Allmänt > Fria diskussioner
Polishämtning?
kikarbara:
Jag borde vara tvärtemot förslaget, men måste nog säga att jag på rak arm kan namnge ett tiotal ungar och föräldrar som kommer att se till att närvara på skolan bara av pur rädsla för poliseskort. Så jag är lite kluven, jag tror att det finns ett preventivt syfte som inte skall föraktas helt!!
En släkting fick poliseskort till skolan en tid under högstadiet på det glada sjuttiotalet. Behöver jag säga att han aktade sig för att behöva råka ut för det igen?
convallaria:
Dessutom var inte tanken att det skulle vara de vanliga skolkande slappisarna som skulle polishämtas, utan unga som i princip slutat skolan och istället ägnar sig åt brottslig verksamhet. Befogat med polsier där, tycker jag. Sen kommer det viktiga: hur man följer upp och ser till att den unge hamnar på rätt köl. Där får nog fler än polisen vara inblandad: föräldrar, skola, socialtjänst, brottsoferjourer m fl.
kikarbara:
--- Citat från: convallaria skrivet sön 10 feb 2008 21:50:25 ---Dessutom var inte tanken att det skulle vara de vanliga skolkande slappisarna som skulle polishämtas, utan unga som i princip slutat skolan och istället ägnar sig åt brottslig verksamhet. Befogat med polsier där, tycker jag. Sen kommer det viktiga: hur man följer upp och ser till att den unge hamnar på rätt köl. Där får nog fler än polisen vara inblandad: föräldrar, skola, socialtjänst, brottsoferjourer m fl.
--- Slut citat ---
Med hot om polistransport så tror jag att fler föräldrar börjar se till att ungarna verkligen går till skolan om dagarna och är med på lektionerna. Tyvärr lever vi i en tid där barn inte får någon uppfostran, hatar att säga det men jag känner tyvärr så.
Ungar idag har få eller inga gränser, behövs inte överhuvudtaget utan kan flyta runt och ha fritid på den tiden de inte är på skola eller jobb. Mina söner har berättat om kamrater som på fullaste allvar aldrig har hållt i en diskborste, bäddat en säng eller lagat mat till familjen och som på fullaste allvar inte fyller en funktion mer än att kassera in veckopeng och svara att man skall "ut" när de tillfrågas. Exempelvis.
Här tillämpar vi förstås uppställning på gården 06,00 och full inspektion när det behagar oss...
Reggis:
Jag blev bara så förvånad när jag hörde om det här förslaget. Det kan inte vara så att dagens skola inte passar alla och att vi måste ställa högre krav på skolan? Skall inte skolan liksom arbetsgivare stimulera och väcka intresse? Undrar vad dom skulle säga på en arbetsplats om arbetsgivaren begärde polishämtning till arbetet om den anställde sjukskrev sig utan medicinsk orsak?
När det blir så här så är det inte ens fel utan man måste också se att det kan finnas brister hos samhället. Tvång är inget bra smörjmedel i en lärande process utan är ett misslyckande.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet sön 10 feb 2008 22:03:20 ---Jag blev bara så förvånad när jag hörde om det här förslaget. Det kan inte vara så att dagens skola inte passar alla och att vi måste ställa högre krav på skolan? Skall inte skolan liksom arbetsgivare stimulera och väcka intresse? Undrar vad dom skulle säga på en arbetsplats om arbetsgivaren begärde polishämtning till arbetet om den anställde sjukskrev sig utan medicinsk orsak?
När det blir så här så är det inte ens fel utan man måste också se att det kan finnas brister hos samhället. Tvång är inget bra smörjmedel i en lärande process utan är ett misslyckande.
--- Slut citat ---
Jag blev också väldigt förvånad, men mest förvånad blev jag nog ändå över min egen reaktion. Jag borde reagera med bestörtning och förvåning, men eftersom jag själv hade en son som skolkade en period i sjunde klass, så hade det varit lite skönt att då ha en uppbackning/stöd/morot/piska någonstans ifrån. Nu fanns knapp något sådant att hämta, och när jag ville slå på stora trumman direkt så fick jag nästan bara ett ointresse från skolans sida "det hör till åldern, han är bra din son, det här är inte så allvarligt"... för mig var det oerhört angeläget att bryta det beteendet snabbt innan det blev ett invant mönster.
Jag krävde och fick en omedelbar evk, där jag begärde en pedagogisk utredning och det blev också så, men det var inte gillat av skolledningen, för se det kostade dem genast pengar eftersom det faktiskt framkom att han hade vissa svårigheter för att kunna tillgodogöra sig undervisning i skolmiljön som den ser ut idag. Vi lyckades dock att bryta skolket innan det blev ett mönster, men hur många hade inte satt sig ner och bara förvissat sig om att "han har inga problem, det hör åldern till... du behöver inte bekymra dig"...
Jag tror dock som du, dagens skola passar inte alla, eller frågan är om den ens passar någon? Mindre grupper, mer krav och fler lärare är nödvändigt, återinför lärlingssystemen etc. Men det är väl klart billigare att ropa på polis förstås...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion