlunda.

Och från båten mot skagen, stanna vid små eller stora affärer på vägen, följ skyltar hit och dit och irra er tillbaka. Det är nästan det jag tycker är den största höjdaren. För några år sedan fanns ett stort antikställe, men det hade de lagt ner sist vi åkte förbi, skulle det ha återuppstått i ett brunt gevaldigt stort hus så stanna till, finns de mest märkliga saker, tyvärr med dansk valuta så en del är väl dyrt för oss, men titta är ju halva nöjet.

Ungarna har gillat akvariet i... kan det vara hirtshals det heter? Har för mig att det är de som har en kanonhäftig klumpfisk som vi kan titta på hur länge som helst vara för att den är så egen.

Museer, javisst, dem skall man inte missa, men skagen i sig är underbart nog som det är utan event... helst dock lite i utkanterna av högsäsong för då kan det bli lite för mycket av det goda. Vi åkte dock under en högsäsong förrförra året och ramlade rätt in i en jazzfestival, vilket var lite maxat. De bör ha en turistsida med information om vad som är på gång under perioden som ni åker?

Men som sagt, jag tycker inte att ni skall stressa på med för mycket aktiviteter. Jylland i övrigt, så är det inte jättelånga avstånd och det känns som att det går fort att köra mellan orterna så kika lite utanför med om ni skall vara där ett tag.

Kommer inte ihåg hur långt det är till randers, men skall ni ha med barn så missa inte regnskogen i randers.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skagen
« Svar #9 skrivet: tis 5 feb 2008 11:44:07 »
Ja, något planerat minutschema för semestern blir det inte. De enda fasta hålltiderna blir väl färjan dit och hem. Vi brukar göra så att vi skriver ner lite olika aktiviteter och sevärdheter i förväg, sen tar vi dagen som den kommer. Är det regnigt kan det ju vara lämpligt att gå på museum till exempel. Det är väl det som är meningen med semester, att bara vara.