Allmänt > Fria diskussioner
Efterlyses: råd till rådvill moder
kikarbara:
Jag måste nog tillägga att jag är lite tuff mellan varven. Om en överenskommmelse inte upprätthålls så faller den. Och den får man göra avbön och arbeta ikapp för att det ens skall bli tal om att göra en ny ök. Som måste hållas. Basta och punkt, (det var det här med uppställning på gården 06,00 igen).
Ibland verkar bästa sättet att en ök verkligen håller; att faktiskt låta den falla ett tag ganska hårt, sen flyter det på och de blir så medgörliga de små liven igen...
ada:
Kollade upp underhållsplikten i Föräldrabalken
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm
--- Citera ---7 kap. Om underhållsskyldighet
1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).
--- Slut citat ---
Försörjningsplikten upphör alltså vid 18 eller tills man gått ut gymnasiet eller jämbördig utbilning t ex folkhögskola ...eller om man fyller 21 innan man gått ut gymnasieutbildningen
Någonstans har jag fått 20 ifrån men det var tydligen fel, ser eftrt en snabb koll ut som det är bostadsbidrag berättigat av att man ännu har barn med studiehjälp som upphör vid 20
convallaria:
Jättestort tack för era råd: ger mig mycket att tänka på. Kan han alltså teoretiskt gå till socialen fast han bor hemma?
Reggis:
Ja det tycker jag att du skall kräva. Be honom att gå till socialen. Dom kommer att kräva att han anmäler sig till Arbetsförmedlingen. Är det bara lättja så kan det hjälpa. Men jag är rädd för att han lider av en depression, inte ovanligt i den åldern. Just det ansvar han fått att reda sig själv kan ha utlöst den. Jag tror därför att det kan vara lämpligt att skicka honom till en psykiatriker för att se om så är fallet.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion