Författare Ämne: Hur ska en semla vara?  (läst 9776 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Hur ska en semla vara?
« skrivet: tis 5 feb 2008 13:32:05 »
Jag höll på att glömma bort att det var fettisdag idag, sonen skickade ett försynt sms från skolan...

Inget ovanligt att semmelbaket blir sent på dan ändå, men idag ska jag väl kunna prestera semlor före 21... måste bara ut och handla ingredienser.

Hur ska de då vara?

Läste i tidningen hur en bagare gör dem, här i Bohuslän skärs locket rakt av, och denna bagare tog ur inkråm, blandade med mandelmassa, tillsatte grädde i lika del, sen grädden som vispas till ska vara osötad enligt honom, lös och även bestå av 0,5 dl mjölk till 5 dl grädde. han gjorde också semlor med vaniljsås. Sen finns en version med en rund grön mandelmasseplatta under grädden. Det tycker jag är skandal. Mina gör jag såhär

En vanlig bullsats, det blir 24 stycken släta bullar (att få till dem släta får man ju öva på)

Jag skär ut ett trekantigt lock (så gjorde de i västergötland där jag växte upp), blandar inkråm med riven mandelmassa på en assiett, kokar en skvätt mjölk i mikron och häller över så det blir en fin lös smet, plattar ut det över assietten för det ska snabbsvalna i frysen, under tiden vispar jag grädde som vanligt med vanlijsocker, oftast nuförtiden blir det nån annan sorts grädde med delvis vegetabiliska fetter, (min förre svärmor säger förresten att kogrädde luktar lagård :)) och sedan bygger man ihop sin semla och pudrar florsocker över.

OCh aldrig aldrig gör jag semlor (ytterst sällan provsmakar) före fettisdagen Reseda, det är helgerån! (JJ är ursäktad för att han köpt en semla på sin födelsedag)



Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #1 skrivet: tis 5 feb 2008 13:42:43 »
Jag håller med bagarn, men jag byter ut hälften av smöret i degen mot Kesella och standardmjölken mot lättmjölk, Sen kan man ha riktig, osötad grädde både i mandelmasseblandningen och ovanpå. Rikligt med kardemumma ska det vara i degen och runda lock med massor av florsocker, inte såna där fjantiga karolinerhattar som blåser av vid första bästa snöstorm. Sen serveras de som hetvägg med varm lättmjölk, och bara på tisdagar i fastan och alltid efter en rejäl måltid med flsäk och bruna bönor. Sonen påminde också om fettisdagen - som om jag inte visste- men jag sa att det får bli nästa tisdag - när småbarnen också är här (men mest för att jag måste gå ner två kilo före lördag....).

Här min semla före mjölkens påhällande.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #2 skrivet: tis 5 feb 2008 14:31:42 »
Va pyssliga ni är på landsbygden, bakar egna semlor. Hur sjutton orkar ni engagera er i det? Det finns ju experter på semlor, där köper jag.

Häller ni mjölk på semlan? Varför det? Häller ni mjölk på bakelser också på landet? Måste bero på jordbruksöverskottet som antagligen är mer påtagligt på landsbygden.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #3 skrivet: tis 5 feb 2008 14:52:13 »
Va pyssliga ni är på landsbygden, bakar egna semlor. Hur sjutton orkar ni engagera er i det? Det finns ju experter på semlor, där köper jag.

Häller ni mjölk på semlan? Varför det? Häller ni mjölk på bakelser också på landet? Måste bero på jordbruksöverskottet som antagligen är mer påtagligt på landsbygden.

Det är en tung börda att bära att föra vidare anrika traditioner som "hetvägg" när ignoranta stadsbor tappat all kontakt med sitt förflutna  i sin sushi- och GI-hysteri. Till och med invandrarunge som undertecknad som aldrig fått serverat en hemmagjord semla i barndomen, får bära lasset, får börja utdela risbastu också

Citera

Tidig morgon fettisdagen 1909: klockan är 6 och tre bröder iklädda nattskjortor med faslagsris i händerna smyger tyst på tå för att piska hushållets övriga invånare. Efter utdelandet av risbastun väntar fettisdagsbullar med måttlig fyllning som äts med ångande vam mjölk i djupa tallrikar. Akvarell av Elsa Beskow ur tidskriften Julbocken 1909.

källa Nordiska Museet


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #4 skrivet: tis 5 feb 2008 15:02:50 »
Lite information om semlan:
Innehållet har som i så många klassiska bakverk och maträtter där man tror att recepten varit oförändrade genom tiderna, genomgått ett antal finjusteringar.
Ursprungligen var semlan i bakad form mer som ett vanligt bröd, utan kryddor, innan den började sötas med honung.
Under 1500-talet började sockerbagarna göra hål i bullen och blandade inkråmet med grädde eller kokade det tillsammans med grädde och smör varefter bullen återfylldes med detta. Först under 1800-talet blev vetebröd vanligt i hela landet och semlan fick allt mer karaktären av delikatess.
Mandeln kom till landet under 1700-talet. Mandelmassan blev vanlig först under 1800-talet och 1833 nämns sådan i Ã…rstafruns dagbok. En av de kända tidiga beskrivningarna av semlan emanerar från en tidningsnotis 1850: "Fettisdagssemlor det är runda hvetesimlor fyllda med mandelmassa, som serveras med varm mjölk, stundlom med smält smör".

Själv är jag mycket förtjust i Wienersemlan, ska nog ta en promenad och köpa en till mig och en till äkta hälften! (Får nog bli en riktigt låååång promenad, bör även jag gå ned 2 kg innan helgen)  ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #5 skrivet: tis 5 feb 2008 18:26:12 »
Tack för denna historiska återblick på Semlan. Jag har inte tänkt på det utan bara smaskat i mig, fast mjölk, aldrig.

Provade en ny variant vid nyår nämligen "päronsemla". Grädden var smaksatt med päronsmak. Det var inte så tokigt. Finns att köpa på Anderssons kondis i Sjöbo. Värd att prova som variation när ni tröttnat på vanlig gräddsmak.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #6 skrivet: tis 5 feb 2008 19:19:13 »
Klart det ska vara varm mjölk till semlan serverad i djuptallrik mmmmmmmmmmmmmm gott :P

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #7 skrivet: tis 5 feb 2008 19:24:22 »
Päron? det har jag aldrig smakat.
Men här finns Saffranssemla, det är bulldegen som innehåller saffran annars är den som en vanlig semla, dessutom finns Dinkelsemla, som innehåller dinkelmjöl, mandelmassan är smaksatt med honung istället för socker. Har inte smakat den, men det är väl lite alternativ för den som tycker att den vanliga är för onyttig!  :o

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #8 skrivet: tis 5 feb 2008 20:18:22 »
"Klart det ska vara varm mjölk till semlan serverad i djuptallrik mmmmmmmmmmmmmm gott" OCH lite kanel på mjölken.

Jaha, jaså äter man bakelser gjorda på BULLDEG i Stockholm. Ja olika falla ödets lotter....... :'(

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #9 skrivet: tis 5 feb 2008 21:28:47 »
Hur den skall vara? Färsk och med massor av mandelröra i mitten. (inte bara en klick hård mandelmassa altså).
Var den skall vara? Precis framför mig, helst! Och den är som bäst före första tuggan, andra tuggan, tredje tuggan fram till den näst sista. Sen är det bra! ;D
Den är som värst; efteråt när det känns som om man har förätit sig... och ändå längtar jag redan till nästa gång då.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #10 skrivet: tis 5 feb 2008 21:32:43 »
Så här blev dom första, det blir några stycken när sönerna och världens bästa grannar ska ha, och det är bara jag som gör trekantiga lock eller?

Grannarna, det är så tacksamt att kila över till dom med semlor när guben gnuggar sina händer av förtjusning, jo och så säger han det att han inte gillar dom med mandelmassa "men det har ju inte du", men jag får ju rätta honom, röran med inkråm, mandelmassa och varm mjölk blir så mild att det blir nåt helt annat
« Senast ändrad: tis 5 feb 2008 22:08:55 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #11 skrivet: tis 5 feb 2008 21:36:06 »
Va ni håller på med era semmelbak. Visst jag är avundsjuk men det går lika bra med köpesemlor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #12 skrivet: tis 5 feb 2008 21:37:30 »
Va ni håller på med era semmelbak. Visst jag är avundsjuk men det går lika bra med köpesemlor.

I år håller jag med Reggis. Planen VAR att få till ett eget semmelbak, eftersom mina egna är bäst, men det får duga med nästbäst iår.
Fick visst kasta mig i bilen lite hastigt och lustigt istället för att baka... ;) Så det kan bli.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #13 skrivet: tis 5 feb 2008 21:48:22 »
Jag har aldrig ätit några andra semlor än köpta och smaken varierar mycket mellan olika tillverkare. Idag åt jag semla nr 7 för i år. Sedan har jag faktiskt gått på bio ikväll för första gången på flera år!

Tillbaka till semlorna. Viktigt är att det finns kardemumma i bullen och att den inte är för torr. Grädden skall vara lätt sötad, gärna med lite vaniljsocker i. Lagom mycket och lagom lös mandelmassa som jag har läst att proffsen blandar ut med vispgrädde.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hur ska en semla vara?
« Svar #14 skrivet: tis 5 feb 2008 22:36:24 »
Inga semlor inom synhåll hos oss idag.

Trekantigt lock, rund bit mandelmassa och spritsad grädde uppepå bullen. Siktat florsocker över det hela. SÃ… såg "fettisdagsbullarna" ut då jag var liten/ung. SÃ… ska de fortfarande se ut. Alltså inget tjål med utrörd mandelmassa. Ska det va´ska de va´äkta RETRO-bullar.