Allmänt > Fria diskussioner
Hur ska en semla vara?
ada:
Så här blev dom första, det blir några stycken när sönerna och världens bästa grannar ska ha, och det är bara jag som gör trekantiga lock eller?
Grannarna, det är så tacksamt att kila över till dom med semlor när guben gnuggar sina händer av förtjusning, jo och så säger han det att han inte gillar dom med mandelmassa "men det har ju inte du", men jag får ju rätta honom, röran med inkråm, mandelmassa och varm mjölk blir så mild att det blir nåt helt annat
Reggis:
Va ni håller på med era semmelbak. Visst jag är avundsjuk men det går lika bra med köpesemlor.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 5 feb 2008 21:36:06 ---Va ni håller på med era semmelbak. Visst jag är avundsjuk men det går lika bra med köpesemlor.
--- Slut citat ---
I år håller jag med Reggis. Planen VAR att få till ett eget semmelbak, eftersom mina egna är bäst, men det får duga med nästbäst iår.
Fick visst kasta mig i bilen lite hastigt och lustigt istället för att baka... ;) Så det kan bli.
JJ:
Jag har aldrig ätit några andra semlor än köpta och smaken varierar mycket mellan olika tillverkare. Idag åt jag semla nr 7 för i år. Sedan har jag faktiskt gått på bio ikväll för första gången på flera år!
Tillbaka till semlorna. Viktigt är att det finns kardemumma i bullen och att den inte är för torr. Grädden skall vara lätt sötad, gärna med lite vaniljsocker i. Lagom mycket och lagom lös mandelmassa som jag har läst att proffsen blandar ut med vispgrädde.
Reseda:
Inga semlor inom synhåll hos oss idag.
Trekantigt lock, rund bit mandelmassa och spritsad grädde uppepå bullen. Siktat florsocker över det hela. SÃ… såg "fettisdagsbullarna" ut då jag var liten/ung. SÃ… ska de fortfarande se ut. Alltså inget tjål med utrörd mandelmassa. Ska det va´ska de va´äkta RETRO-bullar.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion