Författare Ämne: Samhällets snyltare, tvii, tvii  (läst 3224 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Samhällets snyltare, tvii, tvii
« skrivet: tor 21 feb 2008 15:21:32 »
På framför allt på AP kan man ofta läsa om alla samhällets snyltare. Sveriges befolkning består i princip av ett avskum och drägg vars enda mål i livet är att sko sig på andra. Alla är arbetsovilliga kräk som helst ligger på sofflocket och drar sig. Tyvärr så måste jag hålla med efter att hört talas om denna snyltande pensionär.

Ja pensionären, vi kan kalla honom Vidkun Quisling, hade fått 137 kronor för mycket i pension de senaste 12 åren och han är nu dryga 81 år. Statsmakten upptäckte detta flagranta misstag och ville naturligtvis ha tillbaka dessa felaktigt utbetalda pengar. Vad säger då denna snyltare till pensionär? Jo han vägrar att betala tillbaka pengarna med hänvisning till att han saknar kontanta medel för detta. Hela beloppet var på 34.235 kr varav 14.537 kr var ränta på det felaktiga beloppet som denna festprisse haft möjlighet att disponera.

Efter diverse diskussioner så kom man fram till att han skulle slippa den här ränteposten och bara betala 19.728 kr och dessutom skulle återbetalningstiden vara generösa 30 dagar.

Nu tycker i alla fall jag som vän av ordning att det är lite väl slappt. Har inte alla skyldighet att kontrollera att de inte får för mycket i pension. Och nu har ju denna man ägnat sig åt överkonsumtion i 12 år. Varför skall han slippa undan så lindrigt?

Men vad händer, jo han fortsätter att vägra betala. Han vill att vi övriga skattebetalare skall stå för hans hejdlösa överkonsumtion på hela 137 kr i månaden, man häpnar. När han dessutom får så generösa villkor som han fått förstår jag ingenting. Han påstår att han inte har pengarna.

Nu måste samhället ta i med hårdhandskarna och sätta denna pensionär på existensminimum. Problemet är att han lever i stort sett på denna nivå så där finns inget att hämta. Det känns inte rättvist. Var finns rättvisan i vårt samhälle när detta kan få passera? Jag ser ingen annan lösning än att han slängs ut från den vårdinstitution han för närvarande är intagen på och kastas ut till han gjort rätt för sig.

Likt Jesus borde han få bära sitt matdropp själv som ett kors där han strupplar fram som en påminnelse om hans missgärningar mot den övriga befolkningen. Tvii för snyltare.

gitzie

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Samhällets snyltare, tvii, tvii
« Svar #1 skrivet: tor 21 feb 2008 16:09:17 »
Ja du Reggis, jag håller med dig..........visst gör det ont när de behandlar våra äldre så.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Samhällets snyltare, tvii, tvii
« Svar #2 skrivet: fre 22 feb 2008 01:02:25 »
Den/de personer som betalat ut "137 kronor för mycket i pension de senaste 12 åren", vad ska de då ha för straff?
Sitter på statlig inrättning och inte kan räkna. Uppbär LÖN för att göra fel 12 år i rad.
Personen som betalat ut 137:-/mån. för mycket i 12 år, bör få retroaktivt löneAVDRAG mad samma summa. Summan sätts in på Vidkuns konto!

Det måste åligga utbetalande instans, att kunna räkna ut pension. Hur många av oss kan räkna ut sin pension? Det är tabeller hit och normer dit. Inget som gemene man är direkt insatt i, tror jag.

Pensionären ska ha skadestånd för psykiskt lidande.