Författare Ämne: Retrolåtar  (läst 8737 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Retrolåtar
« skrivet: ons 12 dec 2007 22:20:05 »
Jag gillar svensktoppslåtar från ca 1966-70. Nostalgi från barndomen antar jag. Nu när det är mörkt och kallt vill jag rekommendera följade låt: "Snart blir det sommar igen" med Östen Warnebring. Börjar lite lätt vemodigt i moll.

En annan låt som jag inte kommer ihåg artistens namn, men låten är "Jag önskar att det alltid vore sommar". På originalspråket heter den ungefär "I wish it never rains until September", men den är bättre på svenska.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #1 skrivet: ons 12 dec 2007 22:42:02 »
Oj, jag var inte född när de här låtarna var hit ser jag. Fast jag gillar lite farfarsmusik jag också som Jazz (Mingus), Blues och annat. Tycker dagens musik är lite själlös men Kylie är bra fast hon är också rätt gammal. Kanske något för dig JJ.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #2 skrivet: tor 13 dec 2007 09:16:19 »
Mina favoriter är Amors pilar och Lyckliga gatan....
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #3 skrivet: tor 13 dec 2007 12:17:24 »
Tycker dagens musik är lite själlös men Kylie är bra fast hon är också rätt gammal. Kanske något för dig JJ.

Det finns bra nyinspelad musik också. Lyssna på Anna Järvinen t ex, men nu är detta ett retroforum så jag anpassade låtvalet till det. Men Kylie är inte min smak alls.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #4 skrivet: tor 13 dec 2007 16:16:51 »
ELVIS 50-tals låtar är det mest retro som finns

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #5 skrivet: tor 13 dec 2007 18:51:23 »
Lyckliga gatan, det låter surrealistiskt. Hur kan en gata vara lycklig? Handlar den om prostitution och myten om den glada horan.


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #6 skrivet: tor 13 dec 2007 22:08:26 »
Lyckliga gatan, du finns inte mer
Du har försvunnit med hela kvarter
Borta är linden där vi stod och hängde
Borta är grinden där murgrönan klängde
När jag kom åter var allt så förändrat
Trampat och skövlat
Fördärvat och skändat

Skall mellan dessa höga hus en gång
Stiga en sååååång?
Lika förundererlig och skön som den
Vi hört en gååååång?

Und so weiter...

Anna-Lena Löfgren 1966, tror jag. Skiiitbra.
Allt går.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #7 skrivet: lör 15 dec 2007 12:36:09 »
Om ni gillar Lyckliga gatan så borde ni lyssna på Francois Hardys version på franska, La Maison Où J'ai Grandi (med reservation för felstavningar, je ne parle pas francais ;)) Av någon anledning tycks jag själv gå igång mer på låtar om de sjungs på något exotiskt språk som jag inte förstår...

Jag lyssnar i princip bara på "retrolåtar" men inte svensktopp utan åt det rockigare hållet, garage, beat, lite psychedelia o.d. från mitten till slutet av 60-talet. Jag samlar på vinylplattor och DJar en hel del, jag har bl.a. en egen klubb i Malmö en gång i månaden.  :)
« Senast ändrad: lör 15 dec 2007 13:08:15 av Chicaboom »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #8 skrivet: lör 15 dec 2007 13:03:03 »
I Uppsala finns ett storband Solskensorkestern - som bara spelar svenska schlagers från 1930-, 40- och 50-talen med mycken humor och distans och som man får dansa riktig styrdans till. Passa på och gå när de spelar -en äkta retroupplevelse!
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #9 skrivet: lör 15 dec 2007 14:30:58 »
...gamla 34:an....

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #10 skrivet: mån 14 jan 2008 16:44:36 »
Om ni gillar Lyckliga gatan så borde ni lyssna på Francois Hardys version på franska, La Maison Où J'ai Grandi (med reservation för felstavningar, je ne parle pas francais ;)) Av någon anledning tycks jag själv gå igång mer på låtar om de sjungs på något exotiskt språk som jag inte förstår...

Jag lyssnar i princip bara på "retrolåtar" men inte svensktopp utan åt det rockigare hållet, garage, beat, lite psychedelia o.d. från mitten till slutet av 60-talet. Jag samlar på vinylplattor och DJar en hel del, jag har bl.a. en egen klubb i Malmö en gång i månaden.  :)
Vad heter klubben? Brukar ni ha band som spelar?
Jag spelar själv i ett band som kallar sig The Nocounts, och vi skulle gärna spela i malmö nån gång =)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #11 skrivet: mån 14 jan 2008 17:42:04 »
Vad heter klubben? Brukar ni ha band som spelar?
Jag spelar själv i ett band som kallar sig The Nocounts, och vi skulle gärna spela i malmö nån gång =)
Jasså, ja the Nocounts känner jag till  :) Min klubb heter Flipside men vi har tyvärr inte plas till några band i den lokalen vi har nu. Men om ni vill ha en spelning i Malmö så har jag andra kontakter, du får gärna PMa mig!  :)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Retrolåtar
« Svar #12 skrivet: ons 20 feb 2008 21:16:04 »
På tal om att sortera knappar, resårband i en annan tråd. Den här kvällen har vi ägnat oss åt att göra en liten sortering i skivhyllorna. Vissa skivor blir liksom inte spelade och då behöver de inte stå och samla damm. Hursomhelst så hamnade vi i mina föräldrars (och mor/farföräldrars) skivsamling. Många skivor blev det att gå igenom. Bl a en massa stenkakor, klassiska. Jussi Björling, Hans Leygraf mm mm men det ska jag ta upp och visa och fråga om i en annan tråd. Här vill jag vissa en riktig retroskiva!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)