Allmänt > Fria diskussioner

Har ni varit inne och tittat på Kickis auktioner på Tradera?

<< < (9/10) > >>

Fjoll:
Jag har ett väl utvecklat bollsinne och god smak (vill jag åtminstone tro). Att smaken är som baken är dock precis lika sant som att 1+1 är 2. Få mig inte att tro något annat för så är det. Om det sedan är god eller dålig det beror så på vem man frågar. Det senaste inlägget av Regina tycker jag till viss del exemplifierar det hela mycket bra. Jag skulle vilja åberopa är faktorerna som spelar in på vad god smak är. Om vi går tillbaka en massa år och tittar på vad som var högsta mode vid en viss tidpunkt. Ex vis rokokon. Hög kvalité var det givetvis men var det god smak? Jaa, i allra högsta grad var det så, då. Övermöblerade, drapererade rum där det inte fanns en m2 ledig yta vs det nordiskt blonda rummet ex vis H55, är båda rummen möblerade med god smak? Sen bara ett litet ps ang "Det ligger inget värderande i detta". Ha ett barns smak, dålig, löjligt, outvecklat. Det må så vara om det är så men nog är det värderande alltid. Vi värderar utifrån vår smak, ekonomi, ålder, etnicitet, miljö etc etc. Sen drar jag inte alltid likhetstecken mellan våra inredningstidningar och god smak. Få hem kan uppvisa den kliniska känsla som tidningarna visar upp. Dessutom tycker jag det är oerhört tröttsamt när jag ideligen möter hem med 8:a sjuan, Mathssons superellips, Lindbergs fajanser på Vodders sideboard. IKEA:s matta PS el möjligtvis någon flossa, Pantons flowerpot i lilla köket, kotten ovanför matbordet, Wegners soffor etc etc. Så oerhört förutsägbart. Var del för sig är vacker (tycker jag) men rummet säger många gånger helt andra saker än "god smak" till mig. Den säger "se här, vi har god smak, de gamla sakerna är vi osäkra på så de har vi i garaget". Givetvis finns de som har ett genuint och innerligt förhållande till dessa möbler och de vill jag på intet sätt förringa. Jag är förvisso själv en stor beundrare av dansk och svensk design.

Reggis:
Smaken är inte delad, det är en myt och lögn. Det finns god smak och dålig smak sen att det på något sätt har blivit tabu att påstå det är obegripligt. Sen finns det olika trender vad som är poppis och inne men det är något helt annat. Det har inte heller med tillverkare att göra utan det handlar i stort sett om idé, materialkvalité, form, färg och framtoning. Precis som jag säger ovan så har dessa föremål en förmåga att modemässigt komma tillbaka en eller flera gånger.

Ibland dyker det upp mästerverk som den här José Clemente Orozcos målning ” Christ Destroying his Cross. Ett föremål som inte bara är estetiskt tilltalande genom sin form och färg utan stämmer till tanke och utgör en inspiration  för de som inte vill låta sig förtryckas. En sådan målning är alltid lika aktuell och utgör hela tiden en inspiration för mänskligheten.

Men jag håller med dig Fjoll om denna uppskrivning av ganska tråkiga produkter som Lindberg, Nylund med flera sprutat ut från Rörstrand och Gustavsberg. Dessa massproducerade tråkigheter är absolut inte vad jag menar med god smak. Då är det roligare med viss ”bättre” kitsch. Det kan i alla fall vara fantasifullt eller en färgklick.

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet tor 28 feb 2008 08:56:18 ---Personer med dålig smak har i stort sett samma smak som barn.

Det ligger inget värderande i detta. Vi utvecklar olika färdigheter och prioriterar olika saker här i livet. Personer med ”dålig” smak har kanske prioriterat sång, musik, skidåkning eller annat och inte lagt ner samma intresse på att läsa böcker om konst och konsthantverk. 

--- Slut citat ---

Jag delar din inställning till fullo, men det där med att ha samma smak som barn är lite intressant. Jag tror att du har rätt dock, jag emotsäger dig inte i det här perspektivet ifråga om kitch.

Samtidigt kan man ju ochså se hem som så totalt hänfaller åt "god smak" att det sammantaget blir en fullständigt kitchig helhet i sig... det tycker jag mig ha sett i olika "hemma-hos-" artiklar under årens gång. Och jag undrar om inte personer som dessa har samma egenskap rent ut sagt, att de har samma "smak som barn", egentligen? Det är bara dockskåpsnivån som är utbytt. En del fick lundby, en del fick hemmagjort och andra kunde frottera sig med engelska lyxvarianten.

ada:
På tal om dockskåp och hemmagjort så gjorde jag minsann tulpanbord av mina vita garderobsknoppar, det är god smak det :)

JJ:

--- Citat från: Fjoll skrivet tor 28 feb 2008 11:36:34 ---Dessutom tycker jag det är oerhört tröttsamt när jag ideligen möter hem med 8:a sjuan, Mathssons superellips, Lindbergs fajanser på Vodders sideboard. IKEA:s matta PS el möjligtvis någon flossa, Pantons flowerpot i lilla köket, kotten ovanför matbordet, Wegners soffor etc etc. Så oerhört förutsägbart. Var del för sig är vacker (tycker jag) men rummet säger många gånger helt andra saker än "god smak" till mig. Den säger "se här, vi har god smak, de gamla sakerna är vi osäkra på så de har vi i garaget".

--- Slut citat ---

Vissa kombinationer känns helt klart uttjatade. Superellipsbord med sjuanstolar och en PH5 har man sett i många hem på bild. De senaste åren har sjuan ersatts med Wegners Y-stol. Jag tror att många som har detta egentligen inte är så intresserade av form och inredning utan att detta måste man ha för att bli accepterade i bekantskapskretsen (ofta akademiker). Många gånger är det nytillverkade grejer så man behöver inte leta efter dem - bara att åka till Svenssons i Lammhult och casha upp.

Vodders sideboard har jag däremot aldrig sett i ett inredningsreportage, trots två hyllmeter med inredningstidningar. Kanske refererar du till "mitt drömrum" där mycket av detta finns med, men i stort sett allt av det som jag har räknat upp skulle man kunna se i ett rum från 1958 där ägaren har satsat på det snyggaste på marknaden just då. Möjligen kan det för vissa bli lite för mycket av det goda när man ser allt på en gång, men för mig är det bara ett sätt att må bra när man omger sig med sina favoritprylar.

Jag kan villigt erkänna att jag har sett bilder av inredda hem där man har tänkt "Ã… vad snyggt", men när man börjar kolla på detaljerna så finns det inget som man gärna vill ha. Däremot har den som har inrett varit mycket skicklig på att kombinera form och färg och detaljerna har inte kostat mycket alls.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion